• Duva

Sunwing Kallithea Rhodos nr 3

Ja då var det dax att starta upp en ny tråd för oss som ska åka till Rhodos Kallithea

"Nån som varit där?

Skriv gärna och berätta om både ris och ros. Utflyktsmål, mattips - är tex allinclusive värt pengarna? Bra badstränder i närheten. Ja allt som kan vara av värde att veta.

Om du är ny, skriv in dig på listan i tråden och skriv gärna nåt...

HÄR ÄR ALLA VI SOM HAR VÅR RESA KVAR

5 Juli Siabellon (är där NU)
    12 Juli Reportermamman(är där NU)
    19 Juli Jenny26 (1v SunWing, 1v SunGarden+)
    9 augusti littleangel81
    23 augusti Minne
    26 augusti Duva
    30 augusti päronform
    9 september 3busungar
    11 oktober Kixen, byggare bob

• Svar på tråden Sunwing Kallithea Rhodos nr 3
  • Siabellon

Halloj alla!Tack för välkommenhemhälsningarna!

Här tvättas det så maskinen nästan glöder! 14dagars tvätt på 4 pers blir litegrand.
    Men vi tvättade en gång i deras tvättstuga. kostade 5? för en maskin(riktig, ingen lätt-tvättmaskin som vissa ställen har), tvttmedel, torktumlare och strykning. Helt okej pris!

Minne: du har så rätt med Tzatzikin, det är en alltialloröra.

Finns det nån av er som har resan kvar som skulle vilja hjälpa mej med en grej som vi glömde göra där. (Har med inköp att göra, Lollo&Bernie o musik är några ledtrådar)
    Inboxa mig isf. Vore snällt!

Tror ni brännan man lyckats skrapa i hop försvinner inom kort i det här tråkvädret? Igår åt vi frukost i 33gradig värme o kvllsmat i 13grader.........liiiite skillnad.

• Reportermamman

Nu är vi hemma efter en UNDERBAR semester! Ni som har er resa kvar har verkligen något att se fram emot. Stället är FANTASTISKT! Jag har ingenting alls att klaga på, och jag är ändå ganska kräsen av mig

Vi har faktiskt redan planer på att åka tillbaka nästa år. Jag längtar redan tillbaka.

Vi bodde i en handikappanpassad lägenhet med terass på Ariadne. Den var helt nyrenoverad och superfräsch. Underbar uteplats med stor gräsmatta utanför med susande olivträd och havsutsikt.

Vi hade lite jobbigt med sömnen då vår dotter är så otroligt lättväckt, men annars tyckte jag inte alls att det var trångt att bo fyra pers där, vilket jag hade oroat mig en del för.

Maten på La Tasca hade jag hört inte skulle vara så bra. Det tyckte vi inte alls stämde! Vi åt där minst en gång om dagen, ofta både lunch och middag. Det beror helt på vad man väljer. Den grekiska salladen är gudomlig! Beställ deras "pizzabröd" till, det är ett särskilt bröd med svarta oliver som är helt otroligt gott. Dessutom sitter man ju som en kung och äter, med utsikt över vattnet. Personalen är supertrevlig!

Min man testade deras mexikanska mat och den var även supergod. Det enda vi inte gillade var faktiskt moussakan, så undvik den

Dock kan det vara kö till La Tasca om man väljer att äta senare än 19.30, men låt er inte avskräckas, kön går supersnabbt. Vill man äta på Fino är det bäst att boka bord.

Det är lite pinsamt att erkänna, men vi var inte utanför hotellområdet på hela veckan. Inte ens inne i Rhodos stad. Vi hade det så lugnt och skönt på området, så det behövdes helt enkelt inga fler utmaningar. Dock hade vi garanterat hittat på mer om vi stannat två veckor, eller om barnen varit lite äldre.

Ett tips är att boka vissa barnaktiviteter redan första dagen, för platserna tar slut. Jag tänker särskilt på Lollo & Bernies födelsedagskalas som är otroligt populärt!

Ikväll tänker jag lägga upp lite bilder på min sida, om jag hinner.

En annan grej som är fantastisk med Sunwing Kallithea är att det ligger på en höjd över havet. Det gör att där ständigt finns en liten bris. 34 grader känns alltså inte som 34 grader utan är helt hanterbart, ja behagligt, till och med. Men ta inte med långärmat, det behövs inte!

Siabellon: Jaså ni är också hemma nu! Här regnar det och jag längtar tillbaka så att det nästan gör fysiskt ont. Suck. Hoppas er hemresa gick bra! Det är en otroligt söt liten son du har. Och en extremt duktig och modig dotter

• Siabellon

reportermamma:
    -Japp vi är hemma i trist o kallt väder även om vi sluppit regnet idag. har kunnat hänga ut tvätten o det var bra för det var mycket sånt!
    Tack för fina kommentarer om mina barn. Dina var ena guldklimpar de med. i lördags såg jag en liten kille i barnpoolen som lekte så fint för sig själv o efter ett tag slog det mig att han var bekant. det var ju din kille ju! Han verkar så himla himla finurlig o smart. IAf av det lilla jag såg.
    Min dotter var så nöjd efter uppträdandet, hon blev också så glad av din hälsning.
    Din man är lik nån kändis, har han hört det förr? Jag kan inboxa dig istället så blir det inte så offentligt.

iövrigt håller jag med reportermamma med maten: den var gudomligt god! hade vi vetat detta hade vi tagit AI båda veckorna. Frulle blev det iaf 2 veckor, prefekt som man stod sig på lååångt in på eftermiddagen.

