• mysflikkan

Vilken kattmat.... ??

Tips på BRA kattmat till en vanlig huskatt önskas

• Svar på tråden Vilken kattmat.... ??
  • Dr Mupp

Fröken Småland skrev 2009-07-24 21:23:36 följande:

Blötfoder: Betyg Märke Kgpris 91 Iams 100:- 76 Coop 16,14 56 Opticat 35:- 55 Hill's science plan 110:- 44 Coshida 9,61 43 Pussi 21,75 30 Bozita 26,75 1 Almo Nature 157,14 Så vi kan konstatera att jag mindes fel när jag påstod att Coshidas blötmat hamnade på andra plats Kan också konstatera att jag känt mig rätt lurad om jag köpt Almo Nature till mina katter
    Vad ger poäng. Poängen är ointresant om man inte vet vad poängen står för.
  • Dr Mupp

Fröken Småland skrev 2009-07-24 21:26:18 följande:

Oj, nu blev det överkurs. Så här står det: "Vi har bland annat testat näringsinnehållet, hälsofarliga ämnen, mikrobiologisk kvalitet och granskat märkningen." Och "Samlat betyg: Ett sammanvägt betyg för delbetygen som är viktade enligt följande: Näringsinnehåll 60 procent, hälsofarliga ämnen 20 procent och märkning 20 procent."
    Får man se en sammansätnting på näringsinhållet? Vem är det som har bedömt näringsinnehållet?
  • Fröken Småland
    vackrastarflow skrev 2009-07-24 21:25:54 följande:
    Fröken Småland skrev 2009-07-24 21:23:36 följande: Det är ju ett halvfoder, har du använt det som helfoder?
    Jag har inte använt det alls.
  • Fröken Småland
    Dr Mupp skrev 2009-07-24 21:27:43 följande:
    Får man se en sammansätnting på näringsinhållet? Vem är det som har bedömt näringsinnehållet?
    Tja, det står så här, svarar det på din fråga?

"Testet är utfört av Råd & Rön i samarbete med den internationella testorganisationen ICRT. Vi har utgått från en internationell norm för vad katten behöver, NRC från 2006 (National Research Council i USA)."

• Dr Mupp

Fröken Småland skrev 2009-07-24 21:29:55 följande:

Tja, det står så här, svarar det på din fråga? "Testet är utfört av Råd & Rön i samarbete med den internationella testorganisationen ICRT. Vi har utgått från en internationell norm för vad katten behöver, NRC från 2006 (National Research Council i USA)."
    Nej jag vill fortfarand veta hur närinsinnehålelt ser ut i de olika fodrena.
  • Fröken Småland
    Dr Mupp skrev 2009-07-24 21:31:42 följande:
    Nej jag vill fortfarand veta hur närinsinnehålelt ser ut i de olika fodrena.
    Det kan jag inte svara på.
  • Dr Mupp

Fröken Småland skrev 2009-07-24 21:35:18 följande:

Det kan jag inte svara på.
    Då blir testresultate ju meninglöst. Synd.
  • Dr Mupp

Fröken Småland skrev 2009-07-24 21:38:47 följande:

Fast om du är seriöst intresserad och inte bara ifrågasätter siffrorna för att "ditt" foder inte fick bra betyg så föreslår jag att du köper testet via Råd & Röns web. Kostar 25:- www.radron.se/templates/ProduktTest.aspx...
    Testet blir inte intressant om inte närinsginnehållet för alla märken står med.
  • vackrastarflow
    Dr Mupp skrev 2009-07-24 21:43:44 följande:
    Testet blir inte intressant om inte närinsginnehållet för alla märken står med.
    Håller med. Skippar man dessutom Sveriges största märke så vette sjutton om testet är speciellt bra.

Testet är utfört av Marie Sallander som är speciellt utbildad inom hund... Skrev sin doktorandavhandling om... hundar. Ger kurser om... hundar.
    Men hon är klart mer trovärdig än tex Royal Canins egna veterinärer.
Svar på tråden Vilken kattmat.... ??