• rasajj

USA tråden.

Jag har just kommit hem fran jobbat sa jag har ite kunnat vara med i era intressanta diskussioner, men har kommer da den 'kristna hogern' farande

Jag lyssnade ocksa pa Obama igar kvall, men jag kande ingen trygghet i hans tal. Sarskillt da jag har gjort lite egna efterforskningar i hela planen och vad den verkligen sager...

Tycker det ar intressant att sa manga litar pa vad han sager, trots att han ljuger helt oppet. Tex om illegala invandrare och aborter. Och att det inte skulle hoja underskottet med en enda dime.. 

Sedan ar det ju lite naivt att tro att foretag som idag erbjuder forsakringar for sina anstallda inte skulle avsluta dessa kvickt da Obamas plan kommer. De av oss som da gillar vara forsakringar som de ar, och inte vill ha obamacare, har da inget val langre. Sag att ett foretag som mitt tex, som idag erbjuder en ganska dyr forsakring for heltidsanstallda. Foretaget har ca 25 anstallda. da ar de 8% 'straffskatt' for att foretaget inte erbjuder forsakring billigare an att erbjuda forsakringen. Enkel mattematik, vad tror ni att foretaget kommer gora?

Och det galler ju de flesta foretag naturligtvis. De vet ju att de anstallda far den utmarkta statliga forsakringen.. 8% straffskatt blir billigare an att fortsatta betala forsakringspremier. Och da racker inte de dar 900 miljarder dollarna langt.

Sedan har vi ju fragan varfor politikerna sjalva inte vill signa upp for denna utmarkta forsakring? Inte ens Obama med familj sjalva vill ju.. Vad ar det han vet som inte den vanliga svensson far reda pa tro?

Det var ev. tva saker han sa igar som gav mig en kansla av 'trygghet'. Ett var lagen att forsakringsbolag inte kan neka forsakring till de med redan etablerade sjukdomar eller sanka tackningen om personen blir sjuk. den andra var att det inte kommer ta effekt forran om fyra ar.

Obama bankar pa att bli omvald, jag bankar pa att han inte blir det. Det ger valet att slopa forslaget innan det tar effekt.

Tycker inte ni ocksa att det ar ganska otackt att sa manga ar villiga att rosta om det har forslaget utan att ens ha last igenom det?

">

Science and religion are not at odds. Science is just to young to understand.
  • rasajj
    HeddaBigBum skrev 2009-09-10 23:39:41 följande:
    Jag tyckte nog att det var lite väl vågat (för att inte tala om oförskämt och oprofessionellt) att vråla "YOU LIE" under presidents tal om man inte VET att han faktiskt ljuger. Finns det någon OPARTISK källa där man kan hitta information om dessa lögner?För det vora också väldigt vågat av Obama att förneka dessa lögner om man lätt kunde lägga fram bevis på att han faktiskt ljuger... vilket jag inte sett hända än.
    Tja..  Om Presidenten ljuger, helt obekymrat och oppet, far man inte reagera da?

Han som skrek, har last igenom de 1000 sidorna, tva ganger tydligen, och vet vad det star..

Illegala invandrare:

The health care reform bills Congress is considering would not require people who sign up for government health care programs to verify their eligibility. That opens the door for millions of illegal aliens and other non-citizens to receive medical services paid for by taxpayers, a panel of experts from the conservative Center for Immigration Studies (CIS) and The Heritage Foundation said Wednesday. 
    http://www.cnsnews.com/news/article/52765

Att tala om att Mr obama ljuger, nar han gor det, anser itne jag ar fel. Tvartom!

