• rasajj

USA tråden.

Jag tror vi har flunsan i familjen. Min man vart sjuk i Lordags, och nu i natt fick Jonathan feber. 103. Jacob klagar pa ont i halsen, sa det kan ju vara nagot annat.. men.. Jag hade ont i halsen i Fredags, men det blev inget mer av det. 

Amanda har ju MRI pa onsdag. Sa mer sjuka vill jag inte ha i familjen nu!

De har skickat hem droser av ungar med influensa (svin eller vanlig, who knows..) fran barnens skola, sa det ar ju i narheten, om man sager..

Access to a waiting line is not access to health care.
  • rasajj
    Mealla skrev 2009-10-05 21:02:59 följande:
    Jag haller helt och hallet med Hedda, och jag har borjat kora lite nazistmetoder med Eamon dar, att det blir ingen mer mat forran vid middagen, om du inte vill ha det har du bett om sa far du vara utan. Jag later applet med en tugga ligga kvar pa en tallrik i koket/kylskapet och det ar det applet (eller vad det nu var) han far att ata nasta gang han vill ha. Det funkar hyfsat ok for han brukar numera ata det han far nar han ber om det. Samtidigt sa tvingar jag honom inte att ata, utan han far vara hungrig helt enkelt om han kranglar/tjafsar.
    Sa gor vi ocksa, om ungarna bara tar en tugga, sa far de lagga resterande i kylen tills nasta gang de ar sugna. Det har funkat ok.. Inte perfekt..

Ett annat satt att visa pengars varde ar ju lekpengar, leka affar hemma. Eller att barnet far 'jobba' ihop pengar genom att utfora sysslor och fa en slant for det. Som de kan spara eller spendera.

Sa.. Jonathan OCH Amanda har influensa, det ar helt klart enligt lakaren (antagligen min man ocksa, men det var ju barnlakaren de var till.) Daremot testade vi inte for att e vilken sorts influensa, sa 'svin' eller 'vanlig' vet vi inte..

Sa nu maste vi boka om MRI tiden..
  • rasajj

Grattis Peony!! harligt att allt gick sa bra. Nu ska jag ocksa sova, har ocksa fatt feber nu.. Ungarna sover, Sophia ar den enda feberfria.. Suck..

• rasajj
    julmusten skrev 2009-10-06 14:29:56 följande:
    Grattis Peony!! Hewa, om ni betalade rakningar elektroniskt. Drogs pengarna nar ni hade betalat eller nar foretaget ni betalat till hade fatt betalt?? Det dar ar namligen min pet peeve med var bank. Det tar ju som sagt en vecka lite drygt innan ett foretag far pengarna och jag tycker det ar sa himla drygt att behova ga runt och fundera pa om pengarna har dragits eller inte. Om jag betalar med check sa ar jag OK med att det ar sa, men nar jag gor saker elektroniskt sa tycker jag att det borde ga att fixa sa att pengarna verkar forsvinna sa fort jag har klickat ivag en betalning. Vi har fatt Ellas halloweenkostym for i ar och den ar jattefin faktiskt. Sa for er som fortfarande undrar rekomenderar jag One Step Ahead. De andra bikostymer vi tittade pa var for helt fel klimat och dessutom ratt sa suggestive, (plus att de var dyra). Nu har vi langarmade underkladsel och allt sant!! Jattebra for det lite kallare NY vadret.
    Vi har Wells fargo, och dar dras pengarna direkt, aven om det tar ett tag innan mottagaren far pengarna. Da star det visserligen "pending' om man kollar pa internetstatement, men penarna ar dragna sa att saga.
  • rasajj
    julmusten skrev 2009-10-06 15:23:08 följande:
    Men alltsa, jag blir helt knapp pa hsbc. Av nan outgrundlig anledning sa visar de tva olika balances, bank balance och available balance. De tva ar nastan aldrig samma, och jag har fatt det forklarat for mig att bank balance ar det som vi har innan en betalning har registrerats medan available balance da skulle vara det som finns for oss att anvanda. Bara det gor ju att man blir knapp!! Men i alla fall igar kvall sa kollade vi pa varat saldo, (heter det sa tro??), och da sa var bank balancen ungefar lika mycket storre an vad vart mortgage ar sa det kandes ju logiskt, (jag hade ju bara bestamt med mortgage manniskorna att de skulle fa pengarna den 1:a oktober, och enligt deras hemsida sa har de pengarna!!), grejen ar den att vi ser inte att dessa pengar har blivit dragna annu. Idag, mindre an 12 timmar senare sa ar bank balancen bara en 50 dollars skillnad, och det ar inte nagra nya posts om vart alla vara andra pengar har tagit vagen.Ar inte det skitirriterande???Har ni andra samma problem?? Och vad gor man? Jag forsoker verkligen vara on top of things och gar in och kollar vara balances flera ganger varje dag, men det hjalper ju anda inte om jag inte vet nar saker och ting forsvinner. For ni en liten separat utrakning vid sidan om eller nat??? Bajs sa trakigt det ar med pengar.
    NA, jag maste saga att Wells Fargo funkar for oss pa det sattet. Daremot hade vi liknande problem med BankOne och Bank of the West. Pa BankOne sa tog det dessutom en evig tid innan deposits visades, aven om man satt in kontanter..
  • rasajj

