-
na, det var inte sa lange. Min man fick febern i lordags, sedan Amanda och Jonathan pa Mandagen, och antagligen aven Jacob aven om han lyckades dolja det pa skolan. Hon hade dock 100.3 nar han kom hem pa mandagen. Jag fick ocksa feber mandag kvall. Alla ungarna var feberfria igen och tillbaka i skolan igar, jag var hemma en dag till och gar tillbaka till jobbet imorgon da. De sager pa skolan ocksa att de flesta ar hemma mellan tre och fem dagar.Trycksvärta skrev 2009-10-08 19:41:29 följande:Saargr: Vad gott att ni börjar bli friska! Men då var ni väl inte sjuka så länge då, har för mig det bara var några dagar sen du skrev att ni började få feber??? Har inte kollat bakåt i tråden.Var det med febern det började med och vad för andra symtom hade ni?
-
Gomorron alla i traden. Imorse vaknade jag till IS. Det ar 15 grader ute, och da pratar jag inte Celsius direkt
Iallafall sa hade Sophia nan aktivitet med Kyrkan och nar vi kommer ut sa ar bilen tackt av IS, tjock is. Tog mig sakert tio minuter att bara skrapa vindrutan sa det blev nagelunda. Det med varmen redan blasande pa insidan da..
Varan cementtrappa fran ytterdorren var en isbana och Sophia halkade nerfor alla tre stegen, antagligen far hon stiliga blamarken nu pa rumpa och lar..
Vintern ar har! Igar nar jag akte till jobbet sa var det sno pa buskar och trad. japp, valkommna till Colorado!
Iallafall ar vi val ganska friska nu igen, allihopa. Forutom hostan som verkar sitta kvar langre. Men, sant ar livet.
-
Forra aret sa la jag undan barnens godis och sa fick de en bit som beloning eller som efterratt efter middagen tills en dag nar mina tvillingar hittade gomstallet och tillsammans med Amanda gjorde de slut pa allt innan jag ens visste om att de hittat det.. Sa..julmusten skrev 2009-10-12 17:18:55 följande:Forresten, hur skall ni ransonera ut barnens halloweengodis?? Alltsa det som de far? Ella har blivit en liten godisknarkare och vi maste verkligen reglera hennes intag pa nagot vanster, for snackar hon for mycket sa ater hon inte riktig mat, plus att jag inte vet om jag tycker att man skall ha fri tillgang till godis.Jag vet darimot heller inte om jag tycker iden om lordagsgodis ar sa himla bra. Det gor ju att godis far en valdigt speciell status som jag tycker ar onodig. Godis ar godis, det ar nagot gott som man kan fa ibland da och da liksom. Men hur fixar man det nar man har en hink full hemma?? Da blir det ju lite mer an da och da!
Iallafall sa haller jag med dig om att lordagsgodisiden inte funkar.. For mig som var uppfostrad av tva tandlakare sa fick jag aldrig godis, vilket ledde till att jag smog till mig godis och da at som en gris for att fa i mig sa mycket jag kunde medan jag kunde. Det vill jag undvika for mina egna barn. Sa godiset finns, men har ingen sarskilld status i varat hem.
Min pappa sarskillt anser att jag totalt gor uppror mot det han larde mig,. men det far han sta ut med..
Vad galler godiset, sa kommer ju barnen inte att ha koll pa hur mycket godis som finns kvar om man gommer byttan, sa det ar ju ok att gomma det ett tag, och sedan slanga/donera resten om ni far for mycket. Det kommer ju mer vid jul sedan och sedan kommer pasken innan man vet ordet av.. -
Mina foraldrar pratade om hogskolan som VAD och NAR, aldrig Om. Sedan var det ocksa sa att om jag studerade sa fick jag 'bo' gratis hos dem, dvs ata, sova anvanda TV osv dar. Men om jag inte hade studerat, sa hade jag fatt betala hyra och egen mat osv eller flytta hemmifran. Och jag tyckte det fungerade utmarkt!Mealla skrev 2009-10-13 23:05:45 följande:Nar tycker ni man inte kan "tvinga" sina barn, dvs, vid vilken alder ar det upp till dem att ta sina egna beslut och sta for konsekvenserna av de besluten?Jag fragar for jag har en van i Sverige med en bonusdotter som just hoppat av sista aret i gymnasiet, och nu sover bort dagarna hemma hos min van som ar foraldraledig men en till baby pa gang. Det ar jattesvart att ge rad eftersom det kanns som en hel evighet innan jag sjalv kommer vara dar, men jag borjade tanka att (jag tagit for givet att mina barn kommer ha en universitetsutbildning) jag nog kommer gora allt for att mina barn ska fixa det. Men kan man och bor man se till att det hander, eller ar det upp till barnet att ta det beslutet?
Jag och min syster har hogskoleutbildningar, min halvsyster valde att jobba efter gymnasiet och betalade da hyran. Idag sa funderar hon pa att soka hogskola ocksa.
