• rasajj

USA tråden.

julmusten skrev 2009-09-25 01:57:42 följande:
    Men kan inte ni skicka ett memo till min man som havdar att eftersom jag ar en housewife sa maste jag diska med jamna mellanrum!??!Nan som har nagra bra jagelekar pa lut forresten?? Som 1-2-aringar kan leka. Jag har Bjornen Sover, och Lilla Snigel, men finns det nagra andra lekar i den stilen??
    duck, duck, goose!

Barnen sitter i en ring pa golvet, medan ett barn gar runt och sager: "duck" samtidigt som den tar nan pa axeln, sedan nasta osv, till den sager : "goose" istallet, och barnet som far "goose" maste upp och springa runt hela cirkeln jagande den som gatt runt och 'valt' barn for att se vem som kommer forst till den 'lediga' platsen dar 'goose' barnet just suttit.

Hoppas du fattar..

Mrs shark? Kanske?

Ett barn ar 'mrs shark' och star i ena andan av rummet, alla andra barnen star i andra andan av rummet. Gruppen barn fragar "mrs shark" vad klockan ar, hon svarar med nan siffra, 1-12. sedan ska da gruppen av barn ta sa manga steg. Nar mrs shark istallet sager 'dinnertime' istallet for en siffra for tiden, sa ska hon jaga gruppen barn innan de hinner tillbaka till 'hemvaggen'. den som blir tagen blir mrs shark nasta omgang.

Fast den kan kanske vara lite for avancerad for aldersgruppen du soker till..
    Access to a waiting line is not access to health care.
  • rasajj

Kostnadern for barn beror ju mycket pa VAR i USA man bor, och vilka aktiviteter, skolor etc man har. Vi forsorjer hela var familj, med fyra barn, pa ca 3000 dollar i manaden, och da ingar allt. Men sa raknas vi ju som laginkomsttagare ocksa, och far billigare skolmat och andra saker ar ocksa subventionerade. Sedan har vi da public school, inte privat osv. Man far ju ratta mun efter matsacken, inte tvartom.

• rasajj

Oj vad ni skriver. Jag har haft en lat dag idag, da jag igen var uppe i natt med spyende barn. Har nu kommit fram till att jag tror att Amanda har migran.

Hon kom hem fran skolan igar med huvudvark, sapass att hon grat. Hon beskrev att det gjorde ondare pa vanster sida, att ljus och ljud gjorde att det blev varre, men sa vagrar ungen att ta mediciner..

Iallafall sa at hon middag, och la sig vanlig tid trots att jag forsokt fa henne att lagga sig tidigare pga huvudvarken. Vid tiotiden kommer hon intassande i mitt rum, dar jag just somnat. Hon sager att huvet gor ont igen, sa hon far krypa ner i var sang och jag holl om henne. Da sager hon att halsen kittlas, for att sedan spy ner hela sangen! Sa upp och byta sangklader, och tvatta allt. For naturligtvis sa gick det igenom paslakan och allt. Och sa manga tacken har vi liksom inte. Sa vid tva lyckades jag somna om igen..

DC, det stammer inte riktigt att vi mormoner inte dricker koffein... Det ar te och kaffe vi uppmanas avsta fran, da det star om HOT DRINKS (Som tolkats av kyrkans ledare som te och kaffe) i Laran och Forbunden, en av vara heliga skrifter.

Det finns medlemmar som aven tolkar in alla koffeinhaltiga drycker i detta, men det ar inget som Kyrkans ledare har sagt varken bu eller ba om, utan det ar upp till den enskilda medlemmen.

Vad galler orsaken, det ar mest for att vi tror att Gud sagt sa. Att bryta mot 'Visdomsordet' ger inga direkta konsekvenser vad galler medlemsskapet, sa det ar valdigt mycket individens ansvar. Vi tror ju pa 'personlig uppenbarelse', dvs att vi sjalva ar ansvariga for att kanna efter vad evangeliet kraver av oss, genom tex personlig bon till Gud. Och darfor sa ar det en valdigt personlig sak hur val man foljer tex 'visdomsordet'.

De allra flesta aktivt troende mormoner avstar fran just te (fran teplantan) och kaffe, men manga dricker anda tex lask med koffein och/eller mediciner med koffein (tex Exederin). Sa det ar valdigt individuellt.

Det finns spekulationer om att en av orsakerna till guds formaning, ar att koffein ar en centralstimulerande drog och beroendeframkallande, men det finns ocksa teorier om att te och kaffe antagligen inte ar nyttiga av andra orsaker ocksa. Eller att det bara handlar om att visa lydnad till Gud pa ett ganska enkelt satt. L&F 89 ger orsaken att det inte ar bra for kroppen eller magen, inget mer. Vi far helt enkelt anvanda vart eget fornuft.

