• Sandrolin

Hejdå nappen!

Vi har en tjej på 2 år.
    Hon ska ha nappen och hennes gosedjur jämt, men ikväll innan läggdags provade jag att klippa av nappen o visa henne att den gått sönder (har en extra in case)
    tog lite tid innan hon somnade, men hon frågade inte så värst mycket efter den, gosedjuret får hon såklart ha kvar som trygghet.

Vad tycker ni, är det för tidigt att bli av med nappen nu?

• Svar på tråden Hejdå nappen!
  • Mumin Mamman
    Julibarn skrev 2009-07-24 13:29:22 följande:
    vad duktiga alla barn verkar vara med att sluta! jag har inte vågat prova med min 2-åring än, men det är verkligen dags! han bett är inte det bästa.. kul att läsa denna tråden, får många tips hur man kan gå tillväga. jag tror inga barn får men för livet oavsett hur man slutar med nappen, men man kan ju sköta det snyggt så barnet är med på det själv. sen om de blir lite ledsna nån gång är ju normalt! men vad gör man om det inte går? ska man ta fram reservnappen? man vill ju inte försöka flera flera gånger, för då vet ju barnet att det får nappen till slut, även om man slutat...
    Vi sparade ingen reservnapp..hon hängde upp alla i trädet...först tänkte jag att jag skulle spara en..men nej vi gjorde inte det..tycker inte att det hade funkat att först sluta och sen ta fram en...

Menmen..nu gick det ju bra för lill tjejen och det blev ingen stor grej på kvällen.

Hoppas det funkar bra för er den dagen ni tar tag i det{#lang_emotions_smile}..bara att bestämma sig att inte ge efter...
    En Smilla & Saga mamma
  • Sandrolin

Va många som gett bort sina nappar, känner jag ju mig taskig som klippte nappen rakt av :S
    MEN, det verkar fungera, nu sover lillan en liten nap.. frågade efter nappen en gång och då förklarade jag igen att den gått sönder t.om visade den, sen brydde hon sig inte mera. somnade utan :D

• Det blåa huset

Vi tänker få sonen (3 år) att lämna ifrån sig napparna nu efter semestern. Jag hittade på att Tomten behöver napparna för att göra leksaksbilar av dem. Sugdelen ska bli däck och hårdplasten ska bli själva ramen på bilen. Sonen lyssnade och tyckte det lät bra. Ska bli kul att se hur det går. Fantasin är bra att spela på.

• Mumin Mamman
    Det blåa huset skrev 2009-07-24 15:18:41 följande:
    Vi tänker få sonen (3 år) att lämna ifrån sig napparna nu efter semestern. Jag hittade på att Tomten behöver napparna för att göra leksaksbilar av dem. Sugdelen ska bli däck och hårdplasten ska bli själva ramen på bilen. Sonen lyssnade och tyckte det lät bra. Ska bli kul att se hur det går. Fantasin är bra att spela på.
    Åh..vad ni var påhittiga där...varför kom inte jag på den iden{#lang_emotions_wink}...helt klart bästa motiveringen tycker jag åt en kille iaf, vad hittar man på för motivering fast i tjejigt format?
    En Smilla & Saga mamma
  • Julibarn

kom på att man kan gräva ner nappen ute i trädgården, så kan det växa upp en blomma istället. (som man sätter i när barnet sover) eller varför inte ett fruktträd eller nåt?

• Fridolino

Inte för tidigt enligt mig, min dotter har iofs aldrig haft napp så jag har ingen erfarenhet men jag tycker det är mysko med för stora barn som har napp.

• lokisse
    näradig skrev 2009-07-24 10:45:20 följande:
    vad skulle traktorn med napparna till?och katterna på skansen? jultomten?DE använder ju inte napp?mina barn skulle aldrig gå med på något så ologiskt. varför tror era barn att de behöver napparna?
    jultomten delar ut napparna till sma barn som behöver dom
    snorkrakornas barn heter snorungar
  • näradig
    Wictooria skrev 2009-07-24 14:05:06 följande:
    Det är bara små vita ''lögner', om det hjälper barn att sluta med nappen så gör det ju ingen större skada. Det är väl bara bra för barn o få ha lite fantasier. Skärp dig.
    vad ska jag skärpa mig på?

Det är ju inte barnen som själva fantiserat ihop att jultomten snuttar på napp utan föräldrar lurar sina barn.
    jag förstår det inte och tycker det är fel. Du får tycka det är bra och rätt.
  • näradig
    lokisse skrev 2009-07-24 16:26:02 följande:
    jultomten delar ut napparna till sma barn som behöver dom
    jasså gör han. Ja en begagnad napp är allt man kan önska sig.
  • lokisse
    näradig skrev 2009-07-24 17:23:27 följande:
    jasså gör han. Ja en begagnad napp är allt man kan önska sig.
    japp som liten bebi far man inte ha för höga förväntningar!
    snorkrakornas barn heter snorungar
Svar på tråden Hejdå nappen!