• mysflikkan

Vilken kattmat.... ??

Tips på BRA kattmat till en vanlig huskatt önskas

• Svar på tråden Vilken kattmat.... ??
  • vackrastarflow

Fröken Småland skrev 2009-07-24 21:08:15 följande:

Får nästan försöka leta fram testet, minns inte rakt av. Men det var "fina" märken från djuraffärer med.
    Mitt märke var inte med. Och vad jag vet så var inte Orijen med heller? Kan ha fel men jag minns inte det iaf. De två är mest lika varandra.
  • vackrastarflow

Hade rätt, dessa märken testades.

Våtfoder:
    Almo Nature Tonfisk & Kyckling
    Bozita Bitar i gelé med kycklinglever
    Coop Xtra Kattmat med lax
    Coshida Bitar med nötkött i sås
    Hill's Science Plan Chunks in gravy, Chicken
    Iams Gravy chicken
    Opticat Paté med fågel
    Pussi Anka & Kyckling

Torrfoder:
    Coop Catz med Lax
    Coshida Nötkött, kanin, lamm
    Hill's Science Plan Adult chicken
    Iams Adult chicken
    Kitekat Kyckling, kalkon och grönsaker
    Purina One Adult med kyckling & ris
    Royal Canin Fit 32
    Whiskas Kyckling

De har missat flera av de högkvalitativa märkena, tex James Wellbeloved. De har tom missat Mjau som är ett känt svenskt märke.
    Jag ger inte mycket för det testet.

• CuteElliz

vi kör med whiskas... vi testade euroshopper till katten en gg, men det åt hon inte så det slutade vi med... första vi köpte till henne var dock ngn "finare" kattmat... köpte det från arken zoo... kommer inte ihåg vad det hette...

• Fröken Småland

Hittade! Börjar med torrfoder:

Betyg Märke Kilopris
    87 p Coshida 19,99
    87 p Hill's science plan 109,50
    85 p Purina one 67,50
    85 p Royal Canin 99,50
    79 Coop 23,50
    55 Kitekat 25,90
    55 Whiskas 30,90
    52 Iams 109:-

• Dr Mupp

Fröken Småland skrev 2009-07-24 21:18:40 följande:

Hittade! Börjar med torrfoder: Betyg Märke Kilopris 87 p Coshida 19,99 87 p Hill's science plan 109,50 85 p Purina one 67,50 85 p Royal Canin 99,50 79 Coop 23,50 55 Kitekat 25,90 55 Whiskas 30,90 52 Iams 109:-
    Vad tittade det på? Sammansättning eller vad? hur såg sammansättningen ut på maten
  • Fröken Småland

Blötfoder:

Betyg Märke Kgpris
    91 Iams 100:-
    76 Coop 16,14
    56 Opticat 35:-
    55 Hill's science plan 110:-
    44 Coshida 9,61
    43 Pussi 21,75
    30 Bozita 26,75
    1 Almo Nature 157,14

Så vi kan konstatera att jag mindes fel när jag påstod att Coshidas blötmat hamnade på andra plats

Kan också konstatera att jag känt mig rätt lurad om jag köpt Almo Nature till mina katter

• vackrastarflow
    Dr Mupp skrev 2009-07-24 21:19:27 följande:
    Vad tittade det på? Sammansättning eller vad? hur såg sammansättningen ut på maten
    De jämförde tyvärr helfoder med halvfoder och lämnade ute flera stora märken, däribland Mjau, Orijen och James Wellbeloved (som säljs på regionsdjursjukhuset här).
  • vackrastarflow

Fröken Småland skrev 2009-07-24 21:23:36 följande:

Kan också konstatera att jag känt mig rätt lurad om jag köpt Almo Nature till mina katter
    Det är ju ett halvfoder, har du använt det som helfoder?
  • Fröken Småland
    Dr Mupp skrev 2009-07-24 21:19:27 följande:
    Oj, nu blev det överkurs. Så här står det: "Vi har bland annat testat näringsinnehållet, hälsofarliga ämnen, mikrobiologisk kvalitet och granskat märkningen."

Och

"Samlat betyg: Ett sammanvägt betyg för delbetygen som är viktade enligt följande: Näringsinnehåll 60 procent, hälsofarliga ämnen 20 procent och märkning 20 procent."
Svar på tråden Vilken kattmat.... ??