• mysflikkan

Vilken kattmat.... ??

Tips på BRA kattmat till en vanlig huskatt önskas

• Svar på tråden Vilken kattmat.... ??
  • Buster78

det här är innehållet i Mjau fiskfest:
    protein 32%, fett 14%,kolhydrater (NFE, vet ej vad det betäknar) 38%, växtfibrer 1%, mineraler 6%,

Har ju tyvärr ingen annan mat att jämnföra med!

• vackrastarflow

Mamma till gullungen skrev 2009-07-24 20:21:58 följande:

Våra katter äter den billigaste maten,det är Mjau,Friskies,Lidl`s kattmat och euroshoppers.Dom har aldrig vart bortskämda utan dom får äta det om vill ha och tycker om.
    sen är det skit samma om maten är dålig eller?
  • rasmusomiranda

ger  royal canin..fött upp raskatter men har nu en raskatt o en blandis men ser ingen skillnad på dem ang mat de får
    ända från idca är ibland  blötmat nån gång i veckan..annars får de royal o köttfärd då o då när man steker t sig själv ger ja dem lite först..
    som sagt är så mkt skit i de foder som finns på ica  tex massa spannmål o bara skit.. i kvalitetsfoder finns det rätt näring o allt katten behöver för hälsan tänderna avföringen o allt.. har hänt en gång ja köpt torrfoder på ica då ja ej hade tillgång t bil o maten var totalt slut.. men aldrig mera.. bajset blev konstigt katterna kräktes o nee var itne alls nöjd men vet många som köper skitmat  o tror de är bra

• vackrastarflow
    Buster78 skrev 2009-07-24 20:27:36 följande:
    det här är innehållet i Mjau fiskfest: protein 32%, fett 14%,kolhydrater (NFE, vet ej vad det betäknar) 38%, växtfibrer 1%, mineraler 6%, Har ju tyvärr ingen annan mat att jämnföra med!
    Detta är Olivers Signature Adult (största delen är då kyckling)
    INNEHÅLLER
    Protein 36 %
    Fett 20 %
    Fibrer 2,5 %
    Färsk kyckling 20 %
    Kyckling totalt +70 %
    Lutein 6 mg/kg
    Taurin 0,5 %
    Omega 3 0,5 %
    Omega 6 2,5 %
    Upptagning 92 %
    Kcal. per kg (ME) 4550
  • TigerLinn

vi har tre katter
    två äter Iams adolt 1 year plus (nått sådant heter den)
    köper 15 eller 10 kg på djur affären och det räcker 4 månader minst. beroende på om vi köper 10 eller 15 kg.

den tredje katten äter Hill´s dieat den köps endast på veterinärstationen pga att de klassas som medicins diet eller vad de heter...

den kostar 300 kr nått för 3 kg lite dyrare men räcker länge länge och det är hon värd annars blir hon sjuk.

• LaTjej

Innan körde jag med Royal Canin indoor :) men har kommit fram till att perfect fit som är i affären nu är lika bra. De är ungefär samma :). Brukar kosta 89-100 kr för 5 kg och dte vara i en vecka för mina tre busar.  Tycker det är smidigt att det säljs i mataffären.

Vet att jag testade friskies i början när katterna flyttade hit men jag har aldrig sett en mer hängig katt. Min ena blev riktigt sjuk med diaré.

Jag skulle aldrig köpa friskies, whiskas eller något jättebilligt foder. Hellre något bra märke med rejält foder. Ja, det är lite dyrare än friskies men det är mycket drygare mat som vara längre och ger piggare katter.

• Trill

Protein och fett är bra för katter och människor.

Tyvärr får alldeles för många katter massor med kolhydrater (spannmål) för att folk har noll koll.

• Fröken Småland

I Råd & Röns test av kattmat vann Lidls Coshiba bäst i test. Blötmaten från samma tillverkare kom på andra plats i sin klass. Varför köpa dyrare och sämre mat?

• Dr Mupp

Våra katter fick Royal Canin Maincoon och Maju burkmat. Fast nu har vi ingen katt längre för dottern blev allergisk

Fröken Småland skrev 2009-07-24 20:56:23 följande:

I Råd & Röns test av kattmat vann Lidls Coshiba bäst i test. Blötmaten från samma tillverkare kom på andra plats i sin klass. Varför köpa dyrare och sämre mat?
    Vad testades?
  • Fröken Småland
    Dr Mupp skrev 2009-07-24 21:00:13 följande:
    Vad testades?
    Får nästan försöka leta fram testet, minns inte rakt av. Men det var "fina" märken från djuraffärer med.
Svar på tråden Vilken kattmat.... ??