• Mamitalinda

ung moder= spädbarnsdöd

Jag måste bara dela med mig om vad jag läste på barntotal.se.
    Läste lite om plösligt spädbarnsdöd där på hemsidan och jag blev jätte sur när jag läste att en utav riskerna skulle vara ¨då om modern var ung :S
    Jag förstår inte vad dom menar med det?

Bara för man är ung är man då dum i huvet att man inte skulle bry sig om sitt barn??

Ville skriva till hemsidan men hittade inte det någonstans.
    Sjukt iallafall. Hoppas dom menar något annat, fast vad skulle de vara isånnafall??

• Svar på tråden ung moder= spädbarnsdöd
  • Dragonfly
    Gliimma skrev 2009-08-21 22:34:35 följande:
    Undret Gilan skrev 2009-08-21 20:51:47 följande:
    Om man nu ska diskutera hur vida våra barn (unga föräldrars) dör i PSD, så kan vi ju diskutera Downs syndrom eller annan kromosomrubbning som förekommer hos barn vars föräldrar är 35+, eller?
    Eftersom du tog upp ds vill jag flika in att det också hävdas att väldigt unga tjejer i högre grad riskerar att få ett barn med downs syndrom.

www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_aer_gravid/fosterdiagnostik/downs_syndrom,_vad_aer_det
    "Det många inte känner till är att det också finns en större risk bland mycket unga kvinnor för att föda barn med Downs syndrom."

www.niomanader.se/content.asp
    "Även bland mycket unga mödrar är risken för Downs syndrom större."
  • Gliimma

Dec Ember skrev 2009-08-21 22:53:32 följande:

Eftersom du tog upp ds vill jag flika in att det också hävdas att väldigt unga tjejer i högre grad riskerar att få ett barn med downs syndrom.www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_aer_g..."Det många inte känner till är att det också finns en större risk bland mycket unga kvinnor för att föda barn med Downs syndrom." www.niomanader.se/content.asp"Även bland mycket unga mödrar är risken för Downs syndrom större."
    Den risken kan inte vara stor då man inte erbjuds något fostervattenprov. Men det är skit samma. Min son är fullt frisk utan några allergier, han har aldrig skadat sig värre än något annat barn, och han är enligt mig och många andra en smart 3 åring och han är fortfarande i liv efter 3 år, allt annat skiter jag blanka fan i (om man får uttrycka sig så?). Det är ju konstigt att alla fördommar ska ske genom nätet, kan ingen bara spontant säga det Irl? Kom fram och tala om vilken dålig mamma jag är på stan eller i mataffären, hur fel det är att få barn när man är ung? Ni måste väl göra mig en tjänst om ni säger det, så jag inte får fler barn med lågt Ig? ;)
  • Dragonfly
    Gliimma skrev 2009-08-21 23:05:03 följande:
    Dec Ember skrev 2009-08-21 22:53:32 följande:
    Den risken kan inte vara stor då man inte erbjuds något fostervattenprov. Men det är skit samma. Min son är fullt frisk utan några allergier, han har aldrig skadat sig värre än något annat barn, och han är enligt mig och många andra en smart 3 åring och han är fortfarande i liv efter 3 år, allt annat skiter jag blanka fan i (om man får uttrycka sig så?). Det är ju konstigt att alla fördommar ska ske genom nätet, kan ingen bara spontant säga det Irl? Kom fram och tala om vilken dålig mamma jag är på stan eller i mataffären, hur fel det är att få barn när man är ung? Ni måste väl göra mig en tjänst om ni säger det, så jag inte får fler barn med lågt Ig? ;)
    :) Ingenstans har jag kallat dig för en dålig mamma. Tråkigt att du uppfattar statistik som en personlig förolämpning. Jag gav ditt inlägg till Undret Gilan lite fler nyanser och det var inget påhopp mot dig. Jag känner inte dig och kan därför inte veta hur du är som förälder. Försök sluta se denna tråd som ett påhopp på dig (och andra unga föräldrar) för så vitt jag kan läsa har väl övervägande del av skribenterna här inte alls hoppat på vare sig dig eller någon annan.
  • Gliimma

Dec Ember skrev 2009-08-21 23:12:54 följande:

:) Ingenstans har jag kallat dig för en dålig mamma. Tråkigt att du uppfattar statistik som en personlig förolämpning. Jag gav ditt inlägg till Undret Gilan lite fler nyanser och det var inget påhopp mot dig. Jag känner inte dig och kan därför inte veta hur du är som förälder. Försök sluta se denna tråd som ett påhopp på dig (och andra unga föräldrar) för så vitt jag kan läsa har väl övervägande del av skribenterna här inte alls hoppat på vare sig dig eller någon annan.
    Nej jag har inte sagt att jag känner mig påhoppad heller, jag har aldrig personligen blivit påhoppad pga min ålder varken på nätet eller Irl, men man känner sig lite lätt påhoppad när man läser dom här trådarna eftersom att dom startas av en speciell anledning. Jag skrev i mitt första inlägg att jag var trött på dessa trådar ang unga föräldrar. Varför startar man en tråd med "ung moder=spädbarnsdöd" som om alla barn vars förädrar är unga dör i PSD. Och när man läser vidare så byggs det på med annat bla Iq, skador osv. Det kan hända att statistiken säger så, men man märker ju rätt fort varför man startar den, det är min känsla av det hela iaf. Det är ju ingen som startar en tråd om alla risker med äldre föräldrar.
  • FridaochNisse
    mikipiki skrev 2009-08-18 17:18:39 följande:
    Men varför skulle ett barn född av en ung förälder ha sämre IQ än ett barn som är född av en äldre, väldigt ologiskt resonemang?Och alla barn gör illa sig, råkar ut för olyckor etc, hur många tror jag inte har ett dugg med åldern att göra, snarare hur uppmärksam man är. Och eftersom riskbedömningen i hjärnan inte är färdgutvecklad föränn man är kring 20 så är väl det logiskt, men det finns tusen andra sätt att uttrycka sig på, för ditt sätt var oerhört förolämpande. Det finns säkert många faktorer som spelar in, men att dra alla över en kam är orättvist, för det finns alltid undantag!
    Hur gammalt är ung för er ?
  • 3 barns mamma84

Många ungdomar skaffar barn för dom är söta sen vill dom följa ''trenden''

• Gliimma
    3 barns mamma84 skrev 2009-08-21 23:34:32 följande:
    Många ungdomar skaffar barn för dom är söta sen vill dom följa ''trenden''
    Ja så är det säkert... Finns det någon statistik på det också?
  • LyckligtSlut
    mikipiki skrev 2009-08-18 17:14:06 följande:
    För det första så handlar inte PSD om att man skiter i sitt barn, det är något som bara händer och kan hända vemsomhelst. Jag vet inte riktigt vad de har grundat den statistiken på men jag tycker inte att det är något man ska ta illa upp av, snarare ha det i bakhuvudet och kanske hålla extra koll på sitt barn.
    Tänker jag också. Vet inte heller vad de menar men plötslig spädbarnsdöd har inget med att man inte tar hand om barnet att göra. Då skulle det inte vara någon "plötslig" död direkt.
  • FridaochNisse

vad är ung föräder för er???!

Svar på tråden ung moder= spädbarnsdöd