• Mamma 2b

Snippa..

Tydligen måste man vänja sig vid ordet snippa om man tänkt skaffa barn.

Jag är inte emot att nya ord bildas och blir vedertagna men jag tycker det är rent löjligt att man ska hitta på särskilda ord för att beskriva en liten tjejs kön när ord som snopp funkar för både smågrabbar och vuxna män.

Det gick ju så bra så innan ordet snippa krämades in i vårt språk, så jag har inga planer på att vänja mig vid det.

Om det nu är nån som bryr sig {#lang_emotions_dreamer}

~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-22 13:44
    Ja ni kan irritera er bäst ni vill över mig, jag har iallafall sagt vad jag anser om att bli påtvingad ord som snippa.

Jag anser att det finns fullt användbara ord redan och att just småtjejers kön inte är så himla märkvärdiga att vi måste hitta på särskilda ord för att försköna dem.

Språk utvecklas absolut, och inte det minsta fel med det.
    Dock ser inte jag något skäl att använda detta ord, och de supermammor på FL som sitter och säger att man MÅSTE vänja sig och använda just detta ord om nu tänkt skaffa barn har jag lust att ge en verbal smocka

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 13:52
    Ja ni får alla säga vad ni vill, jag blev irriterad när jag fick veta av de självutnämnda experterna på FL att jag MÅSTE säga snippa om jag ska (få) ha barn.
    Alla säger vad de vill.
    Jag anser att snippa är ett löjligt ord, det krävs inga speciella "barn-ord" för just småtjejerna.
    Vidare tror jag verkligen inte att det är relevant någonsin att behöva specificera med en liten tjej vad som är blygdläpp, slidöppning, klitoris och hela faddrullan!
  • Svar på tråden Snippa..
  • nickname

Mamma 2b skrev 2009-07-22 12:29:53 följande:

Jag ser ingen nödvändighet i att använda något särskilt framtaget ord för att försköna småtjejers kön. Skulle det någon gång krävas ett ord för detta så finns det massor som barnet kan ta med sig in i tonåren och vuxenlivet. Jag tror inte på en massa omskrivningar och försköningar. Dessutom har jag som sagt varit barn på 80- talet och jag anser mig inte särskilt skadad för livet för att vi inte diskuterade underlivets alla delar så fort det var dags för ett toabesök.
    Men vilket ord tycker du är lämpligt då?
  • lycklig pappa 1981

mm säger snippa !
    men det är på grund av att jag jobbar på förskola där alla säger samma sak .

• Mamma 2b
    nickname skrev 2009-07-22 12:28:11 följande:
    Mamma 2b skrev 2009-07-22 12:27:08 följande: Du behöver inte bli dryg. Jag menar bara att jag inte förstår hur du kan hävda att det aldrig kan vara relevant för ett barn att kunna ge ett mer exakt svar?
    Det finns massor av ord redan, men de passar inte vissa mammor och det respekterar jag, men jag blir grinig när jag ska tvingas använda snippa ordet.
    ~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
  • nickname

Mamma 2b skrev 2009-07-21 20:09:31 följande:

Tydligen måste man vänja sig vid ordet snippa om man tänkt skaffa barn. Jag är inte emot att nya ord bildas och blir vedertagna men jag tycker det är rent löjligt att man ska hitta på särskilda ord för att beskriva en liten tjejs kön när ord som snopp funkar för både smågrabbar och vuxna män. Det gick ju så bra så innan ordet snippa krämades in i vårt språk, så jag har inga planer på att vänja mig vid det. Om det nu är nån som bryr sig
    När jag läser din ts så blir jag inte klok på någonting. Du säger att det är dumt att man ska hitta på ett särskilt ord för en liten tjej när det funkat bra med snopp för pojkar/män så länge!!??!! Ja, det är väl just det som är problemet. Det har inte funnits någon motsvarighet för små flickor.

Dessutom kanske du har läst tidigare i tråden att begreppet snippa inte är speciellt nytt.
  • Em00

tar aldrig ordet snippa i min mun,
    neeeeeeeeeeeeever.

det är för töntar...

• Gräddis

Gud vad komiskt det ar nar folk tror att sprak ar skrivet i sten och inte kan forandras. Sprak ar ett dynamiskt fenomen och utvecklas standigt. Det roliga ar att folk alltid tror att sprak inte kan, far eller bor forandras, aven om det finns klara och tydliga bevis pa att det forandras hela tiden. Tror ni inte att folk hojde pa ogonbrynen at ordet "snopp'" en gang i tiden? Nu ar det ett normalt, vedertaget ord som till och med tas upp som ett exempel pa ett "riktigt ord" i debatten om ett nyare ord. Sprak utvecklas av manniskor, just det, av sadana som kommit pa ordet snippa for nagot det inte fanns nagon benamning pa tidigare. Precis som nagon kom pa ordet snopp en gang i tiden. Snalla, forsok se varlden utifran ert eget lilla mini-universum ett tag och inse vad sprak egentligen innebar.