Doctrine and Covenants 89:9 And again, hot drinks are not for the body or belly

http://scriptures.lds.org/en/dc/89

Ang halloween, mina flickor har valt vad de vill kla ut sig till. Amanda vill vara vampyr och Sophia vill vara skelettbrud. Jag har idag inhandlat deras kostymer pa min favorit andrahandsaffar. Hittade en gammal, gulnad brudklanning med medfoljande sloja till Sophia och en fin svart klanning och vampyr cape till Amanda. Pojkarna har inte bestammt sig annu, men deras kostymer kommer troligen ocksa vara second hand. Kort foljer

• rasajj
    Wagram skrev 2009-09-27 01:34:26 följande:
    Intressant, da hade jag lite fel for mig, alltsa. Men varfor just te och kaffe och inte andra varma drycker ocksa? Eller ar det ocksa en tolkningsfraga?
    Det ar vad kyrkans ledare tolkat det som, men igen. Upp till den individuella medlemmen. Jag kande en man som valt att inte dricka nago som 'oftast' serveras varm, aven soppor och varm choklad. Det finns alla sorter En del avstar aven fran ortteer, vilket inte jag gor tex. Sa, ja. Det ar helt enkelt en tolkningsfraga. Och inget hander direkt med ens medlemsskap om man skulle tolka annorlunda an 'majoriteten'. Salange man inte predikar det som 'sanning' till andra.
  • rasajj

Har akuttid hos lakaren idag med Amanda, som gar in pa tredje dagen av svar migran. Hon mar fortfarande illa och ar kanslig for ljus och ljud. Stackars liten.

• rasajj

Vi ar nu tillbaka fran ett langt lakarbesok. Det ar nu konstaterat att det AR migran, och det kanns ganska bra att iallafall veta det. Inga andra neurologiska problem verkar finnas, sa det behovdes inget mer ingaende an vad som skedde idag. Antar jag iallafall.

vi fick utskrivet tylenol med codein for just nu, da OTC meds. inte funkar pa henne just nu. Nagot annat specifikt for migran ansag lakaren inte skulle hjalpa, da dessa mediciner maste tas nar varken kommer. Hon hoppades att Amanda skulle ma battre imorgon. Och det gor verkligen jag ocksa.

En annan sak vi uppmanades gora, ar att fora bok pa hur ofta och hur lange hon har huvudvark. All slags huvudvark, vare sig vi tror det ar riktig migran eller 'bara' stress/trotthet osv.

Ang cellphones. Jag sallar mig till skaran (antagligen bara jag ) som inte har nan alls! Och ar darmed inte ett dugg insatt!

• rasajj
    evaoregon skrev 2009-09-29 01:00:51 följande:
    Nja, som jag förstått det så är väl så att kupongerna är värda pengar så om det kostar 5 eller 6 dollar gör skillnad för den som har kupongerna. Man har alltså en dollar mindre kvar att handla för om det exempelvis kostar 6 iställer för 5. Sedan vet jag inte hur det funkar i affären, om det nu är så att man bara kan köpa en hel gallon med mjölk.
    Nja, stammer inte..

Nar man har foodstamps numera, sa ar det ett plastkort som funkar precis som vilket ATM kort som helst, men daremot WIC sa ar det kuponger fortfarande.

Och da ar det en viss mangd mat som man far kopa pa varje kupong, och det ar tyvarr valdigt specifikt. Sarskillt i CA, det var nagot lattare har i CO.

Iallafall sa 'far' inte affaren byta ut varan som kupongen sager, och man far som WICare inte heller ga till annan affar, utan man maste ga till den affar man valt nar man forst far berattigad WIC. Det ar valdigt krangligt, men en enorm hjalp for de som far den.

Tyvarr sa uppstar da sana har problem om en viss vara ar slutsald i 'ratt' storlek.

Det ar agg, mjolk, ost, juice och bonor eller jordnotssmor man far genom WIC, ar man gravid sa ingar aven tonfisk och nan gronsak. tror jag. Jag fick aldrig WIC medan jag var gravid. Det ar aven formula for de som valjer att flaskmata, istallet for att amma.

Sedan sa ar det likadant at andra hallet da, i var familj uppstod samma problem fast at andra hallet. Jag har ju tvillingar, som da fick tilldelat en viss mangd mjolk, och da kunde en kupong saga 1 1/2 gallon. Om jag da anvande tva sana kuponger sa kunde jag inte ta tre gallons, utan var tvungen att ta tva hela gallons och tva halvgallons.

lite mer felxibla kunde de vara tycker jag..
  • rasajj
    evaoregon skrev 2009-09-29 01:02:02 följande:
    Jo, det är väl inte så skoj att handla med kuponger. Samma med barn som tex får gratis mat i skolan.
    Likasa maten i skolan, har i CO sa har alla barn ett kort, vare sig foraldrarna betalar for maten eller staten gor det. Alla barn scannar sina kort. Det gor ingen skillnad. <Man har forsokt ratta till det dar med att det ar sa tydligt vem som far hjalp, det ar mycket battre nu!

