Vilken kattmat.... ??
Tips på BRA kattmat till en vanlig huskatt önskas
Tips på BRA kattmat till en vanlig huskatt önskas
Vi köper Royal Canin's Fit till våra katter.
Vi köper en STOR säck varje gång, vi har köpt en plasttunna med tättslutande lock så håller den sig fräsch.
Burk-mat får de bara någon gång ibland, de äter sällan upp den utan verkar mer förtjusta i torrfoder.
För att kunna välja en Bra och KATTANPASSAD mat behöver man förstå att katter är karnevorer och ökendjur. Det innebär att de de skall ha en kost bestående av animalier. Att de är ökendjur gör att de har en dålig törstreflex och behöver få i sig så gott som all vätska genom födan. Kolhydrater skall hållas på ett minimum.
Detta gör att ALLA torrfoder går bort då de innehåller för mycket kolhydrater/ för lite fett och proteiner samt på tok för lite vatten. Som tur är finns riktigt bra blötmat, Mjau både burk och tetra är bra och Bozita är stråt bättre. Mjau och bozita är dessutom gjorda på svenskt kött och har inte fraktats runt halva jorden.
www.catinfo.org är en riktigt bra sida kring kattmat för den som är intreserad.
Kan tillägga att jag tidigare utfodrat med torrfoder men efter att jag började läsa på så insåg jag hur fel det var och skolade om.
Här hemma får katterna advance. Skulle aldrig ge dem de torrfodersorterna som finns i mataffären. Någon gång då och då får de burkmat men inte alls ofta.
Våra katter äter den billigaste maten,det är Mjau,Friskies,Lidl`s kattmat och euroshoppers.Dom har aldrig vart bortskämda utan dom får äta det om vill ha och tycker om.
Blötmat. Alltid. Jag ger Mjau och Bozita.