Vi ar tillbaka fran Amandas MRI, trots att hon varit sjuk och hade feber igarkvall. De var villiga att gora undersokningen anda. Sa nu ar det klart. Vi far resultat antingen pa fredag eller mandag.

Jag tror ite de kommer hitta nagot, men det ar anda skont att veta helt sakert!!

• rasajj
    RQL skrev 2009-10-08 04:50:20 följande:
    Den statliga sjukforsakringen baseras pa hushallets inkomst och jag tjanar for mycket for art kvala for nagot om sa bara for barnet. vi ar inte laginkomstagare, Sa det ar bara att hoppas pa att det finns en forsakring vi har rad med. Ska kolla lanken. Tack.
    har du tittat pa inkomstgranserna? De ar faktiskt ganska generosa...

http://www.health.state.ny.us/nysdoh/chplus/who_is_eligible.htm

Har ar for NY. Dar far ni tva tjana upp till $4800 dollar i manaden och anda bara betala en premie av $60/manad for barnets forsakring a. Det ar ju lagre an de tusen du citerade tidigare.

Kanske den har siten kan ge nagot? http://www.mostchoice.com/nj-child-health-plus.cfm
  • rasajj
    evaoregon skrev 2009-10-08 15:58:56 följande:
    Mackenzie Grace skrev 2009-10-08 15:42:34 följande: Nej, jag har läst om det och de flesta verkar anse att det är onödigt i de flesta fall och väldigt dyrt.
    daremot sa kan man tydligen donera cordblodet sa ar det inte man sjalv som star for kostnaderna att forvara det, men man far ju heller inte tillgang till det senare da..
  • rasajj

Har borjar vi bli friska igen. Amanda och pojkarna var tillbaka i skolan igar, jag ska jobba som vanligt imorgon igen. men nu ar Sophia hemma med feber. tydligen sa ar det antagligen just H1N1 vi har haft, skolan pastar att det ar den enda influensan som gar just nu.

Det ar tva andra pa mitt jobb som har den, och hela elementary skolan har nog haft den ocksa. I mandags var det bara fyra elever i Jacobs klass tex. Pa deras efter skolan program sa har runt halften av eleverna varit borta varje dag den har veckan..

Men nu verkar det alltsa ge med sig, aven om det bara borjar for Sophia. men.. Hon har det iallafall tyst omkring sig idag och imorgon. Sa hon kan sova och ma battre!

Svar på tråden USA tråden.