• Mamitalinda

ung moder= spädbarnsdöd

Jag måste bara dela med mig om vad jag läste på barntotal.se.
    Läste lite om plösligt spädbarnsdöd där på hemsidan och jag blev jätte sur när jag läste att en utav riskerna skulle vara ¨då om modern var ung :S
    Jag förstår inte vad dom menar med det?

Bara för man är ung är man då dum i huvet att man inte skulle bry sig om sitt barn??

Ville skriva till hemsidan men hittade inte det någonstans.
    Sjukt iallafall. Hoppas dom menar något annat, fast vad skulle de vara isånnafall??

• Svar på tråden ung moder= spädbarnsdöd
  • 3 barns mamma84
    Ja så är det säkert... Finns det någon statistik på det också?
    Hur är det för dig ?
  • Tygtiiger

Rent statistiskt sett så är barn till unga föräldrar utsatta för mycket mer risker. Mammorna röker mer, slår sina barn mer, försummar dem mer.

MEN: det beror inte på åldern. Om man är ung innebär inte det att man per automatik är en idiot. Statistiken beror antagligen på att en del av de som får barn som väldigt unga får det av misstag eller av helt galna anledningar, att de kommer från risiga uppväxtmiljöer etc! De kommer att vara sämre rustade att ta hand om sina barn och det syns i statistiken.

De flesta unga mammor är som vilka andra mammor som helst och deras barn löper samma risker som alla andra. (Ok, det finns vissa biologiska risker, som ökad risk för havandeskapsförgiftning om man är väldigt ung, men de kan vi väl bortse ifrån i den här tråden)

• Gliimma
    3 barns mamma84 skrev 2009-08-21 23:39:23 följande:
    Hur är det för dig ?
    Varför jag skaffade barn? Jag blev oplanerat gravid och då valde vi att göra det bästa av situationen. Och det blev det bästa för oss. Har aldrig ångrat mitt val. :)
  • 3 barns mamma84
    Varför jag skaffade barn? Jag blev oplanerat gravid och då valde vi att göra det bästa av situationen. Och det blev det bästa för oss. Har aldrig ångrat mitt val. :)
    Jag blev också olanerad gravid.
    Men det var mitt fel jag hade inte skydd.
    Men jag är en stolt mamma

Men ''vissa'' skaffar barn för det är trendigt se unga mödrar det är hämskt!!
  • Gliimma
    3 barns mamma84 skrev 2009-08-21 23:49:05 följande:
    Jag blev också olanerad gravid.Men det var mitt fel jag hade inte skydd.Men jag är en stolt mamma Men ''vissa'' skaffar barn för det är trendigt se unga mödrar det är hämskt!!
    Jo jag vet att det finns dom som gör det, tror dock inte att det är så vanligt som man tror. Tyvärr har jag sett det programmet och jag tror att många får sina fördommar av att se det. Jag lever långt ifrån det liv som visas i det programmet, jag har jobb, lever ihop med min sons pappa, ingen socialbidragare, sitter inte och blåser rök på mitt barn osv, inte heller mina kompisar som fick barn tidigt.
  • Tygtiiger

2 barns mamma84 skrev 2009-08-21 23:51:22 följande:

Finns det fakta om just detta du säger eller ??Du är nog bara 30år och ej barn alls.För det är väl du som röker och dricker och slår barnen !!Sluta!Bara för att man är ung som mamma kan man ta hand om sina barn MEN det finns ungdommar som vill bli gravida för deras vänner är det osv!
    Ja, det finns det.

Kära hjärtanes. LÄS vad jag skriver. Barn till unga föräldrar löper inte högre risk för att deras föräldrar är unga. De löper högre risk för att det är en högre andel av de unga föräldrarna som har ett riskbeteende jämfört med äldre föräldrar.

Grundkurs i statistik kanske? Det är ett tråkigt ämne men då slipper du reta dig och ta opersonlig statistik som ett personligt påhopp.

Jag är tillräckligt gammal för att ha en statistiskt sett lägre fertilitet än för tio år sedan. Det betyder INTE att jag är infertil eller en ond människa. Duh.
  • 3 barns mamma84
    Jo jag vet att det finns dom som gör det, tror dock inte att det är så vanligt som man tror. Tyvärr har jag sett det programmet och jag tror att många får sina fördommar av att se det. Jag lever långt ifrån det liv som visas i det programmet, jag har jobb, lever ihop med min sons pappa, ingen socialbidragare, sitter inte och blåser rök på mitt barn osv, inte heller mina kompisar som fick barn tidigt.
    Du låter som en bra mamma hihi men jag menade inte dig tjejen
    Själv är jag tillsammans med barnens pappa nu 8år
    Bor tillsammans i lägenhet ej soc hjälp jobbar och har det bra.
    Hmm jag var nog först av alla av mina vänner som skaffade barn hihi så nu kommer dom efter.
    Snart gör vi också ett stort beslut vi flyttar bort från sverige om 1 mån.

Dk och nors mammor hmm jag gillar verkligen inte dem inte då jag började se avsnittet det är hämskt!
  • 3 barns mamma84
    Ja, det finns det. Kära hjärtanes. LÄS vad jag skriver. Barn till unga föräldrar löper inte högre risk för att deras föräldrar är unga. De löper högre risk för att det är en högre andel av de unga föräldrarna som har ett riskbeteende jämfört med äldre föräldrar. Grundkurs i statistik kanske? Det är ett tråkigt ämne men då slipper du reta dig och ta opersonlig statistik som ett personligt påhopp. Jag är tillräckligt gammal för att ha en statistiskt sett lägre fertilitet än för tio år sedan. Det betyder INTE att jag är infertil eller en ond människa. Duh.
    Bara för jag är ung så är jag inte dum i huvet.
  • Gliimma
    3 barns mamma84 skrev 2009-08-22 00:01:22 följande:
    Du låter som en bra mamma hihi men jag menade inte dig tjejen Själv är jag tillsammans med barnens pappa nu 8år Bor tillsammans i lägenhet ej soc hjälp jobbar och har det bra.Hmm jag var nog först av alla av mina vänner som skaffade barn hihi så nu kommer dom efter.Snart gör vi också ett stort beslut vi flyttar bort från sverige om 1 mån.Dk och nors mammor hmm jag gillar verkligen inte dem inte då jag började se avsnittet det är hämskt!
    :) Du låter med som en bra mamma.

Dom får gärna komma hem till oss och filma, så ser folk att det finns bra unga föräldrar. :P
  • 3 barns mamma84
    :) Du låter med som en bra mamma. Dom får gärna komma hem till oss och filma, så ser folk att det finns bra unga föräldrar. :P
    Tack!
    Ja eller hur..man måste snart bryta den dåliga sidan av ungdomar och unga föräldrar.
    Men så är det!
    Det finns äldre föräldrar som är ojoj och unga föräldrar som är ojoj men andra helt underbara och perfekta och gör ALLT för sina barn.
Svar på tråden ung moder= spädbarnsdöd