• Desertchick

USA tråden.

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m38416561.html

För människor som är intresserade av att flytta till USA, men inte vet hur man går tillväga, kolla in den här tråden. Vi har inte några definitiva svar pa någonting så förlita er inte på vad vi säger. Men det kan ju i alla fall vara en början till era drömmar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3

www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4

www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

PRESENTATIONS TRÅD Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 04:14
    Föregående tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m43556310.html

• Svar på tråden USA tråden.
  • evaoregon
    julmusten skrev 2009-10-06 18:19:28 följande:
    Men sa du skriver ner de elektroniska med?? For vi skriver bara en check per manad, allt annat sker elektroniskt och jag stor mig sa pa att de inte kan dra av pengarna pa en gang nar vi gor det elektroniskt. Hur svart kan en san prgorammering vara om de har lyckats bygga upp en sida dar man kan betala saker??!!! Dessutom sa stor hela den dar grejen med att vi har olika nummer pa available oc bank balances. Om jag skall skriva ner allt vi gor sa maste jag ju veta var jag skall borja, och det ar lite svart nar inte nagra nummer overensstammer. Men, men, vi far val borja gora det med.
    Bank of America är lika säkert som Chase och som Nos skriver ovan så är man ju skyddad med ganska stora belopp om det skulle hända.

Jag skriver ner både elektroniska och checkar i mitt checkhäfte. Tyvärr är det en del saker här som vi är tvungna att betala med check (sophämtning, vatten etc) för att de inte tar kort. Elektroniska betalningar lägger jag ofta in så att det betals precis innan de behöver betalas så att jag kan få ränta på pengarna ett tag till.

Hos Bank of America så visas bara ett belopp, inte available och bank balances. Tar jag ut pengar eller betalar räkningar så syns det direkt.

Jag tycker inte alls att man behöver ha huslån, kreditkort och bankkonto på samma bank. Vi har huslån hos en liten bank som vi hamnat hos för att de hade lägst ränta när vi lade om lånen (4.75 %).

Prova Bank of America för de är vi väldigt nöjda med!

Om man har haft sina konton mer än 6 månader så ska det inte tas någon avgift om man inte vill ha kvar kontona. Bara för att man gör någon ändring så läggs det inte till 6 månader till.
  • Nena70

Noah ska förresten vara Byggare Bob. Han har en gul leksaksbygghjälm, så nu behöver jag bara fixa hängselbyxor och tröja och lite sånt - måste ta mej till någon 2nd hand-affär och leta kläder.

• HeddaBigBum
    Nena70 skrev 2009-10-06 20:49:18 följande:
    Musten, jag har beställt dräkt från One Step Ahead till Andreas också (Elmo)
    Jag ska också vara Elmo!

Idag har jag varit på spin-klass igen och vår vanliga instruktör var inte där. Så, vi hade en vikarie, Janice. Hon körde verkligen JÄRNET och var liksom "på" en, vilket i och för sig är bra. Om man hade fel hållning så poängterade hon det, osv. Det är klart man inte vill träna fel, så alla skärpte sig nog lite extra.

Vi är alltid ungefär samma gäng som kommer varje gång och Paola och jag var partners idag. Vi skulle stå upp och sitta ner om vartannat och heja på och ha oss... GO PAOLA! LOOKING GOOD!
    Efter ett av de "lift-passen" pustade Paola att hon trodde hon skulle spy (och hon kommer som sagt regelbundet till spinklassen). Så hon tog det lite lugnare, vilket nog var smart... för några minuter senare satt det helt plötsligt en annan tjej på golvet bredvid sin cykel och spydde.

Det blev lite kaos i klassen och av någon anledning kom en annan instruktör in precis då (hon kunde omöjligen ha sett vad som hänt), så hon fick ta över klassen. "I'm really supposed to be teaching my seniors... my seniors are waiting for me..." upprepade hon flera gånger, men kände väl inte att hon kunde lämna oss. Vilken soppa!

Jag behöver väl inte skriva egentligen att jag var ganska sket slut efter det passet och instruktören avslutade med att säga "Lisa is never gonna let me sub again!!" LOL
  • RQL

Jag har Chase (tidigare Wamu..som sen blev Chase). De få betalningar jag gör via Chase har funkat perfekt.

