• Mamitalinda

ung moder= spädbarnsdöd

Jag måste bara dela med mig om vad jag läste på barntotal.se.
    Läste lite om plösligt spädbarnsdöd där på hemsidan och jag blev jätte sur när jag läste att en utav riskerna skulle vara ¨då om modern var ung :S
    Jag förstår inte vad dom menar med det?

Bara för man är ung är man då dum i huvet att man inte skulle bry sig om sitt barn??

Ville skriva till hemsidan men hittade inte det någonstans.
    Sjukt iallafall. Hoppas dom menar något annat, fast vad skulle de vara isånnafall??

• Svar på tråden ung moder= spädbarnsdöd
  • Gliimma
    3 barns mamma84 skrev 2009-08-22 00:16:28 följande:
    Tack!Ja eller hur..man måste snart bryta den dåliga sidan av ungdomar och unga föräldrar.Men så är det!Det finns äldre föräldrar som är ojoj och unga föräldrar som är ojoj men andra helt underbara och perfekta och gör ALLT för sina barn.
    Precis, det har ju inte med åldern att göra. Det kan hända att %satsen är högre bland unga föräldrar men då får man ju se till antalet också, Gruppen unga föräldrar är ju betydligt mkt mindre än den andra gruppen (äldre/snittåldern)
  • janniahlholm

Jag tror då verkligen inte att jag kommer slå mitt barn, blåsa rök i ansiktet på det, eller gå på soc :) Fast jag är iallafall 19 år. kanske inte är så ungt enligt tråden? vad vet jag.

• Dr Mupp

Bara den här tråden visar ju att unga uppenbarligen har en hel del brister. Ni kanske skulle sätta er i skolbänken och läsa lite statistik, då skulle ni förstå vad som menas.

Det är ststistiskt set lite vanligare med PSD hos barn till unga föräldrar. Det betyder inte att alla barn till unga föräldrar kommer att dö i PSD eller att alla barn som dör i PSD har unga föräldrar.
    Det är statistsikt sett en sämre förutsättning att ha unga föräldrar. Det betyder inte att alla barn till unga föräldrar har sämre förutsättningar. Det betyder inte heller att de barn som har sämre förutsättningar alltid har unga föräldrar,

Men så länge ni fortsätter att inte förstå statistik så kommer ni fortsätta att ta inlägget som ett personligt påhopp.

• Undret Gilan
    Gliimma skrev 2009-08-21 22:34:35 följande:
    Undret Gilan skrev 2009-08-21 20:51:47 följande: Jo men det verkar ju vara så, eller? med Äldre menar jag inte dom som är 30, utan dom som får barn över 40. Men det är ju mina principer, jag skulle aldrig skaffa barn om jag vet att jag kommer gå med rullator på barnets student. Visst dom är säkert bra föräldrar, men hur länge då? Vill ju gärna vara i livet när barnbarnen kommer. Och ska man prata statistik osv så finns det ju en anledning till varför man över 35 års ålder får göra fostervattenprov. Om man nu ska diskutera hur vida våra barn (unga föräldrars) dör i PSD, så kan vi ju diskutera Downs syndrom eller annan kromosomrubbning som förekommer hos barn vars föräldrar är 35+, eller?
    Absolut kan vi det, me till vilke nytta?
    Du bevsar enbart att unga föräldrar har fördomar de med och att då sitta och argumentera för hur orättvisa fördomar mot uga föräldrar ärkänns lte dubbelmoral, aktigt.

Det är fakta att DS ökar om man får barn som äldre men det säger inget om hur bra föräldrar de är.

Det är fakta att barn till unga lider ökad risk för PSD men det säger inte något om hur de ärsom föräldrar.

Jag är 20 år och gravid min Sambo är 19. Vi bägge har jobb samt pluggar vi bor i e trea och har det kanon. Jag vet att jag kommer bl en jättebra förälder och tar därför inte åt mej av negativa kommentarer om unga gravida.

Men alla ni som blr så arga och tar åt er så börjar man undra om det stämmer eftersom så många får taggarna utåt.

Vet man själv med sej att man är bra på sin sak så finns det ingen anledning att känna sej attakerad.
    Och fakta baserad på statstik är nte påhittat för att vara kränkande mot någon utan är enbart ren fakta.
    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • Undret Gilan
    Gliimma skrev 2009-08-22 00:23:33 följande:
    Precis, det har ju inte med åldern att göra. Det kan hända att %satsen är högre bland unga föräldrar men då får man ju se till antalet också, Gruppen unga föräldrar är ju betydligt mkt mindre än den andra gruppen (äldre/snittåldern)
    För att räkna ut statistik så räknar man så att antal i varje åldersgrupp inte selar någon roll. EX

