• Mamitalinda

ung moder= spädbarnsdöd

Jag måste bara dela med mig om vad jag läste på barntotal.se.
    Läste lite om plösligt spädbarnsdöd där på hemsidan och jag blev jätte sur när jag läste att en utav riskerna skulle vara ¨då om modern var ung :S
    Jag förstår inte vad dom menar med det?

Bara för man är ung är man då dum i huvet att man inte skulle bry sig om sitt barn??

Ville skriva till hemsidan men hittade inte det någonstans.
    Sjukt iallafall. Hoppas dom menar något annat, fast vad skulle de vara isånnafall??

• Svar på tråden ung moder= spädbarnsdöd
  • Dr Mupp
    Pellinell skrev 2009-08-17 13:14:32 följande:
    Jag vet inte om du är bekant med statistik och forskning, eller om det är vita fläckar för dig? Statistik innebär att man ser tendenser i till exempel en hel befolkningsgrupp. Om många rökare får lungcancer kan man dra slutsatsen att rökning ger lungcancer. Naturligtvis finns det både de som inte röker och ändå får cancer, och de som röker varje dag och ändå slipper cancer. MEN det finns en tendens att rökning ger cancer. Det är vad dessa siffror innebär. Alla unga föräldrar är inte dåliga, alla gamla föräldrar är inte bra, men generellt innebär större mognad bättre omvårdnad.
    Fast just statistik är ju tex nått som kräver lite kunskap för att kunna tolka och ja är man 15 så är det ju kanske inte så konstigt om man inte lärt sig tolka och förstå statistik.
  • Pellinell
    Dr Mupp skrev 2009-08-17 13:29:15 följande:
    Fast just statistik är ju tex nått som kräver lite kunskap för att kunna tolka och ja är man 15 så är det ju kanske inte så konstigt om man inte lärt sig tolka och förstå statistik.
    Ahh, så är det förstås.
  • mikipiki
    Mamitalinda skrev 2009-08-10 12:50:05 följande:
    Jag måste bara dela med mig om vad jag läste på barntotal.se. Läste lite om plösligt spädbarnsdöd där på hemsidan och jag blev jätte sur när jag läste att en utav riskerna skulle vara ¨då om modern var ung :S Jag förstår inte vad dom menar med det? Bara för man är ung är man då dum i huvet att man inte skulle bry sig om sitt barn?? Ville skriva till hemsidan men hittade inte det någonstans. Sjukt iallafall. Hoppas dom menar något annat, fast vad skulle de vara isånnafall??
    För det första så handlar inte PSD om att man skiter i sitt barn, det är något som bara händer och kan hända vemsomhelst.

Jag vet inte riktigt vad de har grundat den statistiken på men jag tycker inte att det är något man ska ta illa upp av, snarare ha det i bakhuvudet och kanske hålla extra koll på sitt barn.
  • mikipiki
    Pellinell skrev 2009-08-16 20:30:13 följande:
    Jo, unga föräldrars barn råkar ut för fler olyckor, klarar sig sämre i skolan, har lägre IQ, m.m. Ni är säkert jätteambitiösa och älskar era barn, men generellt är det inte särskilt smart att skaffa barn för ung, för man är inte mogen nog att vara en bra förälder.
    Men varför skulle ett barn född av en ung förälder ha sämre IQ än ett barn som är född av en äldre, väldigt ologiskt resonemang?

Och alla barn gör illa sig, råkar ut för olyckor etc, hur många tror jag inte har ett dugg med åldern att göra, snarare hur uppmärksam man är. Och eftersom riskbedömningen i hjärnan inte är färdgutvecklad föränn man är kring 20 så är väl det logiskt, men det finns tusen andra sätt att uttrycka sig på, för ditt sätt var oerhört förolämpande.