Vi åker nog säkerligen dit igen!

• Madicken 71

Hallå alla rhodos älskare, här är en till! Har varit där 13 ggr och älskar denna ö! Tyvärr blev det ingen resa dit i år, men planerar redan till nästa. Eftersom man numera ska resa med barn så vill vi bo med all inclusive. Ni som har erfarenhet av det, tycker ni det va bra? Och hur mkt fickpengar hade ni med er för shopping och annat? Kram

• Siabellon

Madicken 71 skrev 2009-07-20 21:18:15 följande:

Hallå alla rhodos älskare, här är en till! Har varit där 13 ggr och älskar denna ö! Tyvärr blev det ingen resa dit i år, men planerar redan till nästa. Eftersom man numera ska resa med barn så vill vi bo med all inclusive. Ni som har erfarenhet av det, tycker ni det va bra? Och hur mkt fickpengar hade ni med er för shopping och annat? Kram
    Vi hade AI eller vad man kallar det. på Sunwing innebär det frulle 7dgr/v o lunch+middag inkl en 50cldryck 5dgr/vecka. Det var jättebra mat när vi var där o vihade gärna tagit AI båda veckorna.
    Vi gjorde av med pengar i massor även om vi inte köpte nåt spec. en glass här,en öl där. det går mer än man tror. hade en sluträkning på ca 1000 ? för 14 dgr o då hade vi mat en av dessa redan betalade. SEn gick det mer ändå, har inte koll på exakt men över 5 var det iaf. Hyrde bil en dag gjorde vi, då går lite till.....
  • 3busungar

hejhej..

När är det Lollos o Bernies födelsedagskalas?
    har de det varje vecka?

o räcker det med att man bokar in det i receptionen när man kommer?

fy vad vi längtar nu här hemma..
    all tid går till o vänta på att det ska bli september.haha

finns det affärer o sånt omkring området?
    jag går gärna en bit för att komma till någon affär.
    supermarket o sånt kallas det på gran canaria men
    på rhodos har jag ingen koll på vad de heter..

Vad finns det mer att göra i närheten?
    bara att vara där o strosa runt är mysigt nog

• Reportermamman

Det räcker absolut att boka födelsedagskalaset när ni kommit dit. Det var på lördagen när vi var där. Men jag vet inte om det alltid är samma dag... tror det.

En annan grej som är superbra att boka första dagen är om ni vill ha kvar rummet på avresedagen (eller låna ett annat rum). Då sätter de er på en lista, och ju tidigare ni säger ifrån desto högre upp på listan hamnar ni. Vi reste ju inte hem förrän sent på kvällen (transferbussen gick kl 22). För 20 euro fick vi låna ett annat rum under dagen, till kl 18 på kvällen. Perfekt! Vi kunde duscha och sådant i lugn och ro.

En annan grej som är mycket bra är att man kan checka in väskorna direkt på hotellet. När man kommer till flygplatsen slipper man alltså ställa sig i de långa köerna och kan gå direkt till säkerhetskontrollen.

Och bäst av allt - barnvagnen behöver man inte checka in utan kan ha kvar hela dagen. När man sedan kommer till flygplatsen får man gå förbi alla incheckningsköer och väga vagnen, sedan kan man ta med den hela vägen fram till flygplanet. Perfekt om man reser hem sent och har barn som vill sova medan man väntar!

• Siabellon
    3busungar skrev 2009-07-21 11:28:38 följande:
    hejhej.. När är det Lollos o Bernies födelsedagskalas? har de det varje vecka? o räcker det med att man bokar in det i receptionen när man kommer? fy vad vi längtar nu här hemma.. all tid går till o vänta på att det ska bli september.haha finns det affärer o sånt omkring området? jag går gärna en bit för att komma till någon affär. supermarket o sånt kallas det på gran canaria men på rhodos har jag ingen koll på vad de heter.. Vad finns det mer att göra i närheten? bara att vara där o strosa runt är mysigt nog
    Det finns ett Lidl o en annan sån supermarket ca 10 min gångväg mot rhodosstad. gå ut fr hotellet o gå till höger på stora vägen.
    I närheten finns nog mest ingenting att göra för hotellkomplexet ligger lite off. Men ta en taxi(7?) t Rhodos stad o gå där. Vi var bara i Gamla stan o det var jättemysigt med alla små gator som gick härs o tvärs. mycket turistaffärer men det är helt ok för mig.
  • Reportermamman

Siabellon: Om du jämför Kalithea-resorten med Cala Bona (för det var väl där ni varit?!), vilken gillar du bäst? Intressant att veta för oss som bara varit på en Sunwing resort om de skiljer sig mycket åt...

Svar på tråden Sunwing Kallithea Rhodos nr 3