• mysflikkan

Vilken kattmat.... ??

Tips på BRA kattmat till en vanlig huskatt önskas

• Svar på tråden Vilken kattmat.... ??
  • Buster78
    vackrastarflow skrev 2009-07-24 20:34:51 följande:
    Detta är Olivers Signature Adult (största delen är då kyckling)INNEHÅLLERProtein 36 %Fett 20 %Fibrer 2,5 %Färsk kyckling 20 %Kyckling totalt +70 %Lutein 6 mg/kgTaurin 0,5 %Omega 3 0,5 %Omega 6 2,5 %Upptagning 92 %Kcal. per kg (ME) 4550
    ååhh det finns både omega 3 och omega 6 i!
    får nog ta mej en funderare!
    tyvärr är ju ekonomin kras på av arbetslöshet, men ja ska absolut notera den sidan du gav förut!
  • vackrastarflow
    Buster78 skrev 2009-07-24 21:56:58 följande:
    ååhh det finns både omega 3 och omega 6 i! får nog ta mej en funderare! tyvärr är ju ekonomin kras på av arbetslöshet, men ja ska absolut notera den sidan du gav förut!
    Ja efter mycket läsande av innehållsförteckningar så har jag insett att Olivers har en av de bästa innehållen för torrfoder. De är dessutom väldigt tydliga, när man beställer (gratis hemkörning till dörren förresten!!) får man en detaljerad innehållsförteckning där alla ingredienser förklaras.

Jag tycker det rent jämförelsevis inte är speciellt dyrt. Såhär står det om samma foder:
    FODERMÄNGD
    Vikt Foder Färgkod på Pris
    mängd måttbägaren per dag
    3 kg 25 g Svart 1,87 kr
    4 kg 40 g 2 x Röd 2,99 kr
    5 kg 50 g Ljusgrön 3,74 kr
    6 kg 60 g Ljusgrön + röd 4,49 kr
    7 kg 70 g Lila 5,24 kr

Det är drygt eftersom katten blir mätt "på riktigt".
  • vackrastarflow

Nu ger jag förvisso min katt fri tillgång till torrfoder, men eftersom hon får blötmat en gång om dagen också så äter hon inte i massor. Jag har en 4 kg-påse i flera månader.

• Buster78
    vackrastarflow skrev 2009-07-24 22:04:24 följande:
    Ja efter mycket läsande av innehållsförteckningar så har jag insett att Olivers har en av de bästa innehållen för torrfoder. De är dessutom väldigt tydliga, när man beställer (gratis hemkörning till dörren förresten!!) får man en detaljerad innehållsförteckning där alla ingredienser förklaras.Jag tycker det rent jämförelsevis inte är speciellt dyrt. Såhär står det om samma foder:FODERMÄNGDVikt Foder Färgkod på Pris mängd måttbägaren per dag3 kg 25 g Svart 1,87 kr4 kg 40 g 2 x Röd 2,99 kr5 kg 50 g Ljusgrön 3,74 kr6 kg 60 g Ljusgrön + röd 4,49 kr7 kg 70 g Lila 5,24 krDet är drygt eftersom katten blir mätt "på riktigt".
    det svåra blir att dosera så att ja vet att katterna inte äter varanndras mat, om du fattar. nu har dom ju mest mat står framme jämt!
    men då blir det ju till att ge dom i omgångar antar ja. som man typ gör med hundar, morgon och kväll!
  • vackrastarflow
    Buster78 skrev 2009-07-24 22:07:00 följande:
    det svåra blir att dosera så att ja vet att katterna inte äter varanndras mat, om du fattar. nu har dom ju mest mat står framme jämt! men då blir det ju till att ge dom i omgångar antar ja. som man typ gör med hundar, morgon och kväll!
    ja det är inte lika lätt när man har två

men nu har du iaf fått ett bra alternativ, och så hoppas jag det går bra på jobbfronten!
  • vackrastarflow

Fröken Småland skrev 2009-07-24 21:28:32 följande:

Jag har inte använt det alls.
    ah läste fel, sorry! såg ut som att du kände dig lurad men där ser du ju ett "fel" med testet, de jämför halvfoder med helfoder. det säger ju sig självt att det då inte får lika bra poäng.
  • CathrinS

Tyvärr kan juh två precis likadana innehållsförteckningar stå för två helt olika foder... bara för att det står 36% protein så är det inet säkert att katten/hunden kan tillgodogöra sig så mkt utav det. Ett bra foder använder sig utav lättsmälta proteinkällor och då kanske djuret kan tillgodogöra sig 95% av proteinet, medans det i ett billigare foder använt ett sämre råvaruämne där djuret endast kan tillgodogöra sig 35% av proteinet. Det är det som skiljer billiga o dyra foder åt.

