• UllaBella

Vad kallar ni pojkarnas könsorgan för?

Startar en tråd för att jag är nyfiken och lite förundrad över att så många vägrar använda ordet snippa när det gäller flickors könsorgan. Jag har fått för mig att snopp är ett mer accepterat ord. Men jag vet ju inte. Så vad säger du? Säger du snippa och snopp eller använder ni andra ord?

• Svar på tråden Vad kallar ni pojkarnas könsorgan för?
  • UllaBella
    AtroCious skrev 2009-07-16 20:15:19 följande:
    Jag är uppväxt med puppa, ett riktigt osmakligt ord. Mutta låter inte heller särskilt fräscht.Snippa är ett helt okej ord, som alla borde lära sig att använda så att våra döttrar kan växa upp med att även dem har ett samlat ord för deras könsorgan. Det ska inte behöva vara något hysch om  vad dem har mellan benen.
  • UllaBella
    AtroCious skrev 2009-07-16 22:02:56 följande:
    Det var en liknelse, för att visa logiken med att man inte ska säga snippa för att det är olämpligt på grund av "sås ur fittan".
    Men det man häller sås ur heter väl snipa?!
  • UllaBella
    lennartsdotter skrev 2009-07-16 23:08:14 följande:
    Jag är helt med på att barn ska växa upp med en positiv bild av sitt könsorgan och med ett namn på det, däremot anser jag inte att snippa per automatik är det bästa ordet bara för att RFSU har bestämt det. De som diggar snippa använder det, vi som diggar mutta använder det, slida funkar osv. Det viktiga är att det finns ett namn och att man förmedlar en positiv bild och positiva känslor kring könsorganet.Att använda termer man inte är bekväm med tror jag inte gynnar det hela. För mig faller det sig inte naturligt att använda termen snippa och jag är helt övertygad om att andra märker det om jag använder ordet. Använder jag en term som faller sig naturligt och intuitivt för mig ger det sannolikt en mycket mer bekväm och otvungen framtoning, tror ni inte?Tänk om någon imorgon kommer och säger att snippa inte var bra, det ska vara en tiddeli istället. Kommer ni byta term?
    Men det kan ju bli problem med att förstå vad barnet menar om man hemma använder ett annorlunda eget ord. Jag läste i en annan tråd om en tjej på dagis som försökte tala om att det gjorde ont i snippan/underlivet men använde ordet fronten. pedagogen hade inte fattat alls vad hon menade och det tycker jag känns tråkigt om det inte blir naturligt att prata om alla kroppsdelar så man förstår varandra. De flesta av oss var väl inte riktigt vana med ordet snippa när det kom och det är väl en vanesak som med det mesta.
  • malinagirl
    UllaBella skrev 2009-07-17 08:51:28 följande:
    Ja eller såsskål....
  • pluppfamiljen

Pojkar har snopp flickor har snipa men hos oss kallar vi det snopp och mumsa!

• Aiwendil

Säger snopp... kommer nog säga snippa när det blir dags att berätta varför mamma inte har någon snopp eller om vi får en tös i framtiden osv

Isak ska få en lillebror ~ BF 2009.08.21
  • UllaBella
    rasajj skrev 2009-07-16 23:08:54 följande:
    Vad var det for fel pa ordet "springa" som malin och totte anvander?Om pojkarnas konsorgan sa sager vi bara penis. Har aldrig gillat det engelska 'peepee' som man sager till sma pojkar har i USa (iallafall vad jag hort). Ordet 'snippa' kommer jag inte att introducera till mina dottrar heller. Vulva duger sa bra.
    Men springa det är ju något man gör.
    Vulva sa veterinären om vår hunds könsorgan så det känns inte som ett passande ord för min dotters kön.
    Penis känns så kliniskt i mina öron, men helt ok om andra använder för det är ju ett ord man vet vad det är
  • FamBroberg

Snopp heter det här hemma, och för tillfället heter allas könsorgan i familjen snopp (Sonen är 3).
    Jag vet inte riktigt om det blir snippa om jag någon gång får en dotter, men varför inte? Skitsamma om det är ett "påhitteord", vi har ju lånat ord till höger och vänster och fixat och donat och putsat. Det är väl så ett språk utvecklas?
    För mig låter snippa som en blomma. :D

Läste ett inlägg ett par "sidor" längre bak, där någon sa snopp till pojkar och "en trappa ner" till flickorna.
    Iof rätt gulligt, men jag förstår verkligen inte varför? Där sitter ju snoppen också! :D

Måste däremot säga att det finns inga "fina" ord på ett kvinnligt könsorgan, och jag måste säga att mutta är ett roligt ord att använda, men fy vad fult det är! Egentligen får det mig att tänka på instängt och mögel!

