• Mamitalinda

ung moder= spädbarnsdöd

Jag måste bara dela med mig om vad jag läste på barntotal.se.
    Läste lite om plösligt spädbarnsdöd där på hemsidan och jag blev jätte sur när jag läste att en utav riskerna skulle vara ¨då om modern var ung :S
    Jag förstår inte vad dom menar med det?

Bara för man är ung är man då dum i huvet att man inte skulle bry sig om sitt barn??

Ville skriva till hemsidan men hittade inte det någonstans.
    Sjukt iallafall. Hoppas dom menar något annat, fast vad skulle de vara isånnafall??

• Svar på tråden ung moder= spädbarnsdöd
  • Kya
    KossanMuu skrev 2009-08-10 13:30:07 följande:
    Tack för svaret! Mycket intressant läsning eftersom många fortfarande tror att en kvinnas kropp är gjord för att föda barn så fort man får mens.
    nej bara för att man får mens så betyder det inte att man har vuxit klart. höfterna är till exempel inte i närheten av tillräckligt mogna för en förlossning eller för att orka bära ett barn. jag fick min mens som 12-åring. min kropp hade inte mått bra av en graviditet då.

men när man närmar sig åldern 17-20 så börjar kroppen bli färdigutvecklad, och riskerna minskar för varje år.

jag pratar såklart om unga graviditeter, de som är under 18 år.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 1 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • La Lola
    JAG är BÄST skrev 2009-08-10 14:09:41 följande:
    Å, där försvann TS
    Man undrar ju varför....fanns väl ingen anledning kan jag tycka...om det nu berodde på denna tråd dvs.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • JAG är BÄST

La Lola skrev 2009-08-10 14:14:03 följande:

Man undrar ju varför....fanns väl ingen anledning kan jag tycka...om det nu berodde på denna tråd dvs.
    Tror jag det gjorde
  • Mia90a

Men herregud, Unga föräldrar röker väl inte mer än en vuxen person ?, Det är väll från person till person. Och om det nu är så, så är det väll ändå upp till dom själva. Tror absolut inte det hänger i om man röker och dricker sig full en gång i månaden eller mer, Ren fakta men ändå är det väldigt nedlåtande för unga att läsa och höra något sånt!

Tror det finns många äldre som tar värre hand om sina barn än unga, Jag menar bara för att man är ung så har vi ju också modersinstinkter ända från början och om inte annat så kommer dom som en självklarhet.

Tycker det som ts tog upp är väldigt bra, för vi ska inte bli stämplade som dåliga föräldrar "och som ökar risken för plötsligspädbarnsdöd" BULLSHIT!

Hej

• Edalia

haha jag tar då verkligen inte illa upp utav den faktan.. varför skulle man göra det? man litar väll på sin egen förmåga att ta hand om sitt eget barn?

• Sciarlotta
    Mia90a skrev 2009-08-13 00:28:38 följande:
    Men herregud, Unga föräldrar röker väl inte mer än en vuxen person ?, Det är väll från person till person. Och om det nu är så, så är det väll ändå upp till dom själva. Tror absolut inte det hänger i om man röker och dricker sig full en gång i månaden eller mer, Ren fakta men ändå är det väldigt nedlåtande för unga att läsa och höra något sånt! Tror det finns många äldre som tar värre hand om sina barn än unga, Jag menar bara för att man är ung så har vi ju också modersinstinkter ända från början och om inte annat så kommer dom som en självklarhet. Tycker det som ts tog upp är väldigt bra, för vi ska inte bli stämplade som dåliga föräldrar "och som ökar risken för plötsligspädbarnsdöd" BULLSHIT! Hej
    Tyvärr är det vanligare att unga röker under graviditeten än att äldre gör det: www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/2B12696A-EB7F-49F7-98ED-5C205287D390/12595/200812518_rev.pdf

och eftersom rökning under graviditeten är en av de bidragande orsakerna till psd så blir det vanligare att unga mister sina barn i psd.
    Tax ska du ha
  • Dr Mupp
    Men herregud, Unga föräldrar röker väl inte mer än en vuxen person ?, Det är väll från person till person. Och om det nu är så, så är det väll ändå upp till dom själva. Tror absolut inte det hänger i om man röker och dricker sig full en gång i månaden eller mer, Ren fakta men ändå är det väldigt nedlåtande för unga att läsa och höra något sånt! Tror det finns många äldre som tar värre hand om sina barn än unga, Jag menar bara för att man är ung så har vi ju också modersinstinkter ända från början och om inte annat så kommer dom som en självklarhet. Tycker det som ts tog upp är väldigt bra, för vi ska inte bli stämplade som dåliga föräldrar "och som ökar risken för plötsligspädbarnsdöd" BULLSHIT! Hej
    PSD är vanligare bland fattiga föräldrar, inte tar jag det som ett personligt påhopp bara för att jag räkns som fattig.

Men som vanligt blir folk arga utan att förstå vad det egentligen läser.
  • Pellinell
    Jo, unga föräldrars barn råkar ut för fler olyckor, klarar sig sämre i skolan, har lägre IQ, m.m.
    Ni är säkert jätteambitiösa och älskar era barn, men generellt är det inte särskilt smart att skaffa barn för ung, för man är inte mogen nog att vara en bra förälder.
  • Butterscotch

Men snälla nån... hur kan man överreagera så på grund av ett forskningsresultat? Det är som att jag skulle säga: "Mitt barn hade låg födelsevikt (vilket är en annan av de faktorer som ökar risken för PSD), betyder det att jag är dum i huvudet och inte bryr mig om mitt barn?"

Tagga ner.

Svar på tråden ung moder= spädbarnsdöd