100 barn dr varje år av PSD av dessa är 57 st barn till unga föräldrar och 43 st till äldre.
    Av detta kan man dra slutsatsen att barn till unga föräldrar lider större risk att dö av PSD än barn till äldre. 
    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • janniahlholm
    Dr Mupp skrev 2009-08-22 10:45:37 följande:
    Bara den här tråden visar ju att unga uppenbarligen har en hel del brister. Ni kanske skulle sätta er i skolbänken och läsa lite statistik, då skulle ni förstå vad som menas. Det är ststistiskt set lite vanligare med PSD hos barn till unga föräldrar. Det betyder inte att alla barn till unga föräldrar kommer att dö i PSD eller att alla barn som dör i PSD har unga föräldrar. Det är statistsikt sett en sämre förutsättning att ha unga föräldrar. Det betyder inte att alla barn till unga föräldrar har sämre förutsättningar. Det betyder inte heller att de barn som har sämre förutsättningar alltid har unga föräldrar, Men så länge ni fortsätter att inte förstå statistik så kommer ni fortsätta att ta inlägget som ett personligt påhopp.
    Jag hoppas verkligen inte att detta var riktat till mig efter som mitt inlägg var baserat på ironi. Jag skulle aldrig för mitt liv ta statistiken personligt och kan mycket väl förstå den dessutom eftersom unga oftare röker under graviditeten och kan även  tänka mig att det är en hel del mer vanligt med alkoholkonsumtion. Däremot anser jag mig själv vara långt utanför den gruppen som anses som "riskfylld".
  • LAV0LINA

Har inte öläst hela tråden. Tycker dock inte det är nått att bli upprörd över.
    Däremot börjar jag själv fundera på ungefär vilken ålder som räknas som "ung"  (alltså i artikeln)

• Gliimma

Undret Gilan skrev 2009-08-22 14:03:48 följande:

Absolut kan vi det, me till vilke nytta?Du bevsar enbart att unga föräldrar har fördomar de med och att då sitta och argumentera för hur orättvisa fördomar mot uga föräldrar ärkänns lte dubbelmoral, aktigt.Det är fakta att DS ökar om man får barn som äldre men det säger inget om hur bra föräldrar de är.Det är fakta att barn till unga lider ökad risk för PSD men det säger inte något om hur de ärsom föräldrar.Jag är 20 år och gravid min Sambo är 19. Vi bägge har jobb samt pluggar vi bor i e trea och har det kanon. Jag vet att jag kommer bl en jättebra förälder och tar därför inte åt mej av negativa kommentarer om unga gravida.Men alla ni som blr så arga och tar åt er så börjar man undra om det stämmer eftersom så många får taggarna utåt.Vet man själv med sej att man är bra på sin sak så finns det ingen anledning att känna sej attakerad. Och fakta baserad på statstik är nte påhittat för att vara kränkande mot någon utan är enbart ren fakta.
    Jag har inte tagit detta som något personligt, men man blir ju trött på att läsa sånt här (dagligen i 3 års tid) tycker isåfall att man kan dra upp riskerna med hur det är att få barn på äldre dagar också? Men det verkar inte vara lika roligt att diskutera. Jag vet ju också att jag är en jättebra mamma. Kan väl också tillägga att vi jobbar och bor också i en trea (inte för att man är bätte än någon annan då).
  • Gliimma

För att klargöra en sak, jag tar inte något som skrivs på Fl eller någon annan sida personligt, spelar ingen roll var innehållet är. MEN det är personerna som skriver detta som irriterar mig, för dom gör det bara av en anledning och det är för att såra och för att dom älskar de här diskusioner, och det är det jag blir irriterad på.

• Undret Gilan
    Gliimma skrev 2009-08-22 15:57:12 följande:
    Undret Gilan skrev 2009-08-22 14:03:48 följande: Jag har inte tagit detta som något personligt, men man blir ju trött på att läsa sånt här (dagligen i 3 års tid) tycker isåfall att man kan dra upp riskerna med hur det är att få barn på äldre dagar också? Men det verkar inte vara lika roligt att diskutera. Jag vet ju också att jag är en jättebra mamma. Kan väl också tillägga att vi jobbar och bor också i en trea (inte för att man är bätte än någon annan då).
    Men om du läser denna tråd så var det en tjej som blev upprörd av samma sak som du för hon hade läst det. Alltså så var detta inte en tråd där någon attackerade unga utan ifrågasatte det hon läst då hon tog det kränkande.
    Men det var enbart en vetenskaplig redovising som förts av statistik inget annat.
    Tycker trådar där man enbart hackar på det ena eller andra är väldigt onödiga överlag men denna tråden var ju inte sådan.
    Men förstår inte syftet med att du tycker att det ska startas trådar om risker att vara gravid som äldre? Vad hjälper det dej?
    ~~¤*Förlovad*¤~~
Svar på tråden ung moder= spädbarnsdöd