:D

• Schnooglewookiemush
    UllaBella skrev 2009-07-17 08:51:28 följande:
    Men det var ju inte ens jag som påstod något sådant, jag ville bara visa hur dåligt argument det var!
  • Disco

Snopp säger vi här hemma. och tvååringen säger - mamma inge snopp.
    Då "introducerade" jag ordet snippa.

• Ablan

Min son säger snopp eller penis, se säger han springa om tjejers könsorgan, när jag hör ordet snippa så vill jag bara fnissa, jag tycker att det låter så löjligt Jag sa att inte snippa när jag var liten, ordet är ganska nytt för mig och jag har inte vant mig än.

• ebben

ALDRIG "snippa"! Nä,mutta eller musen har vi sagt till dottern......... eller "mellan benen" ...så kan man ju säja-"tvätta dig mellan benen" typ...
    Snopp helt klart!
    För mig är snippa inget ord!!

• rasajj
    UllaBella skrev 2009-07-17 09:50:52 följande:
    Men springa det är ju något man gör. Vulva sa veterinären om vår hunds könsorgan så det känns inte som ett passande ord för min dotters kön.Penis känns så kliniskt i mina öron, men helt ok om andra använder för det är ju ett ord man vet vad det är
    Det ar for att det heter vulva pa djur och manniskor! det ar sa det heter, varfor undvika det? Det heter tander, det hunden har i munnen, vad kallar du dina tander? Eftersom det inte ar lampligt att kalla det samma?
    Science and religion are not at odds. Science is just to young to understand.
  • lennartsdotter
    UllaBella skrev 2009-07-17 09:01:34 följande:
    Men det kan ju bli problem med att förstå vad barnet menar om man hemma använder ett annorlunda eget ord. Jag läste i en annan tråd om en tjej på dagis som försökte tala om att det gjorde ont i snippan/underlivet men använde ordet fronten. pedagogen hade inte fattat alls vad hon menade och det tycker jag känns tråkigt om det inte blir naturligt att prata om alla kroppsdelar så man förstår varandra. De flesta av oss var väl inte riktigt vana med ordet snippa när det kom och det är väl en vanesak som med det mesta.
    Om pedagogen inte förstår kan barnet förhoppningsvis visa och om det inte fungerar så hoppas jag att pedagogerna har en fungerande dialog med föräldrarna så jag ser absolut inte varför inte fittan/muttan/slidan/snippan/underlivet osv. kan få ha kvar sina olika namn.
  • 180823

Ja nå jag är ju från finland hos oss avände vi pippeli för pojkarnas och pimpsa för flickornas och funkat bra men om jag skulle få välja skulle jag ha sagt pippeli och pimppi det är sä gulligt namn detdär pimppi för flickornas sak och pippeli för pojkarnas

• 180823
    UllaBella skrev 2009-07-17 09:50:52 följande:

Men springa det är ju något man gör.

Vulva sa veterinären om vår hunds könsorgan så det känns inte som ett passande ord för min dotters kön.

Penis känns så kliniskt i mina öron, men helt ok om andra använder för det är ju ett ord man vet vad det är

Jaa alltså snippan ser ju ut som en liten söt springa mellan benen :)
  • 180823
    KovaKulli skrev 2018-08-19 22:22:37 följande:

Jaa alltså snippan ser ju ut som en liten söt springa mellan benen :)

Det säger jag åt min brud emilia kan du visa springan då gör hon det och jag blir spräng kåt och jag stoppar in snoppen i springan och det känns bra och jag är så lycklig med min tös ahh jag är lycklig jess jess jess!!!!!! Jag träffade henne på nätet :) vad vore jag utan min söta lilla emilia
  • 180823
    KovaKulli skrev 2018-08-19 22:36:51 följande:

Det säger jag åt min brud emilia kan du visa springan då gör hon det och jag blir spräng kåt och jag stoppar in snoppen i springan och det känns bra och jag är så lycklig med min tös ahh jag är lycklig jess jess jess!!!!!! Jag träffade henne på nätet :) vad vore jag utan min söta lilla emilia

Jag måst ha varit full när jag skrev detta ????????
Svar på tråden Vad kallar ni pojkarnas könsorgan för?