Det finns säkert många faktorer som spelar in, men att dra alla över en kam är orättvist, för det finns alltid undantag!
  • Gliimma

Förstår inte varför dessa trådar ska startas hela tiden.. En 15 årig mamma missköter sitt barn samtidigt som en 30 årig mamma missköter sitt barn och tvärtom. Jag bryr mig inte om sådana dumma kommentarer som att "unga föräldrar är sämre föräldrar" "barn med unga föräldrar har lägre Iq" I helvete heller, jag är världens bästa mamma för min son även fast jag var 17 år när han föddes och ni andra är världes bästa föräldrar åt era barn oavsett ålder. Skit i alla kommentarer. Vi vet redan att ni har fördommar om oss unga föräldrar, och? Jag har fördommar om Gamla föräldrar.

• BettanB
    Pellinell skrev 2009-08-17 13:14:32 följande:
    Jag vet inte om du är bekant med statistik och forskning, eller om det är vita fläckar för dig? Statistik innebär att man ser tendenser i till exempel en hel befolkningsgrupp. Om många rökare får lungcancer kan man dra slutsatsen att rökning ger lungcancer. Naturligtvis finns det både de som inte röker och ändå får cancer, och de som röker varje dag och ändå slipper cancer. MEN det finns en tendens att rökning ger cancer. Det är vad dessa siffror innebär. Alla unga föräldrar är inte dåliga, alla gamla föräldrar är inte bra, men generellt innebär större mognad bättre omvårdnad.
    Haha... Är tyvärr rädd att kunskapsnivån är lite för låg i den här tråden för att din välbalanserade och vettiga argumentation skall gå hem. Många som fruktar det de inte förstår; statistik kan vara farligt, bäst att ta det varligt.
    Piratpartist, javisst!
  • Undret Gilan
    Gliimma skrev 2009-08-21 20:21:55 följande:
    Förstår inte varför dessa trådar ska startas hela tiden.. En 15 årig mamma missköter sitt barn samtidigt som en 30 årig mamma missköter sitt barn och tvärtom. Jag bryr mig inte om sådana dumma kommentarer som att "unga föräldrar är sämre föräldrar" "barn med unga föräldrar har lägre Iq" I helvete heller, jag är världens bästa mamma för min son även fast jag var 17 år när han föddes och ni andra är världes bästa föräldrar åt era barn oavsett ålder. Skit i alla kommentarer. Vi vet redan att ni har fördommar om oss unga föräldrar, och? Jag har fördommar om Gamla föräldrar.
    Men även det där var väll ett barnsligt innlägg?
    Du skrev "vi vet redan att ni har fördomar om oss unga föräldrar." Vem drar inte alla över en kant nu då?
    Och att skriva att du har fördomar mot äldre föräldrar är väll inte heller särskilt moget. Då du innan skriver att alla är de bästa föräldrarna till sina barn?
    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • Bite me

Jag förstår saken som att barn till yngre mödrar löper större risk att avlida i PSD på samma sätt som att de som är överviktiga löper större risk att drabbas av preeklamsi. Det är inget angrepp på yngre mödrar, utan ett faktum framtaget av statistik. Risken är större, tyvärr.

• Gliimma

Undret Gilan skrev 2009-08-21 20:51:47 följande:

Men även det där var väll ett barnsligt innlägg?Du skrev "vi vet redan att ni har fördomar om oss unga föräldrar." Vem drar inte alla över en kant nu då?Och att skriva att du har fördomar mot äldre föräldrar är väll inte heller särskilt moget. Då du innan skriver att alla är de bästa föräldrarna till sina barn?
    Jo men det verkar ju vara så, eller? med Äldre menar jag inte dom som är 30, utan dom som får barn över 40. Men det är ju mina principer, jag skulle aldrig skaffa barn om jag vet att jag kommer gå med rullator på barnets student. Visst dom är säkert bra föräldrar, men hur länge då? Vill ju gärna vara i livet när barnbarnen kommer. Och ska man prata statistik osv så finns det ju en anledning till varför man över 35 års ålder får göra fostervattenprov. Om man nu ska diskutera hur vida våra barn (unga föräldrars) dör i PSD, så kan vi ju diskutera Downs syndrom eller annan kromosomrubbning som förekommer hos barn vars föräldrar är 35+, eller?
Svar på tråden ung moder= spädbarnsdöd