• Wagram

USA tråden.

Vanliga Pampers tycker jag funkar bra har, men nagra pull ups som funkar har jag annu inte hittat. Speciellt inte till natten till en snart fyraaring som ar stor som en snart femaring. Fast det finns nog inte i Sverige heller...

• Wagram

Charly: Med start om tva veckor och nagra veckor framover har jag lillan mandagar och fredagar. Har ni nagon mammatraff da, mojligtvis? Vill ju garna vara med (antligen!).

• Wagram
    Ok, da sa dom sakert fel.
    Det skylls ju ofta pa religionen, men det star inget i Koranen om Burkha.
  • Wagram

Usch, vad skyldig jag kanner mig just nu. Jag skallde pa Elliot eftersom hanvar sa konstig och absolut inte ville samarbeta nar vi skulle gora oss i ordning for att ga ut. Plotsligt ser jag att det borjar droppa blod ur nasan pa honom och han blev helt hysteriskt radd. Han hade blott i natt ocksa, sa jag borde ju fattat att det kunde handa igen. Nu kanner jag mig som varldens samsta mamma! Fast nu ar blodet i alla fall upptorkat, Elliot lugn och jag ocksa.

• Wagram
    Sweden skrev 2009-08-20 22:16:32 följande:
    DS - Usch ja vad jobbigt det är när familjemedlemmar åker hem, helst när man inte vet när man får se dem igen. Tur att det finns Skype!Har kommit hem från en tjejkväll och jag har kört bil i Sverige för första gången på 2 år, det var läskigt med växelspak och allt. 5 filiga motorvägar i USA är inga problem men svenska rondeller blir jag nervös av
    Haller med. Jag blir ocksa nervos av att kora i Sverige, speciellt i rondeller som knappt finns har (jo, en, men dar fattar ingen hur man skall kora, sa det blir lite "hej och ha").
  • Wagram

Ar det nagon av er som bojkottar Whole Foods pga detta?

online.wsj.com/article/SB20001424052970204251404574342170072865070.html

Jag har pa kort tid mott tva personer som ifragasatt varfor jag fortfarande handlar dar (enkelt: var annars kan jag hitta organic soy youghut haromkring???). Men jag tycker faktiskt att han har ratt till sin egen asikt, och ser ingen anledning att bojkotta affaren bara for att jag inte haller med. Skulle man bojkotta alla foretag vars CEOs filosofi man inte haller med om skulle man inte kunna gora mycket. I konsekvensens namn borde samma personer som bojkottar WF ocksa bojkotta t ex bensinbolagen och lakemedelsforetagen. Men da skulle de val behova gora en iuppoffring pa riktigt...det ar ju lattare att ga och handla nagon annan stans och sla sig for brostet for hur rattfardig man ar an att ga till fots till affaren.

