• Mamma 2b

Snippa..

Tydligen måste man vänja sig vid ordet snippa om man tänkt skaffa barn.

Jag är inte emot att nya ord bildas och blir vedertagna men jag tycker det är rent löjligt att man ska hitta på särskilda ord för att beskriva en liten tjejs kön när ord som snopp funkar för både smågrabbar och vuxna män.

Det gick ju så bra så innan ordet snippa krämades in i vårt språk, så jag har inga planer på att vänja mig vid det.

Om det nu är nån som bryr sig {#lang_emotions_dreamer}

~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-22 13:44
    Ja ni kan irritera er bäst ni vill över mig, jag har iallafall sagt vad jag anser om att bli påtvingad ord som snippa.

Jag anser att det finns fullt användbara ord redan och att just småtjejers kön inte är så himla märkvärdiga att vi måste hitta på särskilda ord för att försköna dem.

Språk utvecklas absolut, och inte det minsta fel med det.
    Dock ser inte jag något skäl att använda detta ord, och de supermammor på FL som sitter och säger att man MÅSTE vänja sig och använda just detta ord om nu tänkt skaffa barn har jag lust att ge en verbal smocka

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 13:52
    Ja ni får alla säga vad ni vill, jag blev irriterad när jag fick veta av de självutnämnda experterna på FL att jag MÅSTE säga snippa om jag ska (få) ha barn.
    Alla säger vad de vill.
    Jag anser att snippa är ett löjligt ord, det krävs inga speciella "barn-ord" för just småtjejerna.
    Vidare tror jag verkligen inte att det är relevant någonsin att behöva specificera med en liten tjej vad som är blygdläpp, slidöppning, klitoris och hela faddrullan!
  • Svar på tråden Snippa..
  • Airlee
    Airlee skrev 2009-07-21 22:59:31 följande:
    Mamma 2b skrev 2009-07-21 22:57:19 följande: Är det inte ganska viktigt att kunna ha naturliga konversationer om barn även om såna saker även om det så klart inte behövs så ofta?
    MED barn, ska det givetvis stå.
  • Mamma 2b
    Airlee skrev 2009-07-21 22:59:31 följande:
    Mamma 2b skrev 2009-07-21 22:57:19 följande: Är det inte ganska viktigt att kunna ha naturliga konversationer om barn även om såna saker även om det så klart inte behövs så ofta?
    Självklart, men det är inte nödvändigt om man inte ens klarar av att använda befintliga ord för det.
    ~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
  • Airlee

Mamma 2b skrev 2009-07-21 23:00:37 följande:

Självklart, men det är inte nödvändigt om man inte ens klarar av att använda befintliga ord för det.
    Men snippa ÄR ett befintligt ord vare sig du gillar det eller ej.
  • NinnaBus

Många diskussioner om det här ämnet... Men...
    Tror ni killarna skulle blivit nöjda om man började kalla deras organ för fitt....
    Om man nu skulle ha sagt fitta om tjejernas...
    Från början var det ju inget skällsord utan ett fint ord om man ser till dess betydelse...

Varför ska vi då bli påtvingade ett ord som snippa som är väldigt likt killarnas ord för snopp?
    Man får tycka vad man vill, det är ju ett fritt land...
    Men här hemma använder vi ordet lulla... ett ord som min äldsta son själv kom på när han var i 2-års åldern och upptäckte att det var skillnad på mamma och pappa...
    Det var innan det här med snippa kom på tal...

• miss nöjd

Mamma 2b skrev 2009-07-21 22:57:19 följande:

Men herregud man börjar ju undra vad ni för för typ av konversationer med era barn. Vart i ligger ens növändigheten att snacka om blygdläppar och pungar och grejer med barnen??
    Vilken dubbelmoral man kan ha då... Först stormar du om ordet snippa som låter fånigt- sen när vissa ist kör raka puckar så är det fel också? Om mina barn frågar mig hur barn blir till så får de all fakta- varför ska jag hymla om det? Min 5åring vet mkt väl att det är spermier från pungen som kommer genom snoppen och upp genom mammas slida till ett ägg. Varför är det fel?
    När mina barn frågar om hur maten blir till bajs så kör ju sanningen och benämner tarmar och processer så som det är- är det fel?
  • puss

jag tycker inte alls det gick bra innan ordet kom.
    snippa är ett mycket välbehövligt och välkommet ord.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Bidosas

jag har alltid sagt stjärt, men när mina döttrar kom hem & benämde sitt kön som snippa så säger jag snippa... Men enligt min Moa (5år) kan man säga lite som man vill...

Ord som hon använder-
    snippa
    stjärt
    limpa (??)
    kissi

Hon säger att det beror på var hon är, vad hon säger.

(¯`°?.¸ ღ♥ tjejorna.wordpress.com/♥ღ ¸.?°´¯)
  • gealach

"Underliv" tycker jag är ett helt OK och neutralt ord att använda för både vuxna och barn.

"Snippa" är nog det fånigaste jag hört, faktiskt.

• miss nöjd
    jenesaispas skrev 2009-07-22 09:04:24 följande:
    "Underliv" tycker jag är ett helt OK och neutralt ord att använda för både vuxna och barn. "Snippa" är nog det fånigaste jag hört, faktiskt.
    Håller med. Underliv talar ju för allt det där som finns där nere hos både tjejer och killar.
  • Jen nifer

bra innan ordet kom. Vilket seriöst ord finns de förutom Vagina typ?
    Fitta,mus,muttan ?

Jag tror de är en vanesak. Och börjar alla barn säga snippa nu så är de inget konstigt för dom att även som vuxna säga de. Om vi vuxna inte börjar förlöjliga ordet alltså.

Mollys mamma
Svar på tråden Snippa..