• Mamitalinda

ung moder= spädbarnsdöd

Jag måste bara dela med mig om vad jag läste på barntotal.se.
    Läste lite om plösligt spädbarnsdöd där på hemsidan och jag blev jätte sur när jag läste att en utav riskerna skulle vara ¨då om modern var ung :S
    Jag förstår inte vad dom menar med det?

Bara för man är ung är man då dum i huvet att man inte skulle bry sig om sitt barn??

Ville skriva till hemsidan men hittade inte det någonstans.
    Sjukt iallafall. Hoppas dom menar något annat, fast vad skulle de vara isånnafall??

• Svar på tråden ung moder= spädbarnsdöd
  • Edalia
    Pellinell skrev 2009-08-16 20:30:13 följande:
    Jo, unga föräldrars barn råkar ut för fler olyckor, klarar sig sämre i skolan, har lägre IQ, m.m.Ni är säkert jätteambitiösa och älskar era barn, men generellt är det inte särskilt smart att skaffa barn för ung, för man är inte mogen nog att vara en bra förälder.
    Haha ööh?
    Man kan knappast dra alla över en kam. Dessutom borde du lära dig att formulera dig mer korrekt än vad du gör, eftersom sakerna du räknar upp är en risk statestik och inte ett faktum.

Så att påstå att man vore mindre intelligent för att man skaffar barn ung och att man inte skulle kunna vara en bra förälder (mogen) för att man är ung vill jag påstå inte är särskilt "smart" uttryckt.
  • PixL
    Jo, unga föräldrars barn råkar ut för fler olyckor, klarar sig sämre i skolan, har lägre IQ, m.m.Ni är säkert jätteambitiösa och älskar era barn, men generellt är det inte särskilt smart att skaffa barn för ung, för man är inte mogen nog att vara en bra förälder.
    När ska man skaffa barn då tycker du som verkar har otroligt bra kolla på saken?
    Mellan 25-28 eller?
  • Kya
    Jo, unga föräldrars barn råkar ut för fler olyckor, klarar sig sämre i skolan, har lägre IQ, m.m. Ni är säkert jätteambitiösa och älskar era barn, men generellt är det inte särskilt smart att skaffa barn för ung, för man är inte mogen nog att vara en bra förälder.
    och det här tog priset, helt klart den dummaste kommentaren jag läst idag... varifrån får du de här idéerna?
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 1 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • lillajessica

hej skulle vilja veta hur gammal du är Mamitalinda ? jag förstår precis vad du menar hoppas du skriver ett mejl och får en bra förklaring. mvh ung mamma

• Nording
    Jo, unga föräldrars barn råkar ut för fler olyckor, klarar sig sämre i skolan, har lägre IQ, m.m. Ni är säkert jätteambitiösa och älskar era barn, men generellt är det inte särskilt smart att skaffa barn för ung, för man är inte mogen nog att vara en bra förälder.
    Vars kommer den där faktan ifrån då?
    Alla föräldrar är bäst för sina egna barn(oftast iallafall). Skulle vilja veta vem som påstått att unga föräldrar ska vara sämre, och spelar väll ingen roll ifall man blir mamma/pappa tidigt så länge man tar ansvar och älskar barnet sitt?skulle vilja se en studie där man säger att äldre föräldrar ska vara bättre och mer kärleksfulla och att det ska hända mindre olycker för dom än för unga?
    Kan ju dock tänka mig att unga föräldrar har lite snabbare reflexer ifall nått skulle ske än äldre. *boooom.*
  • Pellinell

Å, dessa gastande barn...

Här några urklipp:

Tonårsgraviditet innebär redan utan samtidig diabetes avsevärt större risk för maternella bristtillstånd, anemi, preeklampsi samt prematur förlossning och till följd härav ökad perinatal dödlighet och sjuklighet.

(diabetolognytt.se/aterkommande/nationellt_vardprogram/klin_graviditet.html)

Av totalt 713 370 unga individer hade 563 begått självmord och 6,676 försökt begå självmord. De var då mellan 10 och 26 år gamla. Risken för självmord var dubbelt så hög bland unga personer som föddes underviktiga eller av tonårsmammor. Detta i jämförelse med en referensgrupp där barnen hade en genomsnittsvikt på 3,5 kg och mammorna var 20?29 år gamla. Risken för självmordsförsök var signifikant högre hos barn med kort födelselängd, som föddes som fjärde barnet eller mer i en syskonskara eller där mamman var tonårig och hade en låg utbildningsnivå.

