• Desertchick

USA tråden.

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m38416561.html

För människor som är intresserade av att flytta till USA, men inte vet hur man går tillväga, kolla in den här tråden. Vi har inte några definitiva svar pa någonting så förlita er inte på vad vi säger. Men det kan ju i alla fall vara en början till era drömmar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3

www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4

www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

PRESENTATIONS TRÅD Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 04:14
    Föregående tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m43556310.html

• Svar på tråden USA tråden.
  • evaoregon
    Påskkyckling skrev 2009-10-06 05:00:04 följande:
    Tjena tråden! Många av er vet det ju från facebook redan, men jag ville bara berätta att vår Esther föddes i fredags! Nu ligger hon här på min mage så jag får bli lite kortfattad, lite knepigt med själva skrivandet... Förlossningen gick jättebra, och var rätt fantastisk faktiskt. Hon föddes hemma och allt gick utan komplikationer. Det enda var att den var så otroligt snabb, så jag var nog lite chockad direkt efteråt. Särskilt som min förra förlossning var så lång. Jag visste ju att det ofta kan gå snabbare andra gången, men att det skulle gå SÅ snabbt var jag inte beredd på! 25 minuter efter att barnmorskorna kom hit så var hon ute. Jag ringde barnmorskan klockan sex på morgonen och sa att jag hade haft en hel del värkar under natten och att det kanske var dags för henne att komma hit, men jag var inte säker. Vi skrattade på telefon och det hela var rätt avslappnat. Kom överens om att jag skulle höra av mig igen om en halvtimme. 15 minuter senare var jag helt oförmögen att ringa några telefonsamtal så maken ringde upp henne igen och sa att det är nog dags nu. En halvtimme senare var de här båda två och jag märkte knappt att de kom eftersom jag var mitt i den allra mest intensiva delen av det hela. Sedan var flickebarnet som sagt ute 25 minuter senare. Så klockan sex tänkte jag att det nog kanske inte var på gång på riktigt (tänkte att det blir nog någon gång imorgon eller så) och kvart över sju var hon ute! Oj det här blev ju längre än jag trodde. Det går ju rätt bra det här med att skriva med bebis på magen, man lär sig knepen! Vi mår iallafall utmärkt båda två. Nu ska jag försöka sova lite här...
    Åh, grattis till Esther! Vilken snabb förlossning!
  • evaoregon
    julmusten skrev 2009-10-06 14:29:56 följande:
    Grattis Peony!! Hewa, om ni betalade rakningar elektroniskt. Drogs pengarna nar ni hade betalat eller nar foretaget ni betalat till hade fatt betalt?? Det dar ar namligen min pet peeve med var bank. Det tar ju som sagt en vecka lite drygt innan ett foretag far pengarna och jag tycker det ar sa himla drygt att behova ga runt och fundera pa om pengarna har dragits eller inte. Om jag betalar med check sa ar jag OK med att det ar sa, men nar jag gor saker elektroniskt sa tycker jag att det borde ga att fixa sa att pengarna verkar forsvinna sa fort jag har klickat ivag en betalning. Vi har fatt Ellas halloweenkostym for i ar och den ar jattefin faktiskt. Sa for er som fortfarande undrar rekomenderar jag One Step Ahead. De andra bikostymer vi tittade pa var for helt fel klimat och dessutom ratt sa suggestive, (plus att de var dyra). Nu har vi langarmade underkladsel och allt sant!! Jattebra for det lite kallare NY vadret.
    Vi har Bank of America och när jag betalar räkningar elektroniskt så väljer jag ett datum och då får betalningsmottagaren pengarna just den dagen! Funkar väldigt bra, men Bank of America kanske inte finns där ni bor?
  • evaoregon
    julmusten skrev 2009-10-06 15:23:08 följande:
    Men alltsa, jag blir helt knapp pa hsbc. Av nan outgrundlig anledning sa visar de tva olika balances, bank balance och available balance. De tva ar nastan aldrig samma, och jag har fatt det forklarat for mig att bank balance ar det som vi har innan en betalning har registrerats medan available balance da skulle vara det som finns for oss att anvanda. Bara det gor ju att man blir knapp!! Men i alla fall igar kvall sa kollade vi pa varat saldo, (heter det sa tro??), och da sa var bank balancen ungefar lika mycket storre an vad vart mortgage ar sa det kandes ju logiskt, (jag hade ju bara bestamt med mortgage manniskorna att de skulle fa pengarna den 1:a oktober, och enligt deras hemsida sa har de pengarna!!), grejen ar den att vi ser inte att dessa pengar har blivit dragna annu. Idag, mindre an 12 timmar senare sa ar bank balancen bara en 50 dollars skillnad, och det ar inte nagra nya posts om vart alla vara andra pengar har tagit vagen. Ar inte det skitirriterande??? Har ni andra samma problem?? Och vad gor man? Jag forsoker verkligen vara on top of things och gar in och kollar vara balances flera ganger varje dag, men det hjalper ju anda inte om jag inte vet nar saker och ting forsvinner. For ni en liten separat utrakning vid sidan om eller nat??? Bajs sa trakigt det ar med pengar.
    Vi betalar våra huslån med automatisk överföring den 1a varje månad. Pengarna dras ifrån kontot (det syns att de är borta) och mottagaren får dem samma dag (det kan jag också se).