Jag fick foodstamps i CA innan EBT korten kommit och det ar valdig genant att handla pa kuponger, och krangligt. Man fick namligen ingen vaxel.. Utan fick sta och ha matte for sig sjalv i kassan for att se till att man inte anvande for stora valorer pa kupongerna..

Nu, med EBT korten sa ar det avsevart battre, da man kan anvanda hela summan man far, utan att pengar slosas bort for att man inte far vaxel.
  • rasajj
    Wagram skrev 2009-09-29 03:13:33 följande:
    EBT? WIC? Jag hanger nog inte riktigt med pa forkortningarna har, marker jag.Apropa pengar, sa har jag eventuell mojlighet att fa jobb i Qatar i tva ar. Det ar valdigt ekonomiskt fordelaktigt, meriterande for framtiden (aven om jag vill jobba i USA efter de tva aren) men jag vet verkligen inte. Qatar...? Det kanns sa valdigt frammande. Vad tycker ni? Skulle ni vaga?
    EBT= Electronic Benefit Transfer

WIC= Women, Infants, Children.
  • rasajj
    HeddaBigBum skrev 2009-09-30 04:06:22 följande:
    Därav mitt tungbitande i affären. Men vad vet jag? De flesta kanske lägger sin frukt i affärens frukthögar och sedan tar precis den bananen de lagt där? Jag har varit lika benhård hela tiden (och jo, jag vet vart det kommer ifrån ), så det har liksom inte funkat att tjata och gnälla på mig, från dag ett. Det var samma när jag växte upp. Ju mer man gnällde och tjatade, desto mindre fick man. Jag har fått bära ut en Alexis från en department store, eftersom hon inte fick en docka hon sett. Vi stod utanför i kanske 15 minuter hon och jag. Hon skrek. Jag väntade. Hon skrek ännu högre. Jag väntade. Till slut insåg hon att skrikandet ledde noll och ingenstans och vi gick in igen (till pappa och Luke). Sedan dess har vi faktiskt inte haft någon dramatik i affärerna.När jag var yngre kunde en konversation mellan min pappa och mig låta så här:Hur länge får jag vara ute?Elva.Men Sabina får vara ute till tolv!Elva.Aaaalla andra får vara ute till tolv!Halv elva.Jag kommer bli den fööörsta som måste gå hemTio.Ja, ni inser ju hur långt jag kom med tjat och gnäll när jag växte upp. :-SNu menar jag inte att alla barn funkar som mina, men jag tror många föräldrar svackar och ger med sig lite för lätt i affären speciellt...
    Jag onskar sant dar hjalpte pa mina pojkar. flickorn har fattat poangen ganska snabbt, men pojkarna. Vet inte om det ar for att de ar tva, och de darfor tror att de kan manipulera sig till det de vill ha? Iallafall sa har foljande scenario han.

Gar in i affaren, de ser nagot de vill ha, mamma sager: Nej. forklarar att det itne ar nagot jag vill lagga pengar pa, men att de garna far kopa det nar de sjalva har pengar.

Pojken ifraga blir da jattearg, och vagrar ga. vgrar flytta pa sig och skriker hogt. Sa mamma yfter upp barnet for att ga ut mot utgangen, vilket leder till att pojke tva, ta tag i mig, for att hindra mig ga.Eller staller sig framfor, ocksa for att hindra mig ga, sa jag satter ner den skrikande pojken, och forsoker 'dra' bada pojkarna ut mot utgangen.. Vilket kan ta en evig tid da de verkligen gar framfor, pushar mig tillbaka.. Osv.

De ger inte upp heller, trots att de anda pa nagon niva maste forsta att det gor inte jag heller. Deras forsok har ALDRIG gett dem det de velat ha, men de fortsatter likval.

Tillslut kommer man da fram till affarens utgang, och ska frsoka fa ut tva barn, som haller sig fast i alt de kan na, for att stanna kvar i den magiska affaren.. Som att det skulle hjalpa..

Val till bilen, sa ska man forsoka fa in tva skrikande, sprattlande pojkar i bilstolarna, utan att en av dem springer sin vag..

Detta beteende har lett till att vi idag helst gar utan barn till affaren.

Det var ett tag sedan sist, men det borjade nog vid ungefar tre arsaldern, att dessa utbrot hande. Och det ar inte bara affaren,  utan kan ske aven pa badhuset, hemma, skolan, kyrkan, lekparken you name it. Vill de ha nagot/inte vill ga hem sa hindrar de mig/pappa att ga.
Svar på tråden USA tråden.