• Sandrolin

Hejdå nappen!

Vi har en tjej på 2 år.
    Hon ska ha nappen och hennes gosedjur jämt, men ikväll innan läggdags provade jag att klippa av nappen o visa henne att den gått sönder (har en extra in case)
    tog lite tid innan hon somnade, men hon frågade inte så värst mycket efter den, gosedjuret får hon såklart ha kvar som trygghet.

Vad tycker ni, är det för tidigt att bli av med nappen nu?

• Svar på tråden Hejdå nappen!
  • Sandrolin
    Lucky skrev 2009-07-24 19:19:02 följande:
    Du kan ju iaf hitta på något sätt att ge henne en liten present när hon varit så duktig och glömt nappen, tex ett paket i brevlådan från nappfén el dyl Använda fantasin får man, det tycker iaf jag!
    Ja, jag skall nog komma på något :)
    Men det konstiga är att hon knappt alls frågar efter den längre, inte ens nu andra natten vid läggdags.. hon vill bara att man ska stryka hennes hår tills hon somnar med sitt gosedjur.
    Hon har den aldrig på dagis, så fort man hämtar henne så brukar det vara nappen o gosedjuret hon vill ha direkt.
    Samtidigt tycker jag att hennes tänder börjar bli lite smått deformerade eller hur man ska säga.. av nappen så det var kanske bäst nappen "gick sönder" nu.
  • CasaMia

Mumin Mamman skrev 2009-07-24 18:44:57 följande:

haha..spelar nog ingen roll vad för förklaringar man skriver här, finns nog ändå inget som du tycker verkar va bra..
    Jo ... alla egna förslag verkar vara bäst ... de enda riktiga ...
  • aronnax
    näradig skrev 2009-07-24 13:00:42 följande:
    jag har stor fantasi och är väldigt positiv. Men jag förstår inte varför man lurar barn eller vad barnen tror att kattungarna ska med napparna till.
    Läs på lite om "magiskt tänkande" Det hör till utvecklingen för de flesta barn, (finna ju alltid undantag) Det innebär att barnet tror att ex. stolen får ont när den ramlar osv.
  • Guld gossarnas Super Mamma

Jätte duktigt gjort av er tös.
    Ge henne en extra fin present i brevlådan som sluta med napp present. Jätte duktigt gjort av mamma med att få slut med napp,vet hur kärt en napp kan vara,min son slutade nu i början av sommaren,vi sparade in napparna och han fick köpa vad han ville i napp present sen.  {#lang_emotions_laughing} Han har inte frågat efter napparna en endaste gång sen han slutade. Kändes ändå i mitt mamma hjärta att min förste son nu är så stor...vi har en lillebror med,men han har ingen napp alls,så skönt. {#lang_emotions_laughing}

• Lucky
    Sandrolin skrev 2009-07-25 00:00:12 följande:
    Ja, jag skall nog komma på något :) Men det konstiga är att hon knappt alls frågar efter den längre, inte ens nu andra natten vid läggdags.. hon vill bara att man ska stryka hennes hår tills hon somnar med sitt gosedjur.Hon har den aldrig på dagis, så fort man hämtar henne så brukar det vara nappen o gosedjuret hon vill ha direkt. Samtidigt tycker jag att hennes tänder börjar bli lite smått deformerade eller hur man ska säga.. av nappen så det var kanske bäst nappen "gick sönder" nu.
    Vad skönt Den "försvann" precis i rätt läge! Skönt att den är borta nu så slipper du/ni fundera mer på det!
    Fortsatt skön sommar
  • näradig
    CasaMia skrev 2009-07-25 01:25:25 följande:
    Here we go again ... FL är bara fullt av'et näradig: Här får du en present av mig: www.familjeliv.se/Forum-11-241/m45842770.html och Sandrolin - det verkar ju ha funkat rätt bra - du känner visst din dotter trots allt - vem kunde tro det?
    fast om det finns någon klubb här så ser det inte ut som att jag accepteras där.