Det är tyvärr så att bra foder kostar mer. Dessutom så har du ofta mkt större fodergiva på ett billigare foder för att de "spär" ut näringsämnena med en massa spannmål och annat som djuret inet kan tillgodogöra sig..

Men det är juh bara att testa... köp ett par månaders ranson av royal och sen ett par månaders ranson av friskies så märker man juh skillnaden... om man nu ger BARA det fodret och inte håller på o skvättre lite då o då...

Dessutom har de dyrare fodren 100% smakgaranti... så skulle djuret inte gå bra på det eller gilla det så får man lämna igen det trots att de ätit en hel del av det, o få pengarna tillbaka.

• Hon o Han

kan bara skriva lite tips, jag gav pussi innan som mina katter älskar, men dom bajsa jättemycket, blev lättare kassa i magen och åt mycket mer och det luktade illa.

Sen gav vi dem royal canins efter att vi fått ge dem special foder för kraftig diarré dom går vars en gång på toa nu, luktar inte speciellt mycket och dom är jättefina i päls och hull.

Provade pussi igen för ett tag sedan som åter igen resulterade i diarré. (blandade foderna) Så framöver hålls dom med royal canin!

• Kantarellen
    Mymlan80 skrev 2009-07-24 17:58:18 följande:
    Vad gör man med de katter som inte äter upp sin blötmat då? Erbjuder bara blötmat och hoppas att de äter hellre än svälter?!!
    Man får sakta dra ner på torrfodret och börja ge på bestämnda tider under en övergång, sammtidigt som man sakta ökar mängden blötmat. Man skall INTE försöka svälta katten till att äta!

Angående att blöta upp maten är det inget jag skulle rekomendera eftersom det sker ev explosionsartad tillväxt av diverse bakterier och sporer som finns i torrfoder då.
  • Kantarellen

Råd och röns test är riktigt illa, de har inte tagit hänsyn till specielt många viktiga faktorer utan i stort sett bara tittat på analysen och inte innehållet. Bozita fick dessutom kraftigt nerdragen poäng när de inte hade någon rekomenderad dagsgiva angiven, men det är ju ändå sin egen katt man måste väga för att komma fram till hur mycket katten behöver!

• Kattägd

När det står kg priser i Råd och rön testet så undrar jag på hur stor förpackning de räknat ut priset. T.ex. Royal blir 50% billigare om man köper 10 kg istället för minsta som är 400gram.

• Buster78
    vackrastarflow skrev 2009-07-24 22:16:14 följande:
    ja det är inte lika lätt när man har två men nu har du iaf fått ett bra alternativ, och så hoppas jag det går bra på jobbfronten!
    hihi, ja har ju tre!
    men min singha äter bara ur sin skål, aldrig ur dom andras, men dom andra äter ur hennes!
  • Lillan61
    trötter22 skrev 2009-07-24 12:05:06 följande:
    maten på affären duger alldeles utmärkt till en huskatt(och till alla katter) annars hade det inte vare till salu. ställer man ut så ere ju bra med kvallitetsfoder för pälsen blir blank o fin o sånt. kvallitetsgoder mättar ju bättre åxå så de äter inte lika mkt heller men som sagt icas funkar finfint det med
    Att pälsen är blank och fin är ju inte bara en estetisk grej, utan ett tecken på att katten mår bra och får den näring den behöver. Så nog är det lika viktigt för en huskatt att få bra mat.
    Men det finns bra mat i livsmedelsaffären också. Mjau burkamat, Icas burkmat. De innehåller inte en massa spannmål, utan endast animaliska produkter = BRA.
    Däremot är det lite sämre ställt med matvaruaffärernas sortiment på bra torrfoder.
    Bilanx är väl det enda jag skulle rekommendera.
  • Lillan61
    Mymlan80 skrev 2009-07-24 20:17:26 följande:
    Jag gör samma sak!Men min fråga gällde kommentaren innan där hon skrev att katter inte ska ha torrfoder alls utan uteslutande blötmat då det är den enda mat som innehåller vad katterna behöver.
    Jag är också av den åsikten att det bästa är att ge katterna blötmat av god kvalitet, eller ännu hellre utfodra de enligt BARF.
    Men äter katterna inte blötmat är det självklart bättre att ge dem torrfoder.
    Om du är intresserad av att försöka gå över till blötmat kan du kanske blanda i lite l torrfodret.
    Om du fortsätter med torrfoder är A och O att du ser till att katten dricker ordentligt. Det kan man påverka genom att ha flera skålar på olika ställen i bostaden. Det finns även vattenautomater man kan köpa som katterna brukar tycka om att dricka i från.
  • Rigmor Mortis
    lovemark79 skrev 2011-11-18 14:35:52 följande:
    Kika på www.alltomdjurfoder.se vetja, där finns bra och matnyttig information om kattmat.
    jag hittar inget om kattmat, däremot faktafel om hur gammal katten bör vara när man tar hem den
Svar på tråden Vilken kattmat.... ??