PG 50 Section 152 in HC bill - HC will be provided 2 ALL non US citizens, illegal or otherwise

Pg 170 Lines 1-3 HC Bill Any NONRESIDENT Alien is exempt from indiv. taxes. (Americans will pay)

http://frwebgate.access.gpo.gov/cgi-bin/getdoc.cgi?dbname=111_cong_bills&docid=f:h3200ih.pdf

Abort:

Under the proposed legislation, virtually every individual will be required to have health care coverage that meets “minimum benefits standards” established by the administration.  Those minimum benefits will include abortion unless Congress acts to explicitly exclude abortion from any government mandated coverage or taxpayer funded health plan.  Historical experience with federal statutes demonstrates that if abortion is not explicitly excluded, administrative agencies and the courts will mandate it.
    http://www.house.gov/apps/list/press/pa16_pitts/abortionmandate.shtml

Strax innan Joe Wilson ropade att Presidenten ljog, sa hade han sagt att illegala invandrare och aborter inte skulle tackas. Logn? Ja! Ska vi lata lognen sta oemotsagd? Jag tycker inte det!
  • rasajj
    julmusten skrev 2009-09-11 01:08:33 följande:
    Saargr, jobbar det bara 25 personer pa din arbetsplats?? For i sana fall sa behover de val inte ens erbjuda er sjukforsakring? Jag trodde 50 anstallda var den magiska summan for det mesta, men jag kanske ligger nagra ar bakom den siffran?? Jag har inte jobbat pa ett tag.Jag hanger fortfarande inte riktigt med i hela debatten. Kanske att jag visste lite mer om jag faktiskt kollade pa presidenten nar han pratade igar?? Men jag var for upptagen med att kolla pa So You Think You Can Dance och Glee jag!! Overlag tycker jag dock bara att det kanns konstigt att samma manniskor som utan problem tyckte det varar OK att finansiera ett krig har svart for den har halsoreformen. Jag forstar liksom inte grejen bakom det hela. De jag pratar med som inte gillar den har liksom inte nagra argument heller. "Vi har inte rad", "vara skatter kommer ga upp", "vara benefits kommer forsvinna", ar det enda de sager, och nar jag vill veta hur da sa kan de inte svara. Och jag ar inte ens sarskilt mycket for reformen, (precis som Hedda sa ar jag inte sa involverad), jag bara inte forstar varfor tanken bakom ar sa himla hemsk.
    Enligt Obamas plan, sa maste alla erbjuda forsakring eller betala 'straffskatt'. Nu har det sjukhus jag jobbar pa, valt att erbjuda forsakring redan nu, men gar obamas plan igenom sa kommer de ju sjalvklart att dra in det erbjudandet och istallet betala 'straffskatten.
  • rasajj
    MrsMcGlaun skrev 2009-09-11 03:27:35 följande:
    MG- Jag blir utkastad precis hela tiden jag med! Det kanske är oss Houstonbor sidan tjafsas med? HAHA!Saarg-Sånt där får mitt blod verkligen att koka. Jag brukade jobba för ett företag som var sådana giriga idioter så det finns inte ens ord att beskriva hur jag egentligen känner.Jag tycker att det är så himla lustigt att det alltid pratas om att "Us Americans are such a helpful people...etc" men när det gäller att verkligen hjälpa dess invånare så vänder de flesta på klacken. Jag förstår inte varför ditt företag skulle erbjuda försäkring NU men inte när Obamas plan kommer i rullning. Ja, såvida det inte handlar om girighet det vill säga...
    Varfor skulle de erbjuda forsakring? Det ar billigare for dem att betala straffskatten, det ar enkelt mattematik och inte girighet.

Jag anser itne alls att det handlar om girighet eller att folk inte ar solidariska om de inte vill ha samre sjukvard for alla. Vilket det ju kommer att bli, det ar ju oundvikligt vilket aven ni foresprakare har i traden sager.

Vad jag verkligen inte forstar, ar varfor sa manga tror att Obamas plan ar en bra plan. Det finns vissa element som jag kan halla med om, men helheten, nej..

Och da tillhor jag anda de 'fattigare' i den har traden. En av de som sakerligen skulle 'vinna' mest pa att ni andra betalar for mig och min familj.
  • rasajj
    Wagram skrev 2009-09-11 03:42:40 följande:
    saargr: Bara av nyfikenhet undrar jag om du skulle stodja Obamas plan om det nu blir sa att illegala invandrare INTE samt abort inte tacks av skattepengar? Om inte, varfor inte? Vem som star for forsakringen ar val egentligen inte sa intressant, huvudsaken ar val att alla tacks? Eller tycker du att det ar riktigt att vissa tacks helt och hallet tack vare foretaget de jobbar for, andra bara delvis och till hoga kostnader, och 45 miljoner amerikaner (varav 9 miljoner barn) inte alls? Ar det ratt att 62 % av dem som maste ga i personlig konkurs gor det pga skulder i samband med sjukvard, och att 78% av dessa faktiskt hade forsakring? (kalla www.businessweek.com/bwdaily/dnflash/content/...). Om inte, vad skall man gora at problemet?
    Som sagt, det finns element i Obamas plan som jag kan acceptera, tom gilla. men det ar en del saker som far mig att ha mardrommar. Salange planen star som den gor, aven utan illegala invandrare och abort, sa na...

