• Mamma 2b

Snippa..

Tydligen måste man vänja sig vid ordet snippa om man tänkt skaffa barn.

Jag är inte emot att nya ord bildas och blir vedertagna men jag tycker det är rent löjligt att man ska hitta på särskilda ord för att beskriva en liten tjejs kön när ord som snopp funkar för både smågrabbar och vuxna män.

Det gick ju så bra så innan ordet snippa krämades in i vårt språk, så jag har inga planer på att vänja mig vid det.

Om det nu är nån som bryr sig {#lang_emotions_dreamer}

~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-22 13:44
    Ja ni kan irritera er bäst ni vill över mig, jag har iallafall sagt vad jag anser om att bli påtvingad ord som snippa.

Jag anser att det finns fullt användbara ord redan och att just småtjejers kön inte är så himla märkvärdiga att vi måste hitta på särskilda ord för att försköna dem.

Språk utvecklas absolut, och inte det minsta fel med det.
    Dock ser inte jag något skäl att använda detta ord, och de supermammor på FL som sitter och säger att man MÅSTE vänja sig och använda just detta ord om nu tänkt skaffa barn har jag lust att ge en verbal smocka

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 13:52
    Ja ni får alla säga vad ni vill, jag blev irriterad när jag fick veta av de självutnämnda experterna på FL att jag MÅSTE säga snippa om jag ska (få) ha barn.
    Alla säger vad de vill.
    Jag anser att snippa är ett löjligt ord, det krävs inga speciella "barn-ord" för just småtjejerna.
    Vidare tror jag verkligen inte att det är relevant någonsin att behöva specificera med en liten tjej vad som är blygdläpp, slidöppning, klitoris och hela faddrullan!
  • Svar på tråden Snippa..
  • Sennaboo
    adrenalin skrev 2009-07-24 20:58:42 följande:
    ja kanske nån unge som har koll på sina grejer :)
    Man kan ju ha koll på sina grejor utan att vara 3 år och kunna snuskiga ord. Personligen hade jag tyckt att det vore otroligt pinsamt ifall min son sa vuxenord i närheten av andra barn eller vuxna. Vad skulle de tro om våra ordval inom familjen? Men alla är vi olika. Om du väljer att se det som något att vara stolt över, så fint.
  • FannyGioia
    Sennaboo skrev 2009-07-25 20:18:18 följande:
    Man kan ju ha koll på sina grejor utan att vara 3 år och kunna snuskiga ord. Personligen hade jag tyckt att det vore otroligt pinsamt ifall min son sa vuxenord i närheten av andra barn eller vuxna. Vad skulle de tro om våra ordval inom familjen? Men alla är vi olika. Om du väljer att se det som något att vara stolt över, så fint.
    Varför är det ett vuxenord?
  • Sennaboo
    FannyGioia skrev 2009-07-25 20:21:54 följande:
    Varför är det ett vuxenord?
    Inte vet jag varför det är just det som blivit valt. Det är den vulgära varianten, jämfört med vagina som är den medicinska, snippa som är det barnvänliga. F-ordet används också som skällsord, vilket ju inte är något positivt. Om mina barn får höra detta ordet ropat efter sig och jag som mamma använder detta ordet hemma till vardags, så tycker jag det skulle vara svårt för barnen att veta var de har sin mamma.
  • En Tjej

Mamma 2b skrev 2009-07-21 22:57:19 följande:

Men herregud man börjar ju undra vad ni för för typ av konversationer med era barn. Vart i ligger ens növändigheten att snacka om blygdläppar och pungar och grejer med barnen??
    hahaha ja man undrar...
  • MillaW

Maja Gräddnos skrev 2009-07-22 20:58:47 följande:

"Pulla" betyder i min ordbok något betydligt mer barnförbjudet än snippa.
    Pulla är det ordet som representerar vårat underliv bäst,om man inte väljar att använda grövre ord då. Om jag skulle höra ordet snippa skulle ju undra vad fan det var för något.

" Har du sätt min snippa - det skulle kunna vara vad fan som helst och inte ens behöva var en kroppsdel.

Pulla och snopp klingar i mina öron när man pratar om eller med barn! Ev kissemurra om man frågar om de tvättat sig efter att ha gjort sitt toabesök!

Ens underliv kan aldrig bli barnförbjudet - vi föds ju med den och barnen kommer lära sig alla ord och hur man avänder den på andra sätt också för den delen...
  • Themis

MillaW:

Pulla är ett verb där jag kommer ifrån, det är när killarna leker runt med fingrarna på och i tjejen. Inget jag skulle vilja kalla ett barns kön för.

