• Sandrolin

Hejdå nappen!

Vi har en tjej på 2 år.
    Hon ska ha nappen och hennes gosedjur jämt, men ikväll innan läggdags provade jag att klippa av nappen o visa henne att den gått sönder (har en extra in case)
    tog lite tid innan hon somnade, men hon frågade inte så värst mycket efter den, gosedjuret får hon såklart ha kvar som trygghet.

Vad tycker ni, är det för tidigt att bli av med nappen nu?

• Svar på tråden Hejdå nappen!
  • Mumin Mamman
    näradig skrev 2009-07-24 10:45:20 följande:
    vad skulle traktorn med napparna till?och katterna på skansen? jultomten?DE använder ju inte napp?mina barn skulle aldrig gå med på något så ologiskt. varför tror era barn att de behöver napparna?
    Ge dig...barnen får väl tro på vad de vill va, om det funkar...Varför måste allt vara så logiskt då?
    En Smilla & Saga mamma
  • Sanda

näradig: det kunde man ju gissa att du inte vet vad fantasi är för något. Ett tips! Se livet lite mer positivt, sluta klanka ner på andra och se vad du själv kan få ut av livet istället.

• Nyckelpigan1

Jag har själv en tös som blir 2 år i november. Hon sover jämt med sin napp och gosedjur men på dagis har de sagt att hon har utan problem somnat utan napp OCH gosedjur några gånger men hemma är det napp och gose som gäller.

Har själv fått till mig att börja vänja av nappen men jag tycker att i en sådan ung ålder spelar det ingen roll om det sker NU eller senare. Det viktigaste är tror jag att föräldrar känner sig redo för "fighten" samt att barnet är psykiskt redo, så det inte är flera förändringar på en gång

• näradig

Mumin Mamman skrev 2009-07-24 11:25:24 följande:

Ge dig...barnen får väl tro på vad de vill va, om det funkar...Varför måste allt vara så logiskt då?
    klart de får.

och jag får undra över sådant jag inte förstår.
  • näradig
    Sanda skrev 2009-07-24 12:06:05 följande:
    näradig: det kunde man ju gissa att du inte vet vad fantasi är för något. Ett tips! Se livet lite mer positivt, sluta klanka ner på andra och se vad du själv kan få ut av livet istället.
    jag har stor fantasi och är väldigt positiv. Men jag förstår inte varför man lurar barn eller vad barnen tror att kattungarna ska med napparna till.
  • Julibarn

vad duktiga alla barn verkar vara med att sluta! jag har inte vågat prova med min 2-åring än, men det är verkligen dags! han bett är inte det bästa.. kul att läsa denna tråden, får många tips hur man kan gå tillväga.

jag tror inga barn får men för livet oavsett hur man slutar med nappen, men man kan ju sköta det snyggt så barnet är med på det själv. sen om de blir lite ledsna nån gång är ju normalt!

men vad gör man om det inte går? ska man ta fram reservnappen? man vill ju inte försöka flera flera gånger, för då vet ju barnet att det får nappen till slut, även om man slutat...

• Scruffy

Jag tog bort nappen från vår dotternär hon var 1 år och 9 månader + 1 vecka.
    Jag pratade med henneoch sa att hon börjar bli en stor flicka och att det bara var bebisar som har napp,
    När hon skulle sova så fick hon välja vilka gosedjur hon ville ha i sängen.
    Det tog längre tid för henne att somna, vilket var helt normalt, men hon grät aldrig och frågade faktiskt inte efter dem.

Nu håller jag som bäst på att avvänja sonen vid sin tumme, vilket inte är lika lätt då jag inte kan ta ifrån honom den, men det går frammåt. Han är 2.5 år.

Det är aldrig för tidigt att ta bort nappen.

• Wictooria
    näradig skrev 2009-07-24 13:00:42 följande:
    jag har stor fantasi och är väldigt positiv. Men jag förstår inte varför man lurar barn eller vad barnen tror att kattungarna ska med napparna till.
    Det är bara små vita ''lögner', om det hjälper barn att sluta med nappen så gör det ju ingen större skada.
    Det är väl bara bra för barn o få ha lite fantasier.
    Skärp dig.
  • Linsis
    näradig skrev 2009-07-24 10:45:20 följande:
    vad skulle traktorn med napparna till?och katterna på skansen? jultomten?DE använder ju inte napp?mina barn skulle aldrig gå med på något så ologiskt. varför tror era barn att de behöver napparna?
    mina barn gav sina till tomten. Den äldsta är 3,5 och den yngsta snart 2. Vi sa att tomten ger de till små bäbisar som behöver de bättre. Så där finns logiken? Lurar man de att tro på tomten, så kan man lura de om varför napparna ska bort
    Det funkade i alla fall!
  • jelena2

Min tjej skickade sina nappar till tomtenissarna's nappavdelning på Nordpolen, för tomtenissar blir jätteglada över nappar. Det vet väl alla?
    Inom en vecka fick hon välja vad hon ville ha för leksak för att hon har varit så duktig. Hon har dock ångrat sig med napparna ett par gånger, men på det stora hela så har det gått jättebra! Hon är drygt tre år.
    Hennes tvillingsyster däremot har tummen och den kan vi ju inte skicka till Nordpolen! Och hon är inte det minsta intresserad av att sluta med den.
    Har någon ett tips (förutom Stopp och Väx) så är jag evigt tacksam!

Svar på tråden Hejdå nappen!