Jag tycker att det vore bra om alla lagliga innevanare hade mojlighet till vard. Vanta, det har man ju.. Grejen ar att folk inte vill betala for varden.. Vi som protesterar emot obamas plan framstalls som giriga, men egentligen sa handlar det ju om att de vill fa varden att framsta som 'gratis' Som att ingen kommer behova betala for den, det ska liksom goras av 'nagon annan'. Staten ska betala, andra ska betala, for jag har nan slags 'rattighet' att slippa..

Men vi betalar for allt annat, det ar ingen som kraver att alla ska ha ratt att bo i palats utan att betala hyra, eller att alla ska ha nyaste bilen uppgraderad till max, utan att betala for det. Eller ata stek och hummer vaje kvall pa femstjarnig restaurang utan att betala notan.

men varden, da ska det vara en 'rattighet' att andra betalar at en. Jag har svart att forsta att de som vill att man sjalv betalar for sig, ar de som framstar som de giriga. de sjalviska, de osolidariska.

Visst ar det enkelt for oss svenskar, att dromma om det svenska sattet, dar staten ska vara ytterst ansvarig for att jag har det som alla andra, men varfor ska vi inte behova ta ansvar for oss sjalva? Och i den man vi kan, erbjuda hjalp till vara medmanniskor, pa frivillig vag? varfor maste vi tvingas? Kan vi inte tanka sjalva?

Forsakringar ar ett val. Vi forstar att det finns en trygghet i att betala in en summa i forebyggande syfte och kopa tjansten att fa hjalp nar vi behover, vi gor det med bilforsakring, livforsakring, hemforsakring osv. men nar det kommer till sjukvard, da ska 'andra' betala in premien for oss, om vi anser att vi inte har rad.

Det ar det jag har problem med. Som manga amerikaner har problem med.

forstar du vad jag menar? Jag kanner ju att i det svenska inprogramerade sinnet sa ar jag langt till hoger, jag forstar det. jag ser det, men jag kanner anda att det ar i grunden sa fel. Att krava att andra tar ansvar for mig.

Anda sa ar det sa manga har pa FL i forhallanden som aldrig skulle kunna leva pa en inkomst, inte for att de inte skulle ha rad, utan for att de inte vill vara beroende av nagon annan, en partner. men staten, dvs ALLA andra svenskar, da ar det inte bara ett beroende, utan en rattighet att de betalar.

Allt fran sjukvard till skola och barnomsorg och bidrag hit och dit. Jag forstar inte att folk inte ser vad det ar de sager, nar de sager sana saker..

