• AnnaT

    Hur tänker ni?

    Måste bara fråga, är själv adopterad, kom hit när jag var 6 månader.

    Men jag måste säga att jag inte förstår hur ensamstånde kan adoptera.
    Varför?
    Jo för jag tycker det är själviskt.
    Visst att det är bra att barnet kommer till en familj.
    Men då tycker jag att ungen ska få en Mamma och en Pappa.
    Det räker med att man känner sig anurlunda när man växer upp men sen att inte få ha en pappa där det är bara så själviskt av den som adopterar.

    Bara för att just den personen vill ha en unge, så behövs ingen pappa eller?
    Det gör mig faktiskt riktigt arg, ni kanske tänker men det är ju som att pappan lämnar mamman när hon väntar barn,men nej det är det inte.
    Då har ju ungen iallfall sin riktiga mamma där!!!!

    Jag blir galen på alla jävla lagar som låter ensamståendå och homosexuella adopter!
    Det är inte rätt!!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-24 19:55
    Ja min svenska mamma är inte min RIKTIGA mamma men klart att hon är min mamma och att jag älskar henne men jag menar blodsligt.
    För det andra, jag säger inte att det är bättre att barnen har en pappa som sviker eller så, jag tycker att alla som adopteras ska ha rätt till en jävla pappa.
    För det tredje NI har ingen anning om hur adipterade barn känner sig, så ge fan i att kalla MIG elak för att jag säger hur jag känner.
    Det är fan NI som är riktigt jävla elaka och själviska!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-25 13:37
    Med riktig mamma så menar jag Biologiskt så klrat, vad vet ni om det spellar roll eller inte.
    Jag har en biologisk bror alltså är han min riktiga bror, min syster är min syster men inte biologiskt därför säger jag inte riktiga, det är samma sak och det är inge elakt med det, min mamma vet att jag har en bror hon tycker inte att det är något fel med att jag säger att han är min rirktiga bror!
    Det tycker inte jag att ni heller borde ha om det visar sig att era barn har "riktiga" syskon, då kan ni ju inte säga att det inte är okej, eller elakt.

  • Svar på tråden Hur tänker ni?
  • Jennie med ie
    VNmamma skrev 2009-07-25 16:29:33 följande:
    Jag tror det var så här:I samband med att den nya svenska lagen infördes började Kina kräva intyg om att ensamstående sökande var heterosexuella.Hur det är med det i dag vet jag inte. Inte heller om andra länder haft liknande krav på intyg.Någon annan som vet?
    men om det är så borde detta komma vid papperssamlandet och inte i hemutredningen... väl?
  • mammamys06

    TS, jag är också adopterad och jag har adopterat barn inte som ensamstående utan tillsammans med min adopterade man

    Jag har inte sådana åsikter som du har så du talar ju helt utifrån dig själv. Du har rätt att känna som du gör, trista åsikter du har tycker jag men du har rätt att ha dem.


    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • VNmamma

    Så har jag också uppfattat att det förhåller sig, att det hör(de) till pappersinsamlandet.

    Sedan borde det väl framkomma i hemutredningen också. Precis som par måste redogöra för sitt samliv antar att jag också ensamstående måste göra det.


    VNmamma skrev 2009-07-25 16:29:33 följande:
    Jag tror det var så här: I samband med att den nya svenska lagen infördes började Kina kräva intyg om att ensamstående sökande var heterosexuella. Hur det är med det i dag vet jag inte. Inte heller om andra länder haft liknande krav på intyg. Någon annan som vet?
  • mammamys06

