• Gravid 89

Förberedelser inför Ramadan, Mat och Bak!

Hej!
    Jag undrar om det finns någon mer muslim, liksom jag, som gärna vill sätta igång och förbereda månadens mat och bak under Ramadan (även under Eid).

Jag tänkte, om det finns fler muslimer, att vi kunde dela med oss med smaskiga recept och bakverk, bl a

Här hemma hos oss lagar vi mest pakistansk/indisk mat pg a familjeförhållandena, men det blir också annan mat såsom persisk, libanesisk, turkisk o sv.

Vore så himla bra om vi kunde tipsa varandra om olika recept! Håller ni inte med?!

• Svar på tråden Förberedelser inför Ramadan, Mat och Bak!
  • MrsQuitaz

ramadan karim på er!

vi är från libanon/irak och fastar. i dag har jag gjort köttfärsbiffar med potatis och tomatsås i ugn, tomatsoppa och fattoush. till efterrätt blir det libanesisk kaka som är väldigt söööt och te samt frukt.
    imorgon får jag besök och då vill jag smälla på stort, någon som har en ide. lamm går bort eftersom jag alltid misslyckas med det.

• Melike

Det blev ingen fasta för mig idag och ca 1 vecka framåt! :( så jobbigt! precis när man sätter igång så kommer den liksom!!! Hoppas det går bra för er andra!

• pelin
    Melike skrev 2009-08-23 22:56:01 följande:
    Det blev ingen fasta för mig idag och ca 1 vecka framåt! :( så jobbigt! precis när man sätter igång så kommer den liksom!!! Hoppas det går bra för er andra!
    Samma sak för mig, tyvärr!
  • JMina
    Charba, libyansk (libysk?)

-1 gul lök, finhackad
    -1 grön chili, finhackad
    -ca 1 dl hackad persilja
    -1-3 msk tomatpuré
    1-2 kycklingfileér eller motsvarande mängd annat kött. I mindre bitar.
    -rapsolja, salt, gurkmeja, sju kryddor, chilipeppar
    -1-1 1/2 l vatten
    -1 dl stjärnpasta
    -ca 1 tsk hackad mynta

Fräs löken i ganska mycket olja och ev en skvätt vatten tills den mjuknar. Tillsätt tomatpurén, kvantitét efter tycke pluss kryddorna. Puttra lite.
    Tillsätt kycklingen/köttet. Bryn.

Häll på vattnet och koka ca 45 min.
    Tillsätt sen de små stjärnmakaronerna och persiljan, rör noga. Låt puttra ca 15 min. Drag undan från värmen och smula i nån tesked färsk eller torkad, hackad mynta.

Klart. Droppa över lite pressad lime
    ♥ Saknar ett barn i mitt liv ♥
  • Melike

Den här soppan har man i turkiet oxå! Jätte enkelt, går bra o göra den utan kött oxå som förrätt, det brukar vi göra oftast och jag använder hellre pasta ris istället för stjärnpasta men det är ju bara en smaksak :))))

p.s. man kan göra mkt med grunden Olja, Lök, tomatpyre! Är nästan grunden i alla turkiska grytor och soppor! Bara använda fantasin! Lägg i lite zuccini, auberginer, potatis o lite Kött och vatten så får man en go gryta :)

Tack för receptet förresten :))

• JMina
    Melike skrev 2009-08-23 23:13:29 följande:
    Den här soppan har man i turkiet oxå! Jätte enkelt, går bra o göra den utan kött oxå som förrätt, det brukar vi göra oftast och jag använder hellre pasta ris istället för stjärnpasta men det är ju bara en smaksak :)))) p.s. man kan göra mkt med grunden Olja, Lök, tomatpyre! Är nästan grunden i alla turkiska grytor och soppor! Bara använda fantasin! Lägg i lite zuccini, auberginer, potatis o lite Kött och vatten så får man en go gryta :) Tack för receptet förresten :))
    Ja precis, allt går ju att variera helt efter tycke och smak. Pastariset ska jag testa nästa gång. {#lang_emotions_sunny}
  • P ä r l a n
    pelin skrev 2009-08-23 19:59:51 följande:
    P ä r l a n skrev 2009-08-23 19:33:16 följande:
    Oj, vilken middag, skulle du ha gäster?
    Ja haha, annars så skulle det räckt med betydligt mindre *ler*
  • Gravid 89

Idag har vi ätit pakistansk kycklinggryta m. potatis... till det kryddat ris med kikärtor och fatoush-sallad samt lite saltad,rå lök (supergott och bra för mig att äta som ammar, har märkt att det kommer extra mycket mjölk då ).

Efter det har vi haft bananmilkshake, mockarutor och snart ska jag och min svärmor dricka chai mums...

• Gravid 89

Gravid 89 skrev 2009-08-24 00:15:47 följande:

Idag har vi ätit pakistansk kycklinggryta m. potatis... till det kryddat ris med kikärtor och fatoush-sallad samt lite saltad,rå lök (supergott och bra för mig att äta som ammar, har märkt att det kommer extra mycket mjölk då ). Efter det har vi haft bananmilkshake, mockarutor och snart ska jag och min svärmor dricka chai mums...
    Glömde säga att vi öppnade med dadlar också
  • JMina

Snälla någon, berätta hur man gör kryddat ris på bästa sätt? Vilken krydda är godast?

Svar på tråden Förberedelser inför Ramadan, Mat och Bak!