De flesta banker har Available Balance och Bank balance (eller ledger balance som det också kallas). För oss som privatkunder är det väl ganska ointressant med bank/ledger balance, men för banker/företag så påverkar just det saldot dagsräntor, etc. Så egentligen är det väl bra att den infon finns, även om den som sagt inte gör någon nytta för de flesta.

Med 'debit'-kort så är det så att det dras från banken först när betalningsmottagarens bank faktiskt drar pengarna. Det kan ibland ta upp till 5 dagar! Med Chase gillar jag dock att de då sätter beloppet som 'pending transaction', dvs det dras från 'available balance' så det ser ut som om beloppet är draget fast själva tansaktionen ej har gått igenom.

Jisses vad jag svamlar nu...hoppas du förstod något.

• Sweden

Jag har tva halvsjuka snoriga barn som sover halvdaligt och gnaller hela dagarna. Nastan skonare nar de ar riktigt sjuka och har feber for da ar de trotta, sover lange och kan lattare mutas... usch vilken hemsk mamma jag later som nu Har sprungit ofrivilliga intervaller i parken hela eftermiddagen da bada grabbarna tycker det ar superkul att springa ifran mig sa jag far jaga dem. Jag har fatt femtioelva"they're keeping you busy" och nagra "ahh, double trouble" kommentarer de senaste timmarna.

Tror mina barn ska vara Batman och Robin till Halloween, ratt sa vanligt men enkelt att hitta costumes till i alla fall.

• Mackenzie Grace

Jag börjar bli lite nojjig. Känner inte bebisen sparka väldigt mycket, kan ju vara en tystlåten sådan, det var iallafall vad ul killen sa i v.14, men ändå. Jag känner lite puttar ibland men börjar tro jag inbillar mig. Jag behöver dom där sparkna för att lugna nerverna.

• HeddaBigBum

MG:
    Jag kände inte några sprakar från mina barn förrän jag närmade mig rutin-UL (v18), så att du inte känner av något än är nog ingen idikation på att något skulle vara fel. Och även därefter har jag två ganska lugna barn i magen. Lite på kvällarna när jag ville sova, men annars relativt lugna.

• AHöst

Musten, har bara skummat har.

Jag hade hsbc, men bytte till Chase da allt annat vi har var med Chase inklusive huslanet som blev salt dit.

Chase online ar sa valdigt mycket battre an hsbc. Jag ville inte byta, men efter jag gjort det var jag sa glad att jag gjorde det. Vi skriver en del checkar, men det mesta skoter jag elektroniskt via Chase och det ar sa skont nar allt ar dar pa en sida. Som de andra sagt sa syns det direkt nar man betalar nagot och det ar aldirg svart att halla koll pa.

Jag bojkottade Chase lange da de bestamde sig for flera ar sedan nar jag gick i skolan att ta en $500 fee fran mitt checking konto utan forvarning for att jag var utlanning. Detta resulterade i bounced checks, additional fees och en massa trubbel. De forsokte saga att det var for kostnaden av oversattning av papper och porto till utlandet. Jag ahde da en NYC address etc. De gav sig till slut.

Men numera har jag forlatit dem i alla fall for deras online banking ar sa smidigt!

• julmusten

Ha-ha AHost, nu maste jag bara jobba lite pa min man sa att han kan tanka sig byta med for det later ju bra.

Forresten fick vi i dag ett beslut fran forsakringsbolaget, och de tanker inte andra sig vad det galler the pediatrician. Nu sa har vi inte sa stora forhoppningar for det andra appealet heller. Det ar sa himla sjukt alltsa. De kan inte se forbi att lakarna ar out-of-network, och vi har inte valt dem sjalva. Min man skall prata lite med HR-manniskorna pa jobbet nar han borjar jobba igen efter semestern som just borjade i dag, och sen far vi se vad vi kan gora. Eftersom han ar under State insurance sa kanns det som att vi borde kunna kontakta nan State representative och se vad de har att saga, men vi far ta en grej i taget. Jag fattar fortfarande inte huriden om nan sorts federal vard kan vara sa kontroversiellt, men vi har ju redan haft den diskussionen har!!

• Nena70

MG, jag hade moderkakan i främre väggen av livmodern med Andreas, och det tog längre tid innan jag kände ordentliga sparkar pga det - kanske du har samma? Andreas var annars mycket livligare i magen när jag väl kände sparkarna, så det kan ju mycket väl vara det som är skillnaden också.