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-24 19:55
    Ja min svenska mamma är inte min RIKTIGA mamma men klart att hon är min mamma och att jag älskar henne men jag menar blodsligt.
    För det andra, jag säger inte att det är bättre att barnen har en pappa som sviker eller så, jag tycker att alla som adopteras ska ha rätt till en jävla pappa.
    För det tredje NI har ingen anning om hur adipterade barn känner sig, så ge fan i att kalla MIG elak för att jag säger hur jag känner.
    Det är fan NI som är riktigt jävla elaka och själviska!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-25 13:37
    Med riktig mamma så menar jag Biologiskt så klrat, vad vet ni om det spellar roll eller inte.
    Jag har en biologisk bror alltså är han min riktiga bror, min syster är min syster men inte biologiskt därför säger jag inte riktiga, det är samma sak och det är inge elakt med det, min mamma vet att jag har en bror hon tycker inte att det är något fel med att jag säger att han är min rirktiga bror!
    Det tycker inte jag att ni heller borde ha om det visar sig att era barn har "riktiga" syskon, då kan ni ju inte säga att det inte är okej, eller elakt.

    Äh, du....jag kan bara beklaga att du har den synen på dina föräldrar som du har...måste vara jobbigt att känna så, både för dig och dina föräldrar.

    Jag är också adopterad som sagt och jag kan säga att jag bara har EN riktig mamma och det är hon som har tagit hand om mig i alla år, skyddat mig från spöken, stoppat om mig om natten, torkat kräks när jag varit sjuk, läst sagor för mig, sagt att hon älskar mig, stöttat mig och bekräftat mig, tröstat mig när jag varit ledsen, kramat och pussat mig och gett mig mat....det är mamma för mig. Blod, nej, vi delar inte samma blod och nej, hon har inte burit mig i nio månader men jag växte i hennes hjärta i bra länge tid än de 7,5 månader jag låg i min biologiska "mammas" mage....


    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • Alexzandra82

    Jag vet inte vad du har för erfarenheter och uppväxt, men det är en ganska viktig detalj att veta om att det inte är lika "lätt" att adoptera nu, som det var när du adopterades. Jag har ofta fått känslan av att de vuxna adopterade som är arga över adoptioner av olika anledningar, inte inser att det faktiskt krävs väldigt mycket av oss som vill adoptera idag. Med all rätt!!!
    Utbildningen är obligatorisk, och utredningen ska se till att givarlandet får en mycket ordentlig bild av de blivande föräldrarna, vilket kräver att soc måste vara noggranna. Dessutom är kostnaderna för allt arbete organisationer och barnhem lägger ned inte liten, utan lämnar djupa hål i de allra flestas ekonomi.

    Att adoptera, som ensamstående eller som par, är inget som man bara råkar göra. Det är något man får fundera över i många år, betala dyra pengar för samt "rättfärdiga" många gånger innan man har den enorma lyckan att få tillfredställa sin 'egoistiska' önskan att bli förälder, till ett mycket efterlängtat barn!

  • Spartacus

    ditt prata om ensamstående kunde jag väl på nåt sorts sätt försöka respektera, så tycker du. sen klämmer du in homosexuella med?

    du pratar alltså om rättigheten att känna sig normal i en onormal situation?
    ja men jag tror faktiskt inte föräldrarnas utgångspunkt, singelskap eller partnerval förändrar särskilt mycket faktiskt! för jag tror, efter dom vänner jag haft som vrit adopterade, att ALLA adopterade ibland kan få känslan av utanföskap. käns rätt naturligt när dom ändå förflyttats från ett annat land och bytt anhöriga, även om det var tidigt i livet.

    jag tror helt enkelt att du har fel angående familjesituationen och jag tror att vi har lika många förträffliga föräldrar bland singlar och homopar, men också lika många idioter såklart!

  • morgonsolan

    Håller fullkomligt med.


    Ethi skrev 2009-07-25 10:44:40 följande:
    Där är vi olika... Jag hade absolut helt föredragit att inte ha någon pappa alls än en jävla pappa! En jävla pappa låter så lagom kul att ha...För övrigt är jag mina barns riktiga mamma. Och min mammas och pappas riktiga barn.Så tänker jag.
  • morgonsolan

    exakt!