ursakta att inlagget blev langt..
  • rasajj
    MrsMcGlaun skrev 2009-09-11 04:23:52 följande:
    Saarg- Ooookay....Men varför erbjuder dom försäkring nu?
    Det ar en forman. Om de har rad, och anser att deet ar nagot de vill gora for att halla kvar bra anstallda, sa ar det val vart pengarna som det kostar. Men skulle samma eller nagot 'battre' erbjudas for mindre summa (straffskatten) sa gar de naturligtvis den vagen. Och det kommer de flesta foretag att gora, om detta gar igenom. Det ar ganska garanterat.
  • rasajj
    julmusten skrev 2009-09-11 04:51:27 följande:
    Men saargr, _maste_ de ge er sjukforsakring som det ser ut nu?? For om de gor det nu, om de inte behover forstar jag inte varfor de skulle sluta med det for att tjana pengar om Obamas plan gar igenom. Da skulle de ju ha slutat ge er den for lange sedan eller????? For de borde val kosta dem mer att ha benefits nu som de egentligen inte behover, an de dar 8% "om-utifall-att"? Men jag har sakert fatt nagot om bakfoten.I vilket fall som helst sa forstar jag hur du tanker, men har svart med den tankegangen faktiskt. Just sjukvard tycker jag att staten kan sta for, (och det gor den val aven i typ alla varldens lander forutom USA och Sydafrika?). I alla fall om skattepengar aven skall ga till krig och militar.Vi var ju hos lakaren i gar och jag fragade om just magsovandet, och lakaren sa att det var OK, men jag ar ju anda nojig. Men han ligger dar och snusar nu, sa jag borde val gora det med. Det kommer nog inte droja lange forran han vill upp och ata.
    Jag vet inte om de _maste_ erbjuda forsakring idag, men de erbjuder nu iallafall. Som vi alla vet, sa tittar man pa vilka benefits ett foretag erbjuder nar man soker jobb har i USA, det ar minst lika viktigt som resterande lon. Det ar ju for att locka och halla kvar arbetskraften som foretagen satsar pengar pa benefits av olika slag. Vad det nu an ma vara.

Ponera att Obamas plan verkligen gar igenom, da maste ALLA forsakringar uppna en mini niva, som staten satter. Da blir det inte langre nagot 'extra' att erbjuda en privat forsakring jamfort med den statliga, det maste val folk anda forsta?

Sa varfor skulle en arbetsgivare 'locka' med en privat forsakring som kostar dem MER an den statliga som erbjuder samma, fast till 8% straffskatt bara? Varfor betala for nat, om 'nan annan' kan betala for det at dig?

Jag forstar att manga anser att 'nan annan ' (Staten) ska sta for kalaset nar det galler varden, det ar tydligt. Men jag anser att det ar i grunden fel, da det innebar att man ser det som en rattighet att andra betalar for nagot man sjalv nyttjar.

Skillnaden mellan sjukvard och andra nodvandigheter ar harfin. Varfor ska inte staten se till att alla bostader ar lika fina, ar lika fint moblerade osv?

Eller att alla har rad att ata, samma mangd och samma sorts mat landet runt?

Eller varfor ska inte staten komma med kladkonto pengar, och forbjuda de 'rika' att ga till markesklader som kostar mer an vad som ar 'nodvandigt'?
  • rasajj
  • rasajj

Inget kom med av det jag skrev.. naja..

Vad jag forsokte saga var:

Ni ar val ganska trotta pa mig och mina asikter om Obamacare, men las anda? Kanske far ni nagra saker att fundera pa?

http://www.forbes.com/2009/09/10/health-care-speech-obama-economics-opinions-columnists-shikha-dalmia.html

Nagra intressanta citat jag tankte pa:

He had raked  poor Hillary Clinton over the coals for admitting that her road to universal coverage was paved with an individual mandate. "Everyone would be forced to buy coverage, even if you can't afford it," warned Obama in an ad. "You pay a penalty if you don't."

Yet, there he was last night scolding "individuals who can afford coverage but game the system by avoiding responsibility."

he would of course ban insurance companies from denying coverage to those with pre-existing conditions--tantamount to forcing fire insurance companies to write coverage on a burning building. He would also prohibit insurers from putting any limits on the coverage they offer and cap what they can require patients to pay out-of-pocket.

The fact of the matter is that not too many health care underwriters will survive such crippling mandates. Many of them will fold, causing further consolidation in the insurance marketplace--not more competition and choice.

But the plan he laid out Wednesday night will control every aspect of the medical transaction. It will tell patients when, what and how much coverage they must buy; it will tell sellers when, what and how much coverage they must sell. This is not a government takeover of health care?

Nagra funderingar? Eller ar det 'falsk' propaganda igen?

• rasajj
    laven skrev 2009-09-17 15:00:02 följande:
    Håller helt med. Jag fattar inte varför alla tjatar om terrible twos. Med dottern drog jag en lättnadens suck när hon fyllde 3. Äntligen, tänkte jag, nu måste terrible 2s vara slut. Och det var de. Men 3årstrotsen var verkligen snäppet värre.
    Men det heter ju terrible two's och horrible three's! Sa det ar ju inget nytt
Svar på tråden USA tråden.