• Wagram
    rasajj skrev 2009-08-21 01:40:16 följande:
    nej, snarare tvartom! Tycker whole foods ide ar jattesmart. Jag ar faktiskt valdigt forvanad over att sa manga fran Sverige vill ha Obamacare..?? I lilla Sverige med 10 miljoner innevanare sa hor man om och om igen hur lite resurser varden har, personalen far daligt betalt, det ar personalbrist for att landstingen inte har rad att anstalla fler, det ar urlojliga tfntider for att fa tid hos lakare och sedan ar det vardkoerna. Vill vi verkligen ha det har?? Inte jag iallafall!Laven, ar det sa mycket battre i Canada? Har alla tillgang till vard, nar de behover den? Eller ar det koer dar ocksa? Och svart att fa tid for preventativ vard? Jag fasar for vad som kommer handa om Obama far igenom sitt forslag.
    Fast...det finns lander med allman halsovardsforsakring dar det faktiskt fungerar valdigt bra. Belgien, till exempel. I Sverige tror jag problemet ligger annorstades. Jag ar for allman sjukvard har ocksa. Men tycker anda att WFs CEO far tycka vad han vill utan att hans affarer behover bli bojkottade for det.
  • Wagram
    rasajj skrev 2009-08-21 01:58:26 följande:
    Grejen ar ju att de som arbetar pa WF ar ju mestadels nojda med den forsakringsmodellen, sa varfor bojkotta affaren? Kanske att beligens modell for forsakringar ar battre. Min syster sager dock att det iallafall for dem kan bli ganska dyrt tills de far tillbaka fran forsakringen. Samt att de inte alltid far hjalp nar de behover. Min syster hade halsfluss for ett tag sedan, lakaren kom till deras hus och sa att hon inte skulle fa nan medicin, for hon hade inte haft feber i over tre dagar annu. Sa det var tydligen battre att hon spred smittan till alla hon traffade, an att hon fick medicinen..
    Att hon inte fick medicin berodde troligtvis pa att de forsoker forhindra onodig anvandning av antibiotika, sa det ar inte nodvandigtvis ett tecken pa ett daligt halsovardssystem. Hur som helst sa var min poang att det inte nodvandigtvis ar for att det ar allman halsoforsakring i ett land som det fungerar daligt. Allt beror pa hur det skots (tror jag...).
  • Wagram
    snissi skrev 2009-08-21 10:19:17 följande:
    Så ledsen att jag snor er tråd några minuter. Inte säkert någon utav er har något svar på min fråga men det är så att jag pluggar i USA på F1 visa - trivs som fisken i vattnet, MEN... Things have gone way complicated den senaste tiden då jag fått reda på att jag är gravid. Inte ett dugg planerat då jag inte har något fast sällskap! Jag vet, får skylla mig själv - saken är den att jag vill gärna behålla detta barn. Har talat med fadern och han kommer ställa upp så gott han kan. MEN, vi kommer aldrig bli ett par, det skulle liksom inte funka - så needless to say kommer vi aldrig gifta oss. Dock vill jag ju så gärna stanna kvar! Har trots allt några års pluggande kvar och det vill jag göra färdigt på en och samma skola. Så, har någon ens en aning om hur detta kan tänkas gå till? Kommer "de", hm, vilka nu "de" är... att skicka tillbaka mig till Sverige så jag tvingas föda där? Eller kan jag välja att plugga graviditeten ut, föda barnet i USA, och fortsätta plugga så snart efteråt jag bara kan? Jag kommer givetvis kolla upp allt detta närmare men just nu känner jag mig bara så vilsen och bortkommen. Jag inser att detta inte är i närheten av en "normal" situation, och tänkte som sagt bara höra om någon utav er möjligtvis har den minsta aning om hur sådant här kan tänkas gå till?Tack!/Cecilia
    Jag fodde barn i USA nar jag var har pa studentvisum, och da hade jag ratt till att ta tre manaders "disability leave" fran skolan och anda ha kvar mitt visum (det blir da ett undantag fran regeln att man maste studera pa heltid). Det enda jag behovde var ett brev fran min OB/GYN dar det stod att jag maste vara hemma och vila mig efter forlossningen. Det lamnade jag sedan till min skolas international office, sa fixade de resten. Hor med International Office sa vet de nog (eller kan ta reda pa det, atminstone). Reglerna kan ju han andrats sedan 2005.

Annat att kolla upp ar att din forsakring tacker allt bade under graviditet och forlossning. Tank ocksa pa att nar barnet val ar fott sa ger inte det dig ratt att stanna i landet utan visum, aven om barnet blir amerikan. Lycka till med allt, och hor garna av dig privat till mig om du behover mer rad och tips!

Annat viktigt att kolla upp ar din forsakring och vad
  • Wagram

En annan grej, Snissi. Om pappan gar med pa det sa skulle allt formodligen bli lattare om ni gifte er aven om ni inte tankt leva tillsammans resten av livet. Kanske ingen perfekt losning, men anda.

Svar på tråden USA tråden.