De samband som här visas mellan dålig fostertillväxt, för tidig födsel och ogynnsamma förhållanden hos mödrarna (tonårsgraviditeter, stora barnkullar och låg utbildningsnivå) och självmordsbenägenhet kan bero på psykiska störningar hos mammorna och ökad förekomst av självmord inom familjen. Om mamman har psykiska problem påverkar detta fostrets tillväxt och mammans socioekonomiska standard med ökad risk för tonårsgraviditet och psykisk ohälsa hos barnet, vilket ytterligare ökar risken för självmord. Dålig fostertillväxt och för tidig födsel påverkas också av moderns livsstil med t.ex. användning av alkohol och droger, liksom rökning.

(www.folkhalsoguiden.se/Rapport.aspx&cid=0&ptitem=69)

Det är bättre för en kvinna att vänta åtminstone tills hon är i 20-årsåldern innan hon blir gravid eftersom en tonårsgraviditet leder till ökade medicinska risker både för barnet (för tidig födsel, komplikationer för det nyfödda barnet) och mamman (anemi, eklampsi eller preeklampsi).
    (www.ultraeasy.eu/se/having_kids.php)

• Jag kom inte på något bättre

Jag har inte läst några inlägg, utan bara den översta..
    Enligt min barnmorska, som har stenkoll på bebisen och tar all möjliga prover för att både jag och bebben ska må bra, så är det vanligare att bebisen väger mindre och är mindre i strl om modern är "liten" i kroppen och ung.
    Men jag tror inte det beror på hur gammal mamman är, utan för att vissa kanske är mindre, om du förstår :P
    (jag har fått göra 2 st ul och 2 vul för att jag är både ung och liten i kroppsstorlek )

Nu såg jag den mest idiotiska inlägget NÅGONSIN!

Vad bygger du denna fakta på?
    Orkade du ens ta reda på att det är bevisat att ju yngre föräldrarna är, desså mer iq har barnet.
    Och du skriver verkligen som att du smutskastar varenda ung förälder, så varenda barn som föds i en familj med unga föräldrar kommer ju trilla med cykeln, medan andras ALDRIG gör det?
    Barn är barn, så är det bara, de kommer råka ut för olyckor hursom, varesig föräldrarna är 40 eller 15.
    (Mognaden hos en människa sitter inte i åldern, det sitter i huvet.)

p.s så den där killen på andra sidan jorden, som redan som 9 åring genomfört avancerade operationer är helt puckad då eller? d.s

Skrev lite fel ovan, menar inte att ALLA barn med unga föräldrar har mer iq, men att det ökar chanserna.
    Men, jag förstår ändå inte riktigt varför man finner att iq är jätte viktigt att ha, jag fick göra ett test hos en professionell nånting, där det visade sig att jag hade högre iq än medel svensson. Men det tkr inte jag spelar roll, det mäter ju bara en persons förmåga att uppfatta mönster, inte hur bra de är på att räkna matte eller hur smart den personen är.

• Pellinell
    Jag kom inte på något bättre skrev 2009-08-17 12:51:45 följande:
    Jo, unga föräldrars barn råkar ut för fler olyckor, klarar sig sämre i skolan, har lägre IQ, m.m.Ni är säkert jätteambitiösa och älskar era barn, men generellt är det inte särskilt smart att skaffa barn för ung, för man är inte mogen nog att vara en bra förälder. Nu såg jag den mest idiotiska inlägget NÅGONSIN! Vad bygger du denna fakta på? Orkade du ens ta reda på att det är bevisat att ju yngre föräldrarna är, desså mer iq har barnet. Och du skriver verkligen som att du smutskastar varenda ung förälder, så varenda barn som föds i en familj med unga föräldrar kommer ju trilla med cykeln, medan andras ALDRIG gör det? Barn är barn, så är det bara, de kommer råka ut för olyckor hursom, varesig föräldrarna är 40 eller 15. (Mognaden hos en människa sitter inte i åldern, det sitter i huvet.) p.s så den där killen på andra sidan jorden, som redan som 9 åring genomfört avancerade operationer är helt puckad då eller? d.s
    Jag vet inte om du är bekant med statistik och forskning, eller om det är vita fläckar för dig?
    Statistik innebär att man ser tendenser i till exempel en hel befolkningsgrupp. Om många rökare får lungcancer kan man dra slutsatsen att rökning ger lungcancer. Naturligtvis finns det både de som inte röker och ändå får cancer, och de som röker varje dag och ändå slipper cancer. MEN det finns en tendens att rökning ger cancer.
    Det är vad dessa siffror innebär. Alla unga föräldrar är inte dåliga, alla gamla föräldrar är inte bra, men generellt innebär större mognad bättre omvårdnad.
Svar på tråden ung moder= spädbarnsdöd