• mysflikkan

Vilken kattmat.... ??

Tips på BRA kattmat till en vanlig huskatt önskas

• Svar på tråden Vilken kattmat.... ??
  • Mymlan80

Vi köper Royal Canin's Fit till våra katter.
    Vi köper en STOR säck varje gång, vi har köpt en plasttunna med tättslutande lock så håller den sig fräsch.
    Burk-mat får de bara någon gång ibland, de äter sällan upp den utan verkar mer förtjusta i torrfoder.

Liten BF 091117
  • Kantarellen

För att kunna välja en Bra och KATTANPASSAD mat behöver man förstå att katter är karnevorer och ökendjur. Det innebär att de de skall ha en kost bestående av animalier. Att de är ökendjur gör att de har en dålig törstreflex och behöver få i sig så gott som all vätska genom födan. Kolhydrater skall hållas på ett minimum.

Detta gör att ALLA torrfoder går bort då de innehåller för mycket kolhydrater/ för lite fett och proteiner samt på tok för lite vatten. Som tur är finns riktigt bra blötmat, Mjau både burk och tetra är bra och Bozita är stråt bättre. Mjau och bozita är dessutom gjorda på svenskt kött och har inte fraktats runt halva jorden.

www.catinfo.org är en riktigt bra sida kring kattmat för den som är intreserad.

Kan tillägga att jag tidigare utfodrat med torrfoder men efter att jag började läsa på så insåg jag hur fel det var och skolade om.

• stiletto

Här hemma får katterna advance. Skulle aldrig ge dem de torrfodersorterna som finns i mataffären. Någon gång då och då får de burkmat men inte alls ofta.

• Mymlan80
    Kantarellen skrev 2009-07-24 17:32:07 följande:
    För att kunna välja en Bra och KATTANPASSAD mat behöver man förstå att katter är karnevorer och ökendjur. Det innebär att de de skall ha en kost bestående av animalier. Att de är ökendjur gör att de har en dålig törstreflex och behöver få i sig så gott som all vätska genom födan. Kolhydrater skall hållas på ett minimum. Detta gör att ALLA torrfoder går bort då de innehåller för mycket kolhydrater/ för lite fett och proteiner samt på tok för lite vatten. Som tur är finns riktigt bra blötmat, Mjau både burk och tetra är bra och Bozita är stråt bättre. Mjau och bozita är dessutom gjorda på svenskt kött och har inte fraktats runt halva jorden.www.catinfo.org är en riktigt bra sida kring kattmat för den som är intreserad.Kan tillägga att jag tidigare utfodrat med torrfoder men efter att jag började läsa på så insåg jag hur fel det var och skolade om.
    Vad gör man med de katter som inte äter upp sin blötmat då?
    Erbjuder bara blötmat och hoppas att de äter hellre än svälter?!!
    Liten BF 091117
  • Buster78
    Mymlan80 skrev 2009-07-24 17:58:18 följande:
    Vad gör man med de katter som inte äter upp sin blötmat då?Erbjuder bara blötmat och hoppas att de äter hellre än svälter?!!
    blöt upp torrfodret! kan va värt ett försök, ja menar så gör man ju med hundmat.
    Ja vet dom som värmer kattmaten i micron!
  • Mymlan80
    Buster78 skrev 2009-07-24 20:01:08 följande:
    blöt upp torrfodret! kan va värt ett försök, ja menar så gör man ju med hundmat.Ja vet dom som värmer kattmaten i micron!
    Fast då är det ju fortfarande samma mat, som enligt kommentaren innan inte innehåller vad katter behöver?

Jag gav mina katter burkmat varje dag förut, men de har alltid föredragit torrfoder, så nu har jag dragit ner på burkmaten till nån gång i veckan bara eftersom den oftast bara kastas om de får oftare.
    Liten BF 091117
  • Buster78
    Mymlan80 skrev 2009-07-24 20:09:05 följande:
    Fast då är det ju fortfarande samma mat, som enligt kommentaren innan inte innehåller vad katter behöver?Jag gav mina katter burkmat varje dag förut, men de har alltid föredragit torrfoder, så nu har jag dragit ner på burkmaten till nån gång i veckan bara eftersom den oftast bara kastas om de får oftare.
    ja ger mina bara torrfoder, nån burk bort emellan. färskt vatten bredvid!
  • Mymlan80
    Buster78 skrev 2009-07-24 20:11:01 följande:
    ja ger mina bara torrfoder, nån burk bort emellan. färskt vatten bredvid!
    Jag gör samma sak!

Men min fråga gällde kommentaren innan där hon skrev att katter inte ska ha torrfoder alls utan uteslutande blötmat då det är den enda mat som innehåller vad katterna behöver.
    Liten BF 091117
  • Mamma till gullungen

Våra katter äter den billigaste maten,det är Mjau,Friskies,Lidl`s kattmat och euroshoppers.Dom har aldrig vart bortskämda utan dom får äta det om vill ha och tycker om.

Svar på tråden Vilken kattmat.... ??