jag tycker inte som ni och ni tycker inte som jag. vad är skillnaden?
  • näradig
    aronnax skrev 2009-07-25 01:25:43 följande:
    Läs på lite om "magiskt tänkande" Det hör till utvecklingen för de flesta barn, (finna ju alltid undantag) Det innebär att barnet tror att ex. stolen får ont när den ramlar osv.
    ja, det ska jag göra. tack för tippset.

vart kan jag läsa om det?
  • LillaEllan

vår son slutatde med napp i april då var han precis 3 år, vi sa att vi lägger undan alla nappar och så valde vi ut en dag i almenackan ca 2 veckor efter, då skulle vi om han var utan napp till dess köpa en häftig bil. Han skulle få välja en själv och såg fram emot det jätte mycke.

Varje gång han frågade om nappen kunde vi titta tillsammans hur många dagar det var kvar till han skulel få välja sin bil. Det gick jätte bra och han frågade kanske 3 ggr om nappen och vart inte ledsen eller arg bara frågade.

• LillaEllan
    Lalalong skrev 2009-07-24 21:27:09 följande:
    Jag ska inte säga att du gjorde fel TS. Du vet själv vad som är bäst för ditt barn, och hur ditt barn skulle reagera. Jag tror aldrig jag hade kunnat göra så, för vid den åldern hade hon nog inte riktigt förstått varför hon inte fick ha sin napp mer. Men det är ju min tjej det, och som vi alla vet är alla barn olika. Klara slutade med napp nu när hon var 3 år. Vi var på promenad i skogen, och där låg en burk. Vi var ju tvugna att öppna och se vad det var så klart. Där låg ett brev från trollmor och trollfar. Där stod att om det fanns någon som ville skänka sina nappar till deras trollbebisar så skulle de bli jätteglada! Den som la sina nappar i burken, kunde få paketet som låg där. Klara la sina nappar, och fick ett paket med en målarbok och kritor. Hon blev själaglad! Senare på kvällen frågade hon om sin napp, om den var hos trollbebisarna nu o.s.v. Men ingen fråga om hon kunde få tillbaka och inget gnäll. Det har hänt faktiskt någon gång efteråt att hon velat ha sin "nappis" när hon varit ledsen, precis som hon glömt bort sig. Men när vi säger att de har ju trollbebisarna, så säger hon inget mer om det.
    sött
  • Sandrolin

Guld gossarnas Super Mamma skrev 2009-07-25 03:35:58 följande:

Jätte duktigt gjort av er tös.Ge henne en extra fin present i brevlådan som sluta med napp present. Jätte duktigt gjort av mamma med att få slut med napp,vet hur kärt en napp kan vara,min son slutade nu i början av sommaren,vi sparade in napparna och han fick köpa vad han ville i napp present sen.  Han har inte frågat efter napparna en endaste gång sen han slutade. Kändes ändå i mitt mamma hjärta att min förste son nu är så stor...vi har en lillebror med,men han har ingen napp alls,så skönt.
    Ska verkligen hitta något fint till henne som ska komma med "posten".
    Hon är verkligen jätte duktig. Kan bara inte smälta att hon inte frågar efter den?!
    helskumt.. hon var ju väldigt förtjust i den.
  • Sandrolin
    Lucky skrev 2009-07-25 10:15:15 följande:
    Vad skönt Den "försvann" precis i rätt läge! Skönt att den är borta nu så slipper du/ni fundera mer på det!Fortsatt skön sommar
    Ja, det är skönt
    Fast man tänker ändå själv att något fattas när hon springer runt.. Det är ändå något hon haft väldigt länge, så jag själv måste komma över det också att hon inte använder napp längre =vanesak!
    Mindre smågnäll utan nappen nu har jag märkt.
    Fortsatt skön sommar ni med
Svar på tråden Hejdå nappen!