• rasajj

USA tråden.

southernbelle skrev 2009-09-20 15:42:21 följande:
    Sitter och tittar på nyheterna och skäms över att vara Amerikan (så idag väljer jag att vara svensk).Det är inte OK när folk demonstrerar med stora skyltar då dom skriver Hitler + Bin Ladin = Obama.....Fy vad pinsamt. Ibland är det faktiskt inte så konstigt att folk får en konstig bild av USA.
    Det ar det 'right to free speach' handlar om. Salange det ar skyltar och lagliga demonstranter sa anser jag att det ar helt ok.

Jag ar stolt over att bo i ett land dar vi far kritisera vara politiska ledare!
    Science and religion are not at odds. Science is just to young to understand.
  • rasajj
    Wagram skrev 2009-09-20 15:49:36 följande:
    Ja, det ar val tur att man far det nu, for under Bush var det inte okej att kritisera hans politik, speciellt inte kriget.
    Sjalvklart fick man det, och det gjordes ocksa! Det ar nu, som vanliga fredliga demonstranter kallas 'mobs' i media. Det ar bedragerier pa hog niva, att pasta att lagliga demonstrationer ar nagot annat an de ar.

Det var ingen som kritiserade att det tom gjordes en film om att Bush mordades, men nar nagra uttrycker asikter om likheterna mellan Obama och andra politiska ledare som historien numera portratterar som daliga, da ar det fel.. (Hitler var valdigt popular bland manga Tyskar som faktiskt valde honom, och stotte honom.) Och aven bib Laden har en hel del anhangare an idag.

Det betyder inte att jag haller med om skyltarnas budskap, men absolut att jag anser att de har ratt att tycka sa! Och jag kan se likheterna de papekar.
  • rasajj
    southernbelle skrev 2009-09-20 23:42:29 följande:
    Men det är väl inte freedom of speech jag skäms över. Det är väldigt bra att man kan få säga vad man tycker. Det jag skäms över är hur man kan jämföra Hitler, Bin Laden och Obama. Det är inte bara korkat utan även fruktansvärt pinsamt.Idag har vi varit på IKEA i fem timmar! Viggo var super duktig och åt sina första köttbullar. Jag kände mig lite extra svensk då hela familjen satt där med sina köttbulletallrikar.Dom hade fått in julmust och skumtomtar oxå, kanske lite väl tidigt?
    Jag haller inte heller med banderollerna och jamforelsen, men jag kan forsta att man tar till lite 'frackare' saker for att gora sig hord i demonstrationer sa. De som demonstrera nu ar ju valdigt frustrerade over vad som hander, precis som de som protesterade emot kriget under Bush, och jamforde honom med Hitler.

Det finns ju saker som svenska demonstranter sager som jag ocksa kan tycka ar ytters dumt. Men ratten att fa saga saker, hur dumma de an ar, ar viktigare an att det som sags bara ar saker jag haller med om.

jag ar sa avis pa att sa manga har i traden har spass nara till IKEA.. Och Denvers IKEA finns det ingen info om alls.. Hort rykten om 2010, men det ar ju langt dit..
  • rasajj
    Wagram skrev 2009-09-20 23:55:05 följande:
    Det jag inte riktigt kan forsta ar hur man kan bli lika upprord over en ide om allman sjukforsakring som over ett totalt onodigt krig som dodar bade soldater och civila helt i onodan. For mig finns det liksom inte pa samma skala...
    Spelar verkligen orsaken till irritationen roll? Uppenbarligen sa ar hela den har planen nagot som manga manniskor inte vill ha, och da ar ju demonstrationer ett satt att visa det. Precis som kriget.

(sedan kan man ju diskutera nyttan av kriget ocksa, om det hade blivit battre resultat -las farre doda- att sitta overksamma och lata terroristerna fortsatta sina attentat.., men det hor kanske inte hit..)

Sedan har ju naturligtvis du ocksa ratten att engagera dig i de fragor som star dig nara. Det ar sa en demokrati fungerar.
  • rasajj
    Portland skrev 2009-09-20 23:57:22 följande:
     Jag koper Saagr att vi har olika asikter vad galler en hel del, och jag repekterar det. Men jag respekterar inte pa nagotvis att du antyder att du ser likheter mellan Hitler/Bin Laden och Obama.
    Du behover inte alls ha samma asikter som jag, men att forneka att det faktiskt finns likheter, det ar val lite naivt anda?

Det betyder inte att obama kommer att leda USA till en ny forintelse, men det finns likheter, tex att han varit sa omattligt popular i media, och att de bada anses/ansags vara goda talare.

Jag vet att man idag bara ser resultatet av Hitlers regim, men grejen ar ju den att nar Hitler komm till makten sa var han omattligt popular! Han hade asikter som han dolde under sin kampanj, som senare kom fram. Och lite sa ser man hos Obama ocksa, saker han dolde under kampanjen, men nu kommer det fram..