• nickname
    Gräddeline skrev 2009-07-22 12:36:49 följande:
    Gud vad komiskt det ar nar folk tror att sprak ar skrivet i sten och inte kan forandras. Sprak ar ett dynamiskt fenomen och utvecklas standigt. Det roliga ar att folk alltid tror att sprak inte kan, far eller bor forandras, aven om det finns klara och tydliga bevis pa att det forandras hela tiden. Tror ni inte att folk hojde pa ogonbrynen at ordet "snopp'" en gang i tiden? Nu ar det ett normalt, vedertaget ord som till och med tas upp som ett exempel pa ett "riktigt ord" i debatten om ett nyare ord. Sprak utvecklas av manniskor, just det, av sadana som kommit pa ordet snippa for nagot det inte fanns nagon benamning pa tidigare. Precis som nagon kom pa ordet snopp en gang i tiden. Snalla, forsok se varlden utifran ert eget lilla mini-universum ett tag och inse vad sprak egentligen innebar.
    TACK!!
  • Sennaboo

Jag ser ingen nödvändighet i att använda något särskilt framtaget ord för att försköna småtjejers kön. Skulle det någon gång krävas ett ord för detta så finns det massor som barnet kan ta med sig in i tonåren och vuxenlivet. Jag tror inte på en massa omskrivningar och försköningar. Dessutom har jag som sagt varit barn på 80- talet och jag anser mig inte särskilt skadad för livet för att vi inte diskuterade underlivets alla delar så fort det var dags för ett toabesök.
    Det har väl inte med försköning att göra utan att barn ska veta att både flickor och pojkar har något där nere. Du skulle ju aldrig utesluta att lära barn ordet för någon annan kroppsdel, så varför inte låta dem ha ett ord för denna?? Jag har bara pojkar och här nämns ordet snopp lite då och då. Typ vid toabesök att man säger "torka snoppen". Om jag hade haft en flicka hade jag självklart velat ha ett ord så jag kunde säga "torka snippan", istället för "torka dig". Sonen har också vid ett antal tillfällen frågat var min snopp är. Då tycker jag att det är betydligt bättre att säga att "jag har ingen snopp, utan en snippa" istället för "jag har ingen snopp". Som barn kan det säkert verka som att man saknar något och för flickor kanske detta känns jobbigt. Mycket bättre för dem att då veta att de har något annat istället, som pojkar inte har.

Din sista mening låter lite löjligt. Du har inte tagit skada... Tänk om vi alla ansåg att våra föräldrar gjorde rätt, då hade samhället ju inte utvecklats. Flickorna skulle fortfarande sköta hemmet, männen jobba och dra in pengar, kvinnornas rätt i samhället skulle fortfarande vara svag. Inte så positiva saker, eller hur?
  • nickname
    Sennaboo skrev 2009-07-22 12:41:46 följande:
    Det har väl inte med försköning att göra utan att barn ska veta att både flickor och pojkar har något där nere. Du skulle ju aldrig utesluta att lära barn ordet för någon annan kroppsdel, så varför inte låta dem ha ett ord för denna?? Jag har bara pojkar och här nämns ordet snopp lite då och då. Typ vid toabesök att man säger "torka snoppen". Om jag hade haft en flicka hade jag självklart velat ha ett ord så jag kunde säga "torka snippan", istället för "torka dig". Sonen har också vid ett antal tillfällen frågat var min snopp är. Då tycker jag att det är betydligt bättre att säga att "jag har ingen snopp, utan en snippa" istället för "jag har ingen snopp". Som barn kan det säkert verka som att man saknar något och för flickor kanske detta känns jobbigt. Mycket bättre för dem att då veta att de har något annat istället, som pojkar inte har. Din sista mening låter lite löjligt. Du har inte tagit skada... Tänk om vi alla ansåg att våra föräldrar gjorde rätt, då hade samhället ju inte utvecklats. Flickorna skulle fortfarande sköta hemmet, männen jobba och dra in pengar, kvinnornas rätt i samhället skulle fortfarande vara svag. Inte så positiva saker, eller hur?
    Det är precis det här jag menar, men jag lyckas inte med min förkylningshjärna vara lika tydlig och klar som du är! Tack!
  • mrs Elliott

Snippa är bedrövligt hemskt..
    Får jag presentera mitt barndoms ord för muttan (om inte mutta duger) Pittejogla!

Kanske lite långt och krångligt ,but it grows on you I promise!

Svar på tråden Snippa..