• Wagram

USA tråden.

Tack vare diskussionen om "ooops" bebisar fick jag antligen tummen ur att ringa till min OB/GYN idag och be om ett nytt recept pa p-piller nu nar jag (snart) inte ammar langre. Jag bokade ocksa tid for arlig koll, mne fick inte tid forrens i november. Da funderar jag pa att fraga om hormonspiral. Nagon med erfarenhet av det?

• Wagram
    LAMadde skrev 2009-08-06 01:02:04 följande:
    Sötsugen: Om jag vore ni skulle jag ringa dmv och fråga dom (kanske kolla på deras hemsida?). Om man har visa så är det ofta koplat till ditt amerikanska körkort (mitt körkort gick ut samma dag som mitt tillfälliga greencard). Är väl för att man inte ska ha nån typ av amerikansk identifikation när man inte 'har rättt att vara här'. KS: Jag går jämt i medborgar kön, även när jag är själv (för vi är ju `legal residents' när vi har greencard). Det kanske bara var en 'sur' tullperson ni råkade på??).
    Nej, det stod pa skyltarna att man skulle sta i utlanningskon om man hade green card.
  • Wagram
    Kitty: Jag hade Mirena hormon spiral efter Isaac, innan jag blev gravid denna gangen. Jag ar valdigt kanslig for hormoner, och gick bara med pa att testa efter mycket patryckning fran min OB/GYN. Jag hade dock inga problem under de tva aren jag hade den, och det fungerade valdigt bra pa alla vis. Min enda varning ar att det tog ett litet tag att fa tillbaka mensen efterat, sa jag hade hoppats att bli gravid lite snarare an vad det faktiskt blev. Men, nu nar jag last pa inser jag att det oftast tar tva manader eller sa efter uttagandet. Hade jag helt enkelt vetat det sa hade det inte heller varit nagot problem. Jag hade koppar-spiral mellan de forsta tva graviditeterna, och jag tycker definitivt battre om Mirenan.
    Later bra! Jag skall definitivt ta upp det med lakaren nar jag val kommer det. Brukar spiral ersattas av forsakringen?
  • Wagram
    LabLover skrev 2009-08-06 11:11:17 följande:
    Håller med. Vi bor ju inte i USA och jag har ju inte GC men jag brukar ändå gå med make och (då bara en) dotter som också är amerikansk medborgare i medborgarkön. Jobbigt om de ändrar på det
    Nej, om nagon i familjen ar amerikan sa far hela familjen sta i den kon. Men kanske var det bara nagot tillfalligt just den gangen att man inte fick sta i medborgarkon om man har GC. Skall bli intressant att se hur det gar for er andra som skall hem snart.
  • Wagram

Ar det nagon som har tips pa hur jag skall fa lillan att dricka mjolk. Jag vill garna sluta amma helt (ar nere pa en gang per dag) men hon vagrar att dricka nagon annan typ av mjolk an modersmjolk och jag ar lite radd att hon inte skall fa i sig tillrackligt med calcium om jag slutar amma helt. Jag har provat ersattning for stora barn, vanlig mjolk, sojamjolk och rismjolk bade pa nappflaska och i mugg, men hon tar en klunk och ryser sedan sa ackligt tycker hon det ar. Hon vagrar aldrig annars mat, men just detta funkar inte. Nagon som har tips? Det finns ju aven sojamjolk med smak (vanilj och choklad) men jag ar lite radd for att vanja henne vid det (fast kanske ar det enda losningen, om hon nu inte ratar det ocksa...).

• Wagram

Getmjolk har jag forresten provat ocksa, men det gick inte heller hem

• Wagram
    HeddaBigBum skrev 2009-08-07 18:06:36 följande:
    DC:men visst är det träligt att det ska ta så lång tid att nå varandra...Jag kan komma in i en sådan där "avis-period" ibland då jag t.ex. tycker att de på östkusten har det sååå jävla enkelt. EN resa liksom! Och särskilt om man har familjen i Stockholm, Göteborg eller liknanade (dvs i närheten av de större flygplatserna). NY-Stockholm, t.ex., och sedan är resan gjord. Tänk om man hade det SÅ bra?!Och nu när jag träffade min bästa kompis i sommar (hon på Irland) så började jag också tänka avis-tankar. Tänk om man bodde i Europa?! Då skulle man ju faktiskt kunna åka hem över en helg, alternativt långhelg, några gånger per år. Fan vad lätt det måste vara!!
    Kanner igen mig helt i det du sager. Gud vad skont att bara kunna satta sig pa ett plan och vara framme nar man gar av planet! Och gud vad annu mycket skonare det skulle vara om flygresan bara tog nagra timmar och det inte var nagon tidsskillnad! Vi har faktiskt lite forsiktigt borjat prata om att flytta till Belgien, min mans hemland, trots att vi alltid sagt bada tva att vi inte vill bo dar, for att komma narmare familjen.
  • Wagram

Emse: Ost och yoghurt ater hon ju, vad bra om det racker med det! Men racker det erkligen med bara tva skivor ost om dagen?

LL: Egentligen misstanker jag att hon liksom sin bror ar allergisk mot komjolksprotein, sa jag avstar helst fran komjolk helt. Men jag ville anda prova for att se om det gick.

• Wagram

Hedda: Ja, jag vet inte hur utsikterna ar for mig att fa jobb dar, men i varsta fall skulle jag ju kunna freelansa och gora oversattningar. Kanske finns det oppningar i EU-parlamentet for nagon med sprakkunskaper ocksa. For maken tror jag inte att det skulle vara nagra problem. Hur som helst blir det i sa fall inte forrens om tidigast 2-3 ar eftersom vi vill bo har tillrackligt lange for att kunna bli medborgare innan vi flyttar. Da kan vi ju alltid enkelt flytta tillbaka hit igen om vi skulle vilja det. Sedan beror ju allt pa hur det gar med jobb for mig har, ocksa.

• Wagram
    KS, jag var lite väl optimistisk när jag skrev att två skivor ost täckte dagsbehovet. Två skivor ost är lika mycket som en cup mjölk och det är ca hälften av det kalcium ett litet barn behöver per dag. Så äter Lilja ost, yoghurt, smör och grädde så får hon säkert i sig tillräckligt med kalcium.
    Ok. Ja, allt det dar ater hon ju inte pa en dag, och ingen gradde oht. Jag far prata med hennes pediatrician for att se hur vi skall gora.
Svar på tråden USA tråden.