Vilken kattmat.... ??
Tips på BRA kattmat till en vanlig huskatt önskas
Tips på BRA kattmat till en vanlig huskatt önskas
Nu ger jag förvisso min katt fri tillgång till torrfoder, men eftersom hon får blötmat en gång om dagen också så äter hon inte i massor. Jag har en 4 kg-påse i flera månader.
Fröken Småland skrev 2009-07-24 21:28:32 följande:
Tyvärr kan juh två precis likadana innehållsförteckningar stå för två helt olika foder... bara för att det står 36% protein så är det inet säkert att katten/hunden kan tillgodogöra sig så mkt utav det. Ett bra foder använder sig utav lättsmälta proteinkällor och då kanske djuret kan tillgodogöra sig 95% av proteinet, medans det i ett billigare foder använt ett sämre råvaruämne där djuret endast kan tillgodogöra sig 35% av proteinet. Det är det som skiljer billiga o dyra foder åt.
Det är tyvärr så att bra foder kostar mer. Dessutom så har du ofta mkt större fodergiva på ett billigare foder för att de "spär" ut näringsämnena med en massa spannmål och annat som djuret inet kan tillgodogöra sig..
Men det är juh bara att testa... köp ett par månaders ranson av royal och sen ett par månaders ranson av friskies så märker man juh skillnaden... om man nu ger BARA det fodret och inte håller på o skvättre lite då o då...
Dessutom har de dyrare fodren 100% smakgaranti... så skulle djuret inte gå bra på det eller gilla det så får man lämna igen det trots att de ätit en hel del av det, o få pengarna tillbaka.
kan bara skriva lite tips, jag gav pussi innan som mina katter älskar, men dom bajsa jättemycket, blev lättare kassa i magen och åt mycket mer och det luktade illa.
Sen gav vi dem royal canins efter att vi fått ge dem special foder för kraftig diarré dom går vars en gång på toa nu, luktar inte speciellt mycket och dom är jättefina i päls och hull.
Provade pussi igen för ett tag sedan som åter igen resulterade i diarré. (blandade foderna) Så framöver hålls dom med royal canin!
Råd och röns test är riktigt illa, de har inte tagit hänsyn till specielt många viktiga faktorer utan i stort sett bara tittat på analysen och inte innehållet. Bozita fick dessutom kraftigt nerdragen poäng när de inte hade någon rekomenderad dagsgiva angiven, men det är ju ändå sin egen katt man måste väga för att komma fram till hur mycket katten behöver!
När det står kg priser i Råd och rön testet så undrar jag på hur stor förpackning de räknat ut priset. T.ex. Royal blir 50% billigare om man köper 10 kg istället för minsta som är 400gram.
Kika på www.alltomdjurfoder.se vetja, där finns bra och matnyttig information om kattmat.