• Sandrolin

Hejdå nappen!

Vi har en tjej på 2 år.
    Hon ska ha nappen och hennes gosedjur jämt, men ikväll innan läggdags provade jag att klippa av nappen o visa henne att den gått sönder (har en extra in case)
    tog lite tid innan hon somnade, men hon frågade inte så värst mycket efter den, gosedjuret får hon såklart ha kvar som trygghet.

Vad tycker ni, är det för tidigt att bli av med nappen nu?

• Svar på tråden Hejdå nappen!
  • marsbebis

Vår äldste fick köpa en bilbana för sina nappar! Vi pratade med honom först och sa att när han var redo kunde han få köpa en bilbana som han ville ha för sina nappar. Det dröjde nästan en vecka efter att vi pratat med honom (han var 3 1/2 år då) så kom han en dag och ville ha en liten påse. -Vad ska du med den till frågade jag? Då svarade han: Jag ska samla ihop mina nappar (han hade MÅNGA) för nu vill jag köpa en bilbana! Så var det med det!

Samma kväll frågade han efter sina nappar men då förklarade vi att han hade ju köpt sin bilbana för dem. Då log han bara och sa: min bilbana...! Efter det har han inte frågat efter dem! Kommer att göra samma sak med nr 2, dvs erbjuda honom att köpa något han vill ha för sina nappar!

• Sandrolin
    Sanda skrev 2009-07-23 22:44:25 följande:
    asså "näradig" det här är så typiskt familjeliv, om en kompis hade sagt samma sak till dig IRL, så kan jag slå vad om att du inte svarat så, DU är respektlös som kommer med sådana svar.sandrolin: du känner vad som funkar bäst! Nappen är oftast mer till för oss föräldrar än för barnen, klart dom klarar sig utan den! Min erfarenhet är att de blir mindre gnälliga när de slutat rent almänt. Med sonen så sa han en dag att han var en stor kille nu, jaha sa jag, men då kanske vi skulle slänga alla napparna då för stora killar har ju inte napp och så gjorde vi det, han var med och slängde dom och sen så sa jag bara om det blev frågor kring den att men vi slängde ju dom, dom finns inte mer, du är ju stor kille nu, han frågade efter den i typ 2 dagar men sen var det bra! Då var han nyss fyllda 3 år.Min tös är 2 år och har inte slutat än, jag tror vi väntar till tomten med henne! Men man känner själv när det är dags, bara man är konsekvent tror jag
    åh, tomten var ett bra tips!
    annars kan man ju "skänka" napparna till djuren på Zoo eller liknande också. :)
    men jag tänke prova denna kväll, och det visade sig att det var mest pappa hon frågade efter istället för nappen :) (pappa e hemma) hade hon varit jätte ledsen o så hade jag tagit fram reserven så klart, gör ju inte det i ren elakhet, det skulle bara vara dumt.
  • Sandrolin
    marsbebis skrev 2009-07-23 22:53:08 följande:
    Vår äldste fick köpa en bilbana för sina nappar! Vi pratade med honom först och sa att när han var redo kunde han få köpa en bilbana som han ville ha för sina nappar. Det dröjde nästan en vecka efter att vi pratat med honom (han var 3 1/2 år då) så kom han en dag och ville ha en liten påse. -Vad ska du med den till frågade jag? Då svarade han: Jag ska samla ihop mina nappar (han hade MÅNGA) för nu vill jag köpa en bilbana! Så var det med det!Samma kväll frågade han efter sina nappar men då förklarade vi att han hade ju köpt sin bilbana för dem. Då log han bara och sa: min bilbana...! Efter det har han inte frågat efter dem! Kommer att göra samma sak med nr 2, dvs erbjuda honom att köpa något han vill ha för sina nappar!
    Hehe, det där var smart :)
  • marsbebis
    Sandrolin skrev 2009-07-23 22:59:15 följande:
    Hehe, det där var smart :)
    Ja, visst var det! Då fick han själv "bestämma" också!
  • Hedi
    marsbebis skrev 2009-07-23 22:53:08 följande:
    Vår äldste fick köpa en bilbana för sina nappar! Vi pratade med honom först och sa att när han var redo kunde han få köpa en bilbana som han ville ha för sina nappar. Det dröjde nästan en vecka efter att vi pratat med honom (han var 3 1/2 år då) så kom han en dag och ville ha en liten påse. -Vad ska du med den till frågade jag? Då svarade han: Jag ska samla ihop mina nappar (han hade MÅNGA) för nu vill jag köpa en bilbana! Så var det med det! Samma kväll frågade han efter sina nappar men då förklarade vi att han hade ju köpt sin bilbana för dem. Då log han bara och sa: min bilbana...! Efter det har han inte frågat efter dem! Kommer att göra samma sak med nr 2, dvs erbjuda honom att köpa något han vill ha för sina nappar!
    Va gulligt! bra tips ska tänka pa det sen när det blir dags hemma hos oss.
  • Mumin Mamman

Min lill gumma som nyss blivit 3 år slutade m napp i förrgår..

Vi har pratat om deet lite att sluta med napp..men hon har inte vart redo..men så i förrgår så frågade hon också om en liten påse...och skulle samla ihop sinaa nappar, sen skulle hon gå över till moster och låna ett litet träd i hennes mini skog och hänga upp napparna i trädet..

Sagt och gjort...men på kvällen så frågade hon givet efter napparna..och vi fick gå till fönstret och vinka go natt till napparna...sen väl i sängen säger hon..Mina äääääälskar mina nappar....mamma hjärtat ville gråta men hon somnade utan dom...igår vaknade jag av hennes mantra Mina vill ha mina nappar ...

Men nu sa hon inget ikväll..ville bara gå ut och säga go natt till napparna...

Och idag har hon då fått välja ut en leksak i leksaksaffären som en "sluta med nappar present"..

så nej jag tycker inte att det var förtidigt el dumt att Ni slutar med napp..bra tycker jag...

Lycka till

En Smilla & Saga mamma
  • skruttan35

när våran kille var nästan 2år så var han med och slog in napparna för att ge dom till farfars traktor. Sagt och gjort åkte vi dit och han fick ge traktorn napparna och traktorn hade ett litet paket till sonen oxå. Han har frågat efter nappen 2gånger och då har jag sagt att dom fick ju traktorn och då har det inte varit några problem.

Ska tillägga att han hade nappen endast ibland när han sov. Vi provade alltid att lägga honom i sängen utan napp och de få gånger han inte klarade av att somna så fick han nappen.

• näradig
    skruttan35 skrev 2009-07-24 10:43:10 följande:
    när våran kille var nästan 2år så var han med och slog in napparna för att ge dom till farfars traktor. Sagt och gjort åkte vi dit och han fick ge traktorn napparna och traktorn hade ett litet paket till sonen oxå. Han har frågat efter nappen 2gånger och då har jag sagt att dom fick ju traktorn och då har det inte varit några problem. Ska tillägga att han hade nappen endast ibland när han sov. Vi provade alltid att lägga honom i sängen utan napp och de få gånger han inte klarade av att somna så fick han nappen.
    vad skulle traktorn med napparna till?

och katterna på skansen? jultomten?

DE använder ju inte napp?

mina barn skulle aldrig gå med på något så ologiskt. varför tror era barn att de behöver napparna?
Svar på tråden Hejdå nappen!