• Rosenbarn

Phil & Ted syskonvagn del 15

Välkommen till 15:e Phil and Ted´s tråden!

Text kopierad från Missy Cat Phil and ted tråd nr 14

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS!
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m38661776.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ?babypositionen? där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40914001.html

Kortfattad beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic: (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

Demofilm av en sport V1

Bild och text jämförelse mellan de snarlika modellerna Sport V2 och första modellen av Dash familjen-axelsson.blogspot.com/2009/02/sport-...

Lägg ut era bilder på vagnen, tillbehör och tips och trix

BILDTRÅD 1: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

BILDTRÅD 2: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40276206.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-29 00:47
    BILDTRÅD 3: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496899.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 21:32
    Senaste tråden Nr 14 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496646.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:40
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:41
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-26 11:51
    Mönster till dynor

www.familjeliv.se/Hem/varmlandsfrun/galleri.php

• Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 15
  • zasata

vad har ni för åkpåse i eran p&t?
    funderar på hur jag skall göra i vinter. dottern är ju 2½år när syskonkommer, så behöver ju inte åkpåse så mkt, men jag tycker det är mysigt att ta långpromenader.
    och lillen ligger väl inte så länge i ligdel på vinter så behöver ju något gosigt till honom med (bf okt)
    passar p&t egna även i syskonsitsen? vilka andra åkpåsar passar? tycker p%t är lite tråkiga..

• tezzi152
    zasata skrev 2009-07-30 16:15:50 följande:
    vad har ni för åkpåse i eran p&t? funderar på hur jag skall göra i vinter. dottern är ju 2½år när syskonkommer, så behöver ju inte åkpåse så mkt, men jag tycker det är mysigt att ta långpromenader. och lillen ligger väl inte så länge i ligdel på vinter så behöver ju något gosigt till honom med (bf okt) passar p&t egna även i syskonsitsen? vilka andra åkpåsar passar? tycker p%t är lite tråkiga..
    Undrar detsamma.
    Har en Elodie Details påse, den har jag provat i vagnen. Den passar jätte bra.
    Men är sugen på en Bugaboo Åkpåse som är designad av Paul Frank... Den borde väl passa??
  • UllaBella
    zasata skrev 2009-07-30 16:15:50 följande:
    vad har ni för åkpåse i eran p&t?funderar på hur jag skall göra i vinter. dottern är ju 2½år när syskonkommer, så behöver ju inte åkpåse så mkt, men jag tycker det är mysigt att ta långpromenader.och lillen ligger väl inte så länge i ligdel på vinter så behöver ju något gosigt till honom med (bf okt)passar p&t egna även i syskonsitsen? vilka andra åkpåsar passar? tycker p%t är lite tråkiga..
    Jag har två åkpåsar. Teutonias kombiåkpåse är kanon. Smidig att göra om och när vi fick hem vagnen använde jag underdelen som extra sittdyna och det gick enkelt att dra på dragkedjor så den blev till sommaråkpåse fast den satt fast i selen. Till vintern har jag ytterligare en del till den så det blir en vinteråkpåse.
    Åkpåse nr. 2 är från Kronan och inte alls värd sina pengar men den får hänga med.
  • zasata
    tezzi152 skrev 2009-07-30 16:36:09 följande:
    Undrar detsamma. Har en Elodie Details påse, den har jag provat i vagnen. Den passar jätte bra. Men är sugen på en Bugaboo Åkpåse som är designad av Paul Frank... Den borde väl passa??
    ja jag är med sugen på det, men det har jag sätt i och bugaboo är så bred nertill..
  • Stormis
    zasata skrev 2009-07-30 16:41:25 följande:
    ja jag är med sugen på det, men det har jag sätt i och bugaboo är så bred nertill..
    Har provat både med Cam- och Bee-påse på syskonsätet när det sitter upptill. Båda sitter ok, men för mig som är van vid att de sitter som en smäck så känns det lite kass. Men jag tror inte att nån påse sitter som Buggans egna i Buggan så det är nog inget att försöka sträva efter. Sammanfattning: båda Buggans funkar helt ok. Dock är de lite långa i ryggen så det blir lätt att de halkar ner lite om man jämför med selhålen. Å andra sidan kommer ju selen att hjälpa till att hålla på rätt plats.
    ♥♥♥ Dotter 0710 & lillebror i magen med BF 0912 ♥♥♥
  • BubbelGuppie

alltså vet inte om det är jag som bara är trög eller nåt... singel regnskyddet det ska knäppas runt handtaget på varje sida på sporten eller??

• Rosenbarn

Ville Mor skrev 2009-07-30 14:45:27 följande:

JO den har ju det. Jag har inte bestämmt mig att köpa den än. Ville kolla med er vad ni tycker. Blir ju 6500Kr med regnskydd om man köper till de för en PT+syskonsits+mjulift
  • UllaBella
    UllaBella skrev 2009-07-30 15:41:25 följande:
    Någon som varit i kontakt med fritidsportalen senaste tiden? Har de bommat igen tro? Vi ringde den 21/7 eftersom de här piggarna man hakar fast syskonsitsen med, som sitter på båda sidor har låst sig, så det går inte att sätta dit sitsen. Vi skulle provmontera den när jag var klar med dynorna, så den är inte ens använd. När vi ringde var lev. på semester men de skulle ringa i början på den här veckan. Inte ett ljud. Igår ringde vi och pratade in på tfn.svararen men har ännu inte hört någonting. Nu har vi provat att maila. F-n bebisen kan komma när som helst, BF 25/7 och då vill man ju gärna att vagnen ska kunna användas till det vi köpte den för först och främst, en syskonvagn!!!
    Fick snabbt svar på mailen om att han var sjuk och att leverantören till P&T ej hört av sig.! Helt okej!
  • Cs mamma
    Gullot skrev 2009-07-30 11:09:44 följande:
    Hej!Jag har en ganska nyinköpt sport...mitt problem är att framhjulet låser sig i det låsta läget av sig själv ibland super irriterande, är det något trix jag missat eller är det fel på min vagn? Tacksam för svar!/Pernilla
    Min nästan nyköpta Sport gjorde exakt samma sak första veckan och en kompis sa då att jag skulle låsa upp och verkligen dra pluppen en bit... inget jag minns att jag gjorde men det har aldrig hänt efter första veckan... ingen aning varför men hmm så är det. Tror dom är så pass oljade i början att dom lätt vibrerar till låst läge men med lite grus och skit så får man sen välja lite bättre själv
  • Miniigirl

Måste höra lite med er!
    HAr tänkt köpa en p&t sport, men
    har nu fått ett erbjudande att köpa en e3 från 07 för 4500kr, med många tillbehör...
    Men, vad är igentligen skillnaderna på sport och e3? finns det inge viloläge på syskonsitsen på e3?
    Är 4500 ett bra pris? vagnen är lite solblekt på speciellt sufletten, annars i fint skick...

tacksam för svar!:)

Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 15