Kan man jamfora Bush med Hitler (kriget leder till dodande av manniskor, alltsa ar Bush precis som Hitler..) sa kan man aven hitta likheter mellan Obama och Hitler. Sa ar det ju. Varfor ar det varre nar det galler Obama?
  • rasajj
    Hjartesjalen skrev 2009-09-21 00:55:36 följande:
    Jag tycker det ar valdigt naivt att over huvud taget tro att demostranterna skyltar som dom gor o med det skulle vilja tala om att Obama/Hitler/ ar bada goda talare.Eller att dom vill genom demostration uppmarksamma alla att dom bada var popular i media.
    Naturligtvis gors det for att det provoserar. Men det hindrar ju inte att det faktiskt finns likheter.
  • rasajj
    sweedy skrev 2009-09-22 21:58:14 följande:
    Satt lite och surfade på Fl och stötte på en tråd om potträning och hur de gjort med att ha barnen springande blöjlösa hemma under potträningstiden. Men hur har ni gjort? Man vill ju inte gärna ha kiss på heltäckningsmattorna överallt. Och vi har heltäckning överallt där barnen leker, utom i köket förstås. Jag pottränar inte mina ännu, men har börjat introdusera pottan då vi ska bada. De får prova att sitta och jag säger att den ska man kissa i osv. De tycker förstås den är spännande, men jag förväntar mig inte att de ska göra något i den ännu.Julmusten, 8 män på en helg! Nej, det hoppas man ju att ens barn inte blir så.
    Jag gjorde sa att jag borjade med att satta barnet pa pottan varje gang jag bytte bloja, en stund. For att lasa en saga eller nat. Kom det nat, sa var det bra, kom inget sa gjorde vi inget vasen av det. Och inte heller var det nagot prat om blojans innehall heller.

Sedan gick jag over till de plast/tyg tranings underbyxor som finns. De kanns vata for barnet, men lacker inte igenom av mindre kissolyckor. Jag anser att de funkar battre an engangs pull ups.

Sedan lat jag det ta den tid det tog. Det gick fortare for flickorna, de var lite tidigare ocksa. med pojkarna sa valde jag att ta en i taget.

Sophia hade lite problem med olyckor, efter ett tag sa kom en period nar hon inte verkade bry sig om att byxorna var vata, och hon sa inget nar de var vata heller, sa det kunde ta en stund innan jag ens markte det. Sa da borjade vi med klistermarken i en vaggalmacka varje helt torr dag. Hon alskade att fa valja klistermarke, och satta dit det pa 'ratt' dag. Och det hjalpte for henne.

Annars sa kan det hjalpa med lite 'visual aid'. Med hjalp av en docka som kissar. Forklara med hjalp av dockan, att det ar just kissandet man vill ska handa i pottan (och bajset, men kisseriet brukar komma forst). Alla barn ar inte redo nog att forsta att de kan kontrollera kisset, just darfor att de inte ens vet vad man som vuxen pratar om.. Da hjalper dockan mycket.
  • rasajj
    julmusten skrev 2009-09-23 19:55:50 följande:
    Ran med helikopter, det later ju som taget ur en film.Jag har lite svart att acceptera att vem som helst kan hamna pa glid faktiskt. Min man havdar att jag har jattefel och en del ar helt enkelt fodda onda, men jag kan inte ga med pa det. Om man far ett av dessa barn som fods onda sa ar det ens jobb som foralder att jobba med ondskan pa ratt satt liksom. Dessutom sa tror jag inte att ett barn pa glid helt plotsligt gar fran att vara gullig och glad till en djavul. Det ar en forandring som hander gradvis, och aterigen, det ar ens jobb som foralder att snappa upp det dar. Jag ar verkligen livradd att jag kommer totalmissa nagot sadant hos mina barn.
    Haller med dig totalt! jag tror verkligen inte att vi fods onda (eller goda, for den delen) utan vi ar, och vara val avgor sedan hur vara liv blir. Det ar varat ansvar som foraldrar att lara vara barn att valja bra, men ibland sa ar ju barnen helt tvartemot vad man sager. Sa ar det ju bara, har inget med 'gott och ont' att gora!
    Access to a waiting line is not access to health care.
  • rasajj

Min mans kompis dog idag, 34 ar gammal. Hjartattack. Pa jobbet.

• rasajj

Tack for alla tankar. Det ar ganska jobbigt for min man. Jag sjalv traffade aldrig Bob. Han hade ingen partner just nu, men hade ju naturligtvis foraldrar och syskon.

Tydligen sa hade han slaktingar som dott av hjartattacker, sa han hade nyligen gatt med pa ett gym for att ta tag i sin overvikt. Jag vet inte om han var medveten om hur hans eget hjarta madde.

Tydligen sa hade han lamnat sitt arbetsbas, hamtat nagot och kommit tillbaka da han bara kollapsade. Han var dod innan ambulansen hann fram.

Vad jag forstar fran min man sa var han en underbar manniska, och ar mycket saknad!

Svar på tråden USA tråden.