Vi gor sa med vara barn nu ocksa. Talar om college som om det ar en sjalvklarhet. Och att det ar college eller militaren som galler efter highschool. Om de inte valjer att flytta till eget da. Men da brukar det ju anda visa sig ganska snart att hogre utbildning ar praktiskt..
Jag hade med mig appelsmulpaj till jobbet idag och bjod pa. Det var mycket uppskattat. Efterson jag inte har IKEA nara, och inte ville agna kvallen igar till att gora vanlijsas fran scratch, sa tog jag helt enkelt en ask vanilla pudding och hade i 3 cups mjolk istallet for tva, och det blev precis som vaniljsas! Perfekt!! -
Ater han grot? Det kanske inte ar lika 'mysigt' att mata med grot, men det ar ju samma resultat med mat i magen. Nu ar det ju sa att bade grot och vallingen ar kolhydrater, vilket hojer blodsockret och darmed ocksa energinivan sa dar kanske hyperaktiviteten kommer in. Men om du tar grot med smor i sa blir det ju lite fett, som tar langre tid for kroppen att branna och darmed ar han matt langre. Samt att fettet ocksa gor att blodsockret inte hojs lika kraftigt och snabbt.julmusten skrev 2009-10-16 03:23:18 följande:Ha-ha-ha, jag har testat att ge Finn valling i kvall. Da skall de ju sova sa himla bra, och det ar sa bra nar de ar sjuka och allt det dar.Han klunkade i sig 40 ml innan han borjade kvaljas for att det var sa ackligt, sen bajsade han en mastodontbajs och har sen dess varit heeeelt hyper. Sa hur lange skall man testa innan man skiter i det??Jag skulle vilja kunna gora sista malet en flaska och formula gar inte alls. Det ar skitackligt,men det har drack han ju faktiskt lite av. For kan jag fixa det sa kanske jag pa nagot vanster kan fixa att sluta nattamma, och det tror jag gor att han bade sover battre och mar battre i magen. Det kanns dock som himla langt bort for oss. Idag har han typ ammat hela dagen.
i groten kan du ju ocksa blanda i smaksattare ( fruktpureer) sa att det smakar mer/godare an valdigt 'bland' valling..
Dricker han vatten fran flaska? Kanske racker det med kroppstempat vatten i flaskan for att fa honom att somna om pa natten, sa att han inte 'ater'. ?
Lycka till med att sluta nattamma. -
haller med julmusten. Lotteriet ar nog basta mojligheten for er. Sedan bor du nog ocksa studera lite vad som hander med lagar och regler runt ditt foretag om du arbetar fran ett annat land. Ar det ett regestrerat foretag i Sverige sa vet jag inte vad som hander med skatter osv.. Nat att kolla upp iallafall.julmusten skrev 2009-10-17 20:28:26 följande:Jag vet inte alls hur det skulle ga till Miss Monday, jag har aldrig riktigt tankt pa att folk kan vara i din sits. Det ar valgreen card lotteri nu ar det inte? Och det kan ju inte skada att ansoka da?Annars tror jag ni behover en himla massa pengar for att fixa uppehallstillstand. Och en bra advokat.
Sedan just CA ar otroligt dyrt!! att bo i, sa det bor du nog ocksa kolla upp lite. Vad bostad, bil, forsakringar osv kommer att kosta er.
Annars onskar jag er lycka till! -
Miss Monday skrev 2009-10-17 20:42:57 följande:
Jag hittade denna sidan med greencardlotteri www.americagreencard.orgÄr det den som gäller eller finns det fler? Där står det att de lottar it 50 tusen greencards om året. Jag fick för mig 1.Nej, de har ett visst antal om aret och det ar olika antal per godkanda lander. Har for mig att det ar 500 bara till svenskar osv. Eller nat sant. Sa bland de svenskar som soker sa kan femhundra vinna per ar, da.. -
Miss Monday skrev 2009-10-17 20:44:46 följande:
Ja, jag såg det nu. Jag vet inte var jag fick 1 från. Kanske jag läste 1 utlottning om året eller något. Om man nu skulle få chansen att vinna ett greencard, om vi leker med tanken lite, att jag inom några år skulle vinna ett. Men min sons pappa inte vinner något. Vad kan vi göra då?Om ni gifter er sa kan nog aven den andra fa greencard. Det blir nog lattare iallafall. -
Miss Monday skrev 2009-10-17 20:59:54 följande:
Aha, vad kul!Om du orkar, (jag är så nyfken om allt om CA nu såklart) har du lust att ge lite exempel på vad saker och ting i runda tal kostar för att leva?Var forsta lagenhet (for 13 ar sedan) var en liten enrummare, som lag pa landet i ett ombyggt garage. Den kostade da, $350/manad i hyra.
Nar vi flyttade fran CA for 6 ar sedan (tank vad tiden gar) sa betalade vi $1650/manad i hyra for en fyrarums bostad i San Jose, CA.
