• Gravid 89

Förberedelser inför Ramadan, Mat och Bak!

Hej!
    Jag undrar om det finns någon mer muslim, liksom jag, som gärna vill sätta igång och förbereda månadens mat och bak under Ramadan (även under Eid).

Jag tänkte, om det finns fler muslimer, att vi kunde dela med oss med smaskiga recept och bakverk, bl a

Här hemma hos oss lagar vi mest pakistansk/indisk mat pg a familjeförhållandena, men det blir också annan mat såsom persisk, libanesisk, turkisk o sv.

Vore så himla bra om vi kunde tipsa varandra om olika recept! Håller ni inte med?!

• Svar på tråden Förberedelser inför Ramadan, Mat och Bak!
  • Gravid 89
    MrsQuitaz skrev 2009-08-24 22:37:05 följande:
    grattis till lilla pojken!idag blev det seyedieh (fisk på libanesiskt vis),ris med stekt mandel, hemmagjord pizza, tomatsoppa och fattoush, till efterrätt blev det även idag kakan från igår (nammoura), milkshake och frukt. receptet på kakan kommer här:1 paket mannagryn1 paket kokosflingor1 msk vaniljsocker1 msk bakpulver3 ägg1 glas mjölk2 glas sockerblanda alla ingredienser och häll ner i en smord form. stoppa i ugnen i 200 grader tills kakan blivit gyllenbrun. sirap: 3 glas socker3 glas vatten1 msk margarin2 msk citronjuiceblanda alla ingredienser i en kastrull och sätt på plattan. rör om tills socket smält ordenligt och det kokat lite. var försiktig så det inte bränner eller pyser över. rör om och ha uppsikt hela tiden. när kakan är klar tar du ut den ur ugnen och skär den i fyrkanter efter egen smak. därefter sätter du i skalad mandel, en i varje kub, och lägger upp kakorna en och en på ett fat. stoppa i kylen och njut!!
    Alltså jag fattar inte...

Först kokar man ingredienserna, men hur menade du med: "... när kakan är klar tar du ut den ur ugnen?"

Ska kakan in i ugnen? Hur länge ska den vara i ugnen, och hur varm ska ugnen vara?
    Vad ska man lägga kakan i? En djup ugnsforms-plåt? Ska man smörja den?
  • P ä r l a n

Gravid 89 skrev 2009-08-25 18:19:31 följande:

Kan någon ge mig ett eller flera recept på somalisk sambosa?
    undrar jag också! det e nog bland det godaste som finns!
  • MrsQuitaz

Gravid 89 skrev 2009-08-25 18:38:14 följande:

Alltså jag fattar inte...Först kokar man ingredienserna, men hur menade du med: "... när kakan är klar tar du ut den ur ugnen?"Ska kakan in i ugnen? Hur länge ska den vara i ugnen, och hur varm ska ugnen vara?Vad ska man lägga kakan i? En djup ugnsforms-plåt? Ska man smörja den?
    du kokar alla ingredienser till sirapen. kakan är den första delen jag beskrev, alltså mannagryn, kokos, vaniljsocker, bakpulver, ägg, socker och mjölk. dem blandar du och stoppar i ugnen på 200 grader i en form som är normalstor, lite större än en dator.
  • Dime09

Mina köttprioger är jätte goda. Här är receptet:

Deg:
    100 g magarin
    5 dl mjölk
    1 tsk salt
    1tsk socker
    50 g jäst
    ca 12 dl vetemjöl

Degen görs på vanligt vis och ska jäsa nästan en timme

Köttröran:
    500 g nötfärs
    1/2 hackad purjolök
    1/2 riven lök
    1 tsk salt
    1/2 tsk svartpeppar
    1 tsk paprika pulver och ett kryddmått stark papricka pulver
    ca 3 msk tomatpure

Kavla ut degen och skär i lika stora fyrkanter, lägg i en msk av köttröran i varje ruta och vik över degen, knipsa ihop kanterna. Lägg pirogerna på plåtar med backplåtspapper och pensla dem med ägg.

Gräddas i ugnen 12-14 min i 225 grader.

Vi äter ingen speciell mat när vi fastar, vi äter inga bakelser, kakor eller liknande men under bajram då blir det mycket god mat och vi gör tårta och bakar m.m.

• pelin

Idag blir det stressigt! Slutar jobba kl 20.00, har förberett lite mat här hemma.. Får bli ratatouille(rättstavat?) med pasta, inte det godaste kanske men man kan ju inte äta gott varje dag.. Till efterrätt får det blir pannkakor med honung och glass.

• Hobbi

Nu har jag prövat på att baka dina piroger, men inte smakat på dem än. Bryter fastan kl: 20:18 så får vi se om dem blev goda, måste erkänna dem blev inte så snygga men huvudsaken dem smakar :). Återkommer med resultat.

• Gravid 89
    pelin skrev 2009-08-26 13:17:24 följande:
    Idag blir det stressigt! Slutar jobba kl 20.00, har förberett lite mat här hemma.. Får bli ratatouille(rättstavat?) med pasta, inte det godaste kanske men man kan ju inte äta gott varje dag.. Till efterrätt får det blir pannkakor med honung och glass.
    Åh, pannkakor... tycker det är rätt underskattat såhär under Ramadan. Folk ska baka och greja till tusen! Pannkakor som är så gott...

Men idag ska jag försöka ge mig hän att baka den kaka som MrsQuitaz skrivit om...
  • MrsQuitaz

Gravid 89 skrev 2009-08-26 20:55:08 följande:

Åh, pannkakor... tycker det är rätt underskattat såhär under Ramadan. Folk ska baka och greja till tusen! Pannkakor som är så gott...Men idag ska jag försöka ge mig hän att baka den kaka som MrsQuitaz skrivit om...
    å den är så otroligt lätt att göra. det går otroligt fort att bara blanda och in i ugnen. medans den gräddas kan du göra sirapen. färdigt på några min =)
    uppdatera hur det blev och om du tyckte omd en
  • pelin

Gravid 89 skrev 2009-08-26 20:55:08 följande:

Åh, pannkakor... tycker det är rätt underskattat såhär under Ramadan. Folk ska baka och greja till tusen! Pannkakor som är så gott...Men idag ska jag försöka ge mig hän att baka den kaka som MrsQuitaz skrivit om...
    Funderar oxå på att göra den kakan, låter väldigt gott faktiskt! Får se om jag orkar annars blir det till helgen! Jobbar mkt nu fram tills på fredag, inte så roligt..
Svar på tråden Förberedelser inför Ramadan, Mat och Bak!