    Camarogirl skrev 2009-07-25 14:23:51 följande:
    Det finns faktiskt folk här i forumet som är adopterade. Vad jag har förstått har mycket få av dem samma åsikter som du, så dina känslor är nog dina och inte allmänt gällande.De adopterade jag känner privat, jobbarkompisar, släktingar osv, har heller inte samma syn som du. Jag beklagar att du känner som du gör, det är riktigt tråkigt och ledsamt att läsa, du låter väldigt aggressiv, bitter och inte alls lycklig! En familj har inte nödvändigtvis med gener att göra. En familj SKAPAR man. En familj är de som bryr sig om dig och ställer upp för dig. Jag har själv rätt knepig bakgrund, och har aldrig träffat min biologiska pappa. Inte heller de syskon som jag vet att jag har. Jag är glad ändå. De lever sitt liv och jag lever mitt. Jag har min familj runt mig varje dag, även om vi inte delar nåt genetiskt material! Och de är verkligen min RIKTIGA familj, för det är de som alltid har funnits där! Förstår inte vad de skulle vara om de inte är "riktiga!? Plast? Påhittade...? Tryggheten hittar man inom sig själv, den är inte beroende av att man har samma gener som de andra i hushållet där man bor. Därmed är det heller ingen katastrof för ett barn att hamna hos en singelförälder. Tryggheten och kärleken är viktigast och den kan man få även från EN förälder! Hellre en bra än två dåliga, vilket gäller för väldigt många barn i samhället...
  • morgonsolan

    Jag kan för övrigt säga dig TS, att jag är biologisk dotter till min mor, och har ett biologiskt barn. Min mor har jag inte skapat en relation med när jag låg i magen.. det kan jag lova dig .. . Och min dotter är jag en bra mamma till VARJE DAG! För det är så man bygger en relation som mamma. Jag tror att det spelar noll roll för henne att vi har samma trista råttfärgade hår och potatisnäsa. Det är vad vi gör, hur jag och min man formar henne, som kommer att göra avtryck.

    Nej, jag skulle inte kunna kalla mig mamma till min dotter om jag hade fött henne och inte varit mamma till henne efter det. Rent tekniskt sett så skulle jag vara biologisk mamma, men hon skulle inte ha ngt arv förutom gener, eller avtryck från mig alls. Det vi formas av är kärlek, tillit, och obegränsat med trygghet.

    Den som givit mig detta skall jag kalla mamma.

    (och även pappa naturligvis om jag finge ha två. Pappa & pappa går alldeles utmärkt för mig också, om de är mina egna kärleksfulla föräldrar, eller bara mamma.. eller bara pappa).

  • morgonsolan

    Jag kan bara beklaga, du måste ha haft det jättejobbigt. Att inte kunna kalla sin egen syster för "riktig syster" måste kännas fruktansvärt. Hoppas ni hittar er relation igen! Ni är ju ändå de enda som har delat barndom, den enda barndomen du har faktiskt? Och det finns inget mer unikt än det.

    Hur vi vet om det spelar roll att ha en "riktig" mamma eller ej? Ja, vi är nog många som har haft riktiga mammor, adopterade som biologiska fl-anhängare, och på något sätt så vet man ju om man har en mamma.

    Vi har ganska många adopterade i vår släkt, och ingen av dem upplever det du gör. De har sina riktiga mammor och pappor hos sig. De har sina riktiga syskon i sitt liv. Nu börjar de bli fastrar och morbröder och jag vet inte allt. Vi är en helt vanlig släkt med riktiga människor.


    AnnaT skrev 2009-07-24 01:02:37 följande:
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-25 13:37Med riktig mamma så menar jag Biologiskt så klrat, vad vet ni om det spellar roll eller inte.Jag har en biologisk bror alltså är han min riktiga bror, min syster är min syster men inte biologiskt därför säger jag inte riktiga, det är samma sak och det är inge elakt med det, min mamma vet att jag har en bror hon tycker inte att det är något fel med att jag säger att han är min rirktiga bror!Det tycker inte jag att ni heller borde ha om det visar sig att era barn har "riktiga" syskon, då kan ni ju inte säga att det inte är okej, eller elakt.
Svar på tråden Hur tänker ni?