Bil ar oundvikligt! Du maste ha bil, helt enkelt.. Sa bilinkop, runt $300/manad pa billanet. Samt bilforsakring. Och bensin och allt annat som tillkommer. Sjalva korkortet ar dock billigt.
Halsoforsakring, har du eget foretag sa betalar du allt ur egen ficka, rakna med mycket pengar dar.
Sedan mat... Osv..
Kostnaderna beror val lite pa var i CA du bor, jag bodde i San Jose som ligger ungefar en och en halv timme soder fran San Fransisco. -
Miss Monday skrev 2009-10-17 22:48:01 följande:
En sak jag funderade på... Jag har för mig att jag läste någonstans att man kan få tillstånd att flytta sitt företag till usa om detta gynnar företaget, tex billigare råvaror osv, och därmed få visum. Vet ni om det stämmer? Jag minns inte var jag läste det...Man maste ha en omsattning pa runt miljonen innan det funkar som orsak. Sa da behover du ett ganska stort foretag..
vad jag forstar sa far man vara med i lotteriet varje ar tils man vinner om man vill och orkar..
ni har itne funderat pa att komma hit och studera da? Pa studentvisum. For det ar anda ett ganska stort steg att flytta och vad hander om ni kommer hit och det itne alls blev vad ni hade hoppats pa? Det ar ju en hel del kostnader med sjalva flytten ocksa, och omstallningen for barnen. -
vi kan byta nan vecka om du villHeddaBigBum skrev 2009-10-17 23:05:14 följande:Miss Monday:Förstår om det ser lite dystert ut, men skickar du inte in en Green Card-ansökan då kan du ju definitivt inte vinna ett (ibland är jag riktigt smart! ). Och vill du ha sommar och sol året runt är t.ex. San Diego staden för dig. Jag å andra sidan saknar hösten något enormt... Här har vi närmare 30 grader varmt idag, t.ex.. Jag vill cokså ha mysiga ollar och kanske ett par jeans på mig!
Vi har visserligen harliga 60 idag, men natterna ar kalla och nu ska har rafsas lov.. Alltid lika roligt. men vi far val fylla sana dar pumkinpasar iallafall
-
De drog inget blod pa nan av mina heller varken vid tva eller tre. daremot nar vi fick WIC sa tog de fingerstick for att testa blyhalten. Det rackte tydligen med den lilla mangden blod.
har har vi haft en harlig dag och jattefint hostvader. Sophia var ivag och klattrade berg (rock climbing) med andra tjejer fran var kyrka. Hon hade jattekul.
Hoppas vadret ar lika harligt imorgon, for tydligen kommer vintern tillbaka pa tisdag eller nat sant.. -
varat hus ar 2000 kvadratfotter
Och det ar ganska precis lagom med fyra barn.. Och en hel massa stok. Nu ar var kallare helt galet gjord, sa den kommer vi gora om, sa det blir en master suite har nere. Sedan sa vill jag kopa en kamin fo uppvarmning nu i vinter. Lowes saljer en for 700 dollar som jag skulle vilja ha.
Det jag saknar mest med varat hus, ar ett garage just for att ha nagonstans for cyklar, grasklippare och sant. men det kostar ju hur mycket som helst att bygga garage.. Aven om vi har tomt stor nog att ha garage pa, sa blir det nog bara carport sasmaningom.
Nu ska jag sova, maste in till jobbet lite tidigare imorgon for att skrubba golv -
kennel attendant heter min position.Nena70 skrev 2009-10-19 21:37:04 följande:saargr är väl veterinärassistent (eller vad det nu heter)?
Men jag har tillgang till 4 veterinarer att fraga om nan har fragor..
-
blod i avforingen skulle jag kolla med veterinar. men nagra funderingar har jag.lundholmster skrev 2009-10-19 22:58:59 följande:Saargr, en av mina katter hade lite blod i avföringen, nästan som en klibbig blodig liten klutt tillsammans med resten av bajset...(hon har ofta diarre också, har alltid haft sen hon var liten) Troligtvis svårt att säga, men om du har något tips så mottages det? hon verkar inte må dåligt annars. Hon är 5 år gammal.
ute/inne?
Avmaskad nyligen?
byter ni foder ofta/nyligen?
Som sagt, jag skulle kolla med undersokning hos veterinar. -
Ja, absolut kolla med vet da. Som endast innekissar ar det itne troligt att de behover avmaskas. Sa.. ja.. vet besok.. Lycka till!lundholmster skrev 2009-10-20 14:51:53 följande:Ok, jag ska kolla med veterinären.Innekatter endastEj avmasked på längeInget byte av foder på år
Jag blev hemkallad tidigt idag for Sophia har Lupus flare up. Hon ar riktigt dalig och hennes fjarils utslag i ansiktet ar valdigt tydligt, och huden ar varm. Usch, jag osnkar det fanns nagot man kunde gora..