USA tråden.
Jag har just kommit hem fran jobbat sa jag har ite kunnat vara med i era intressanta diskussioner, men har kommer da den 'kristna hogern' farande
Jag lyssnade ocksa pa Obama igar kvall, men jag kande ingen trygghet i hans tal. Sarskillt da jag har gjort lite egna efterforskningar i hela planen och vad den verkligen sager...
Tycker det ar intressant att sa manga litar pa vad han sager, trots att han ljuger helt oppet. Tex om illegala invandrare och aborter. Och att det inte skulle hoja underskottet med en enda dime..
Sedan ar det ju lite naivt att tro att foretag som idag erbjuder forsakringar for sina anstallda inte skulle avsluta dessa kvickt da Obamas plan kommer. De av oss som da gillar vara forsakringar som de ar, och inte vill ha obamacare, har da inget val langre. Sag att ett foretag som mitt tex, som idag erbjuder en ganska dyr forsakring for heltidsanstallda. Foretaget har ca 25 anstallda. da ar de 8% 'straffskatt' for att foretaget inte erbjuder forsakring billigare an att erbjuda forsakringen. Enkel mattematik, vad tror ni att foretaget kommer gora?
Och det galler ju de flesta foretag naturligtvis. De vet ju att de anstallda far den utmarkta statliga forsakringen.. 8% straffskatt blir billigare an att fortsatta betala forsakringspremier. Och da racker inte de dar 900 miljarder dollarna langt.
Sedan har vi ju fragan varfor politikerna sjalva inte vill signa upp for denna utmarkta forsakring? Inte ens Obama med familj sjalva vill ju.. Vad ar det han vet som inte den vanliga svensson far reda pa tro?
Det var ev. tva saker han sa igar som gav mig en kansla av 'trygghet'. Ett var lagen att forsakringsbolag inte kan neka forsakring till de med redan etablerade sjukdomar eller sanka tackningen om personen blir sjuk. den andra var att det inte kommer ta effekt forran om fyra ar.
Obama bankar pa att bli omvald, jag bankar pa att han inte blir det. Det ger valet att slopa forslaget innan det tar effekt.
Tycker inte ni ocksa att det ar ganska otackt att sa manga ar villiga att rosta om det har forslaget utan att ens ha last igenom det?
">