• Gravid 89

Förberedelser inför Ramadan, Mat och Bak!

Hej!
    Jag undrar om det finns någon mer muslim, liksom jag, som gärna vill sätta igång och förbereda månadens mat och bak under Ramadan (även under Eid).

Jag tänkte, om det finns fler muslimer, att vi kunde dela med oss med smaskiga recept och bakverk, bl a

Här hemma hos oss lagar vi mest pakistansk/indisk mat pg a familjeförhållandena, men det blir också annan mat såsom persisk, libanesisk, turkisk o sv.

Vore så himla bra om vi kunde tipsa varandra om olika recept! Håller ni inte med?!

• Svar på tråden Förberedelser inför Ramadan, Mat och Bak!
  • Gravid 89
    MrsQuitaz skrev 2009-08-26 21:14:17 följande:
    Gravid 89 skrev 2009-08-26 20:55:08 följande:
    å den är så otroligt lätt att göra. det går otroligt fort att bara blanda och in i ugnen. medans den gräddas kan du göra sirapen. färdigt på några min =)uppdatera hur det blev och om du tyckte omd en
    Åhnej, såg att våran kokos var slut... får vänta tills imorgon då, då jag får köpa nytt.

Uppdaterar imorgon dock
  • Dime09

Här är ett recept på ris som jag fick från en tjej för några år sedan, tror det är libanesiskt kommer ej ihåg men gott är det!

1/2 dl pasta för soppa (dem små tunna pasta)
    3 dl jasmin ris
    1-2 msk flytande milda
    1 tsk curry
    1/2 tsk stark curry
    1 tsk vegeta
    1/2 - 1 tsk salt beroende på smak
    5 dl vatten

Görs så här:

Sätt platan på 6:an och smält flytande milda i en kastrull.
    Bryn pastan, när det är guldbrunt häll då i riset och krydorna.
    Rör runt och bryn lite till häll sedan i vattnet och sätt på lock. När vattnet kokat upp sänk då till tvåan och låt det putra till det är klart.

Till det kan man äta kryddiga kyfte. Detta receptet passar till:

500 g nötfärs
    3-4 vitlöksklyftor
    1 tsk salt
    1/2 tsk svartpeppar
    1/2 dl finhackad persilja

smörj en ungsform och plata ut kötet så det blir 1 cm tjockt. Sätt in i ugnen i 200 grader och låt det vara ca 30 minuter, ta ut och skär i ruter.

En god stark kall sås som passar till är denna.

2 - 3 dl turkisk yoghurt (den som är tjock i konsistensen)
    2 vitlöksklyfter
    1 krm sambal oelek
    salt
    peppar
    1 msk majonäs
    1 tsk paprikapulver

blanda ihop och låt stå en timme i kylen

• Hobbi

Måste ju säga att prova göra pirogerna som Dime09 skrev, det var dem godaste piroger jag ätit i hela mitt liv. Dem var saftiga och god kryddning på köttfärsen.

• Dime09
    Hobbi skrev 2009-08-27 11:19:28 följande:
    Måste ju säga att prova göra pirogerna som Dime09 skrev, det var dem godaste piroger jag ätit i hela mitt liv. Dem var saftiga och god kryddning på köttfärsen.
    Tack:) kul att du tyckte om dem:)
  • Melike

ca hur många piroger blir det på det receptet dime har skrivit?? det ser gott ut

• Dime09
    Melike skrev 2009-08-27 12:41:29 följande:
    ca hur många piroger blir det på det receptet dime har skrivit?? det ser gott ut
    det beror på hur stora man gör men 3 plåtar blir det.
  • Hobbi

Dem blev så saftiga till och med min kräsna man tyckte dem var jätte goda

• Hobbi

Är det någon som har något gott recept på en god kaka, eller efterrätt.

• Umkhaled

Ramadan Kareem (Glad Ramadan) Alltid härligt med mattrådar.
    Här fastas det också och just nu är jag så hungrig att jag ej har en aning vad som ska lagas ikväll förrutom soppa och fattoush(som är obligatoriskt varje dag under ramadan)..

• JMina
    Umkhaled skrev 2009-08-27 15:23:13 följande:
    Ramadan Kareem (Glad Ramadan) Alltid härligt med mattrådar. Här fastas det också och just nu är jag så hungrig att jag ej har en aning vad som ska lagas ikväll förrutom soppa och fattoush(som är obligatoriskt varje dag under ramadan)..
    Äter ni alltså soppa och fattoush varje kväll?
    ♥ Saknar ett barn i mitt liv ♥
Svar på tråden Förberedelser inför Ramadan, Mat och Bak!