• MillaW
    Themis skrev 2009-07-26 15:21:33 följande:
    MillaW: Pulla är ett verb där jag kommer ifrån, det är när killarna leker runt med fingrarna på och i tjejen. Inget jag skulle vilja kalla ett barns kön för.
    Fingerpulla(med hur löjligt är inte det ordet då) men det förkortas oftast med enbart fingra(som förövrigt går an!)

Mammas lilla Sockerpullan går också att säga, det är väl sött. Det har inget med sex att göra? Pulla är ett också annat ord för höns. Det blir vad man gör det till. Min minst syster är lillpullan i familjen! Ingen fult med det inte.

Pulla låter bättre än snippa! =) ... Men inget av dessa förknippar jag med sex direkt. " Slicka f*tta är något helt annat ...
  • Themis

Ok, så ett av följande borde då vara sant:

a) din syster har minsta könet i familjen?

eller

b) en lillebror hade i konsekvensens namn fått kallas lillsnoppen?

För mig låter det mest underligt. Jag tycker att snopp och snippa är mer naturliga motparter, men alla har klart sina favoriter.

• kramgo80
    MillaW skrev 2009-07-26 23:25:18 följande:
    Fingerpulla(med hur löjligt är inte det ordet då) men det förkortas oftast med enbart fingra(som förövrigt går an!)
    Har aldrig hört det förkortas på det viset. Men det är antagligen dialektalt.

[/citat]
    Det har inget med sex att göra? Pulla är ett också annat ord för höns. Det blir vad man gör det till.
    [/citat]
    Nja, det blir väl lite vad omgivningen gör det till. Om alla andra förutom ni anser att det har med sex att göra, så har det nog det. Språket blir väldigt ineffektivt om man börjar lägga andra meningar till ord utan att omgivningen får veta vad det betyder.

[/citat]
    Pulla låter bättre än snippa! =) ... Men inget av dessa förknippar jag med sex direkt. " Slicka f*tta är något helt annat ...
    [/citat]
    Det är ju just det som är poängen med snippa. Att det ska finnas ett ord som kan representera flickors könsorgan och som varken är sexualiserat eller ett skällsord.
  • MillaW
    Themis skrev 2009-07-27 10:56:20 följande:
    Ok, så ett av följande borde då vara sant:a) din syster har minsta könet i familjen?ellerb) en lillebror hade i konsekvensens namn fått kallas lillsnoppen?För mig låter det mest underligt. Jag tycker att snopp och snippa är mer naturliga motparter, men alla har klart sina favoriter.
    Haha den var kul! Antagligen har hon den minsta med det är inte därför. Hon är helt enkelt den minsta tjejen i familjen! Eftersom att vi aldrig lär/tyckt att pulla är någon fult utan någon helt naturligt har den blivit mer ett gulligt ord!

Och det är ju positivt *L*
  • MillaW
    kramgo80 skrev 2009-07-27 15:33:51 följande:
    Har aldrig hört det förkortas på det viset. Men det är antagligen dialektalt.
    Det har inget med sex att göra? Pulla är ett också annat ord för höns. Det blir vad man gör det till. [/citat]Nja, det blir väl lite vad omgivningen gör det till. Om alla andra förutom ni anser att det har med sex att göra, så har det nog det. Språket blir väldigt ineffektivt om man börjar lägga andra meningar till ord utan att omgivningen får veta vad det betyder. [/citat]Pulla låter bättre än snippa! =) ... Men inget av dessa förknippar jag med sex direkt. " Slicka f*tta är något helt annat ...[/citat]Det är ju just det som är poängen med snippa. Att det ska finnas ett ord som kan representera flickors könsorgan och som varken är sexualiserat eller ett skällsord.
    [/citat]

Så länge jag har levt har jag aldrig hört att pulla varit något fult ord. För då skulle nog mamma inte "lärt oss det". (Precis som att jag inte skulle lära ett barn säga f*tta)

Snippa låter lite snuskigt faktiskt. Typ sniffa = lukta/nosa där nere!
    Eller varför inte sippra = Det rinner något där ifrån = kiss = (vilket stämmer men även annat också ) .. Nja lite äckligt faktiskt..
  • Mallan76

MillaW
    För mej är "pulla" ett verb, något man gör.
    Jag har aldrig någonsin hört det ordet om kvinnans underliv, men det kanske är dialektalt?
    Varför vill du använda ett sådant ord, som har så många olika betydelser?
    Vem vill använda ett ord som även betyder höna, liksom....

• MillaW

Då får det väl vara pullar i pullan då! ;) .. Men här där jag kommer ifrån säger de flesta pulla och snopp. Och thats it liksom. Sen är "pulla" ute att säga, det låter barnsligt därför passar "pulla" in på småbarn och inte vuxna.

Svar på tråden Snippa..