Jag skriver ner alla checkar som jag skrivit i min checkbok så jag har alltid koll på hur mycket pengar som det ska finnas kvar på kontot när alla checkar är betalda, automatiska utbetalningar klara etc.
  • evaoregon
    Wagram skrev 2009-10-06 15:31:07 följande:
    Julmusten: vi har Chase och ar hyfsat nojda med dem. Men min erfarenhet ar att det inte spelar sa stor roll vilken bank man valjer har, de ar alla ganska kassa, systemet ar urmodigt och customer service kan de inte ens stava till.
    Det kan jag inte hålla med om. Bank of America har ett väldigt bra system som funkar toppenbra! Jag har haft dålig erfarenhet av andra banker.
  • evaoregon
    Nos skrev 2009-10-06 15:36:01 följande:
    Skrev precis ett långt inlägg, men det lyckades Klara radera så klart:D Grattis Peony! Spännande med hemförlossning och tur att dina BM hann fram i tid. Hanna, nu har du en ypperlig ursäkt att köpa en ny handväska också!! Fast du fick mig att tänka till.... mina nya stövlar är bruna... de finns i svart också och jag funderar helt seriöst på att köpa dem också. Hittar nästan aldrig stövlar som passar mina breeeeeeeeda vader. Musten Vi har bank of america och jag tycker deras hemsida är mkt bra. Jag lägger in mina räkningar på e-bill och vilket datum pengarna ska gå iväg på. Har "next day" så slipper jag ens fundera på att det inte kommer in i tid. Pengarna dras alltså dagen efter att banken får räkningen . Det är också lätt att se vad som är pending och draget.
    Jag kan bara hålla med om att bank of america är jättebra. En del räkningar betalar jag nästa dag och andra lägger jag in så att de dras ett visst datum.
  • evaoregon
    julmusten skrev 2009-10-06 15:36:27 följande:
    saargr, jag hade Citibank ett tag och da hade jag inte alls det problemet. Som sagt, sa kan jag bestamma nar jag vill att varat mortgage skall dras och det syns aldrig forran efter en vecka efter det datum jag satter upp. Banken som vi har huslanet hos har pengarna, sa de ar glada, och jag fattar verkligen inte vad som ar problemet!! Det ar skitstressande att behova kolla in banken vareviga dag och inte veta om vi har pengar eller inte. Na, jag tror vi byter, hoppas bara det ar en mojlighet. Det skulle inte forvana mig om man maste betala en summa for att andra bank!!
    Byt till Bank of America! Vi är flera här som trivs med den banken och vi har haft konto där sedan år 2000. Om man haft sitt konto i mer än 6 månader så ska man inte behöva betala några avgifter för att byta bank.
  • Nos

Eva, det enda jag stör mig apmkt på är att det är svårt att ringa dem utan snn. det går men tar lite tid liksom. Jag ansökte aldrig om snn och tycker inte det är värt det nu.

• evaoregon
    Nos skrev 2009-10-06 17:49:12 följande:
    Eva, det enda jag stör mig apmkt på är att det är svårt att ringa dem utan snn. det går men tar lite tid liksom. Jag ansökte aldrig om snn och tycker inte det är värt det nu.
    Vad är snn? De få gånger som jag ringt till dem har det varit krångligt. Jag går hellre till vårt lokalkontor om jag undrar över något och där är de supertrevliga!
  • Nos

sorry eva
    det ska stå ssn, social security number

• evaoregon
    Nos skrev 2009-10-06 17:54:12 följande:
    sorry eva det ska stå ssn, social security number
    Ok, ja, det kan jag tänka mig, men det är nog tyvärr så med alla banker.