sweedy skrev 2009-09-22 21:58:14 följande:
Satt lite och surfade på
Fl och stötte på en tråd om potträning och hur de gjort med att ha barnen springande blöjlösa hemma under potträningstiden. Men hur har ni gjort? Man vill ju inte gärna ha kiss på heltäckningsmattorna överallt. Och vi har heltäckning överallt där barnen leker, utom i köket förstås. Jag pottränar inte mina ännu, men har börjat introdusera pottan då vi ska bada. De får prova att sitta och jag säger att den ska man kissa i osv. De tycker förstås den är spännande, men jag förväntar mig inte att de ska göra något i den ännu.Julmusten, 8 män på en helg! Nej, det hoppas man ju att ens barn inte blir så.
Jag gjorde sa att jag borjade med att satta barnet pa pottan varje gang jag bytte bloja, en stund. For att lasa en saga eller nat. Kom det nat, sa var det bra, kom inget sa gjorde vi inget vasen av det. Och inte heller var det nagot prat om blojans innehall heller.
Sedan gick jag over till de plast/tyg tranings underbyxor som finns. De kanns vata for barnet, men lacker inte igenom av mindre kissolyckor. Jag anser att de funkar battre an engangs pull ups.
Sedan lat jag det ta den tid det tog. Det gick fortare for flickorna, de var lite tidigare ocksa. med pojkarna sa valde jag att ta en i taget.
Sophia hade lite problem med olyckor, efter ett tag sa kom en period nar hon inte verkade bry sig om att byxorna var vata, och hon sa inget nar de var vata heller, sa det kunde ta en stund innan jag ens markte det. Sa da borjade vi med klistermarken i en vaggalmacka varje helt torr dag. Hon alskade att fa valja klistermarke, och satta dit det pa 'ratt' dag. Och det hjalpte for henne.
Annars sa kan det hjalpa med lite 'visual aid'. Med hjalp av en docka som kissar. Forklara med hjalp av dockan, att det ar just kissandet man vill ska handa i pottan (och bajset, men kisseriet brukar komma forst). Alla barn ar inte redo nog att forsta att de kan kontrollera kisset, just darfor att de inte ens vet vad man som vuxen pratar om.. Da hjalper dockan mycket.