• UllaBella

Vad kallar ni pojkarnas könsorgan för?

Startar en tråd för att jag är nyfiken och lite förundrad över att så många vägrar använda ordet snippa när det gäller flickors könsorgan. Jag har fått för mig att snopp är ett mer accepterat ord. Men jag vet ju inte. Så vad säger du? Säger du snippa och snopp eller använder ni andra ord?

• Svar på tråden Vad kallar ni pojkarnas könsorgan för?
  • MammaTillNeoh
    Emmec skrev 2009-07-16 22:19:42 följande:
    www.jamstallt.se/docs/Snippa.pdfvill inte "propagera", men ser att folk anser att det är fel att säga snippa, hoppas att dokumentet i länken kan ändra någons åsikt! :)
    Fel och fel,, men för mig KÄNNS det fel att säga snippa.
    Jag har inte växt upp med det ordet, och heller aldrig hört någon annan säga det heller så jag ser ingen som helst anledning till att jag ska kalla en dotters underliv för snippa, nej,, det är fel.
  • malinagirl

Jag har aldrig använt snippa heller kanske beror lite på vad man bor? Ett lokalt ord.

• lennartsdotter
    AtroCious skrev 2009-07-16 22:11:41 följande:
    Jag vet jättemånga som ser snoppen som ett samlingsbegrepp.
    På samma sätt som många ser slida som ett samlingsbegrepp men ska vi vara petnoga så är snopp=penis och penis innefattar inte kulorna. Därmed kan man likställa slida med snopp.
  • sokkertoppen

I vår familj Kallar vi pojkarnas för snopp och flickornas kallar vi för musslan. Dottern kom på musslan och det funkar finfint!

• lennartsdotter
    Emmec skrev 2009-07-16 22:19:42 följande:
    www.jamstallt.se/docs/Snippa.pdf vill inte "propagera", men ser att folk anser att det är fel att säga snippa, hoppas att dokumentet i länken kan ändra någons åsikt! :)
    Jag är helt med på att barn ska växa upp med en positiv bild av sitt könsorgan och med ett namn på det, däremot anser jag inte att snippa per automatik är det bästa ordet bara för att RFSU har bestämt det. De som diggar snippa använder det, vi som diggar mutta använder det, slida funkar osv. Det viktiga är att det finns ett namn och att man förmedlar en positiv bild och positiva känslor kring könsorganet.

Att använda termer man inte är bekväm med tror jag inte gynnar det hela. För mig faller det sig inte naturligt att använda termen snippa och jag är helt övertygad om att andra märker det om jag använder ordet. Använder jag en term som faller sig naturligt och intuitivt för mig ger det sannolikt en mycket mer bekväm och otvungen framtoning, tror ni inte?

Tänk om någon imorgon kommer och säger att snippa inte var bra, det ska vara en tiddeli istället. Kommer ni byta term?
  • rasajj

Vad var det for fel pa ordet "springa" som malin och totte anvander?

Om pojkarnas konsorgan sa sager vi bara penis. Har aldrig gillat det engelska 'peepee' som man sager till sma pojkar har i USa (iallafall vad jag hort).

Ordet 'snippa' kommer jag inte att introducera till mina dottrar heller. Vulva duger sa bra.

Science and religion are not at odds. Science is just to young to understand.
  • lennartsdotter
    malinagirl skrev 2009-07-16 22:33:41 följande:
    Jag har aldrig använt snippa heller kanske beror lite på vad man bor? Ett lokalt ord.
    Läste någonstans att det är en term som främst fått fäste i storstäder och det verkar väl inte omöjligt, men trots att jag bor i en storstad har jag aldrig hört någon använda ordet så en vedertagen term av allmänheten tror jag inte att det är.
  • Garderobshylla
    lennartsdotter skrev 2009-07-16 23:09:34 följande:
    Läste någonstans att det är en term som främst fått fäste i storstäder och det verkar väl inte omöjligt, men trots att jag bor i en storstad har jag aldrig hört någon använda ordet så en vedertagen term av allmänheten tror jag inte att det är.
    Jag har inte heller hört det användas annat än på FL, det var här jag "lärde" mig att flickors kön var tabu och inte hade ett namn.
    Innan trodde jag de hade flera namn(och alla fattade vad man menade) och jag hafde ingen aning om att det var mer tabu än pojkars kön. Och då är jag uppvuxen med att att mina föräldrar kallade vårat kön för rumpan. Jag har aldrig tvivlat över att jag varit tjej och jag har alltid vetat att jag har ett kön.
  • Kyanita

Jag säger snopp och mus. Tycker att det är väl upp till var och en vad man vill kalla dem.

• Kyanita
    Kyanita skrev 2009-07-16 23:16:56 följande:
    Jag säger snopp och mus. Tycker att det är väl upp till var och en vad man vill kalla dem.
    Har heller inte hört snippa förrän här på FL.
Svar på tråden Vad kallar ni pojkarnas könsorgan för?