• Gravid 89

Förberedelser inför Ramadan, Mat och Bak!

Hej!
    Jag undrar om det finns någon mer muslim, liksom jag, som gärna vill sätta igång och förbereda månadens mat och bak under Ramadan (även under Eid).

Jag tänkte, om det finns fler muslimer, att vi kunde dela med oss med smaskiga recept och bakverk, bl a

Här hemma hos oss lagar vi mest pakistansk/indisk mat pg a familjeförhållandena, men det blir också annan mat såsom persisk, libanesisk, turkisk o sv.

Vore så himla bra om vi kunde tipsa varandra om olika recept! Håller ni inte med?!

• Svar på tråden Förberedelser inför Ramadan, Mat och Bak!
  • Gravid 89
    JMina skrev 2009-08-27 23:18:37 följande:
    Nemas problemas vi har haft det på menyn hela veckan haha.. fast inte enbart förstås, utan det lite bufféstyle här just nu.
    Haha... vi har också lite bufféstyle hos oss, i af om det är JAG som lagar maten.
  • JMina
    Gravid 89 skrev 2009-08-27 23:19:10 följande:
    Jag måste också prova de där pirogerna som ni pratar om!
    Vi har också käkat köttpiroger i veckan fast ett annat recept. Men jag vill gärna testa olika recept för att hitta de saftigaste pirogerna..
    Tyckte bara det såg ut att vara så mycket mjöl i receptet i tråden men jag kanske bara inbillar mig?
    ♥ Saknar ett barn i mitt liv ♥
  • Gravid 89
    JMina skrev 2009-08-27 23:21:05 följande:
    Vi har också käkat köttpiroger i veckan fast ett annat recept. Men jag vill gärna testa olika recept för att hitta de saftigaste pirogerna.. Tyckte bara det såg ut att vara så mycket mjöl i receptet i tråden men jag kanske bara inbillar mig?
    Jag har inte kikat så ingående på receptet, vi får skicka vidare frågan till er som provat?
  • Melike

finns det inte gelatin blad som är halal??? borde de kunna fixa känns det som...

• Vanilla Bubble

Ramadan Karim!

Kul trad. Till er som vill ha nat sott efter maten i lite arabisk stil...
    Jatte sott och gott till teet

1.
    -ta vitt brod, typ franskbrod (bullar gar ocksa bra) och skar i ca 2 cm tjocka skivor och dela sedan skivorna i 2 eller 4 beroende pa hur stort brodet ar

-blanda agg och mjolk (aningen mer mjolk an agg, typ 1 agg/ 2 dl mjolk- har tyvar inga exakta matt)

-Lagg i brodbitarna agg/mjolken och lat absorbera

- varm upp het olja och fritera

- Lat droppa av

2.

Gor sirap pa 1 del vatten och 1 del socker (sorry dalig pa matt) och nagra droppar blomvatten (ev nagra hela kardemummor i ger en jatte god smak)

- Hall sockerlagen over de friterade brodbitarna

KOMMER GARANTERTAT ATT UPPSKATTAS (marks inte att det ar brod ens)

Beratta garna om ni provat :)

• JMina
    Gravid 89 skrev 2009-08-28 00:52:20 följande:
    Du kan använda agar-agar (alger av något slag) istället för gelatin det finns ofta i asiatiska mataffärer.
    Ahaa.. låter lite läbbigt men måste kolla upp det. Har du provat själv? Har ju sällan vägarna förbi nån asiatisk mataffär tyvärr..
    Melike skrev 2009-08-28 01:00:56 följande:
    finns det inte gelatin blad som är halal??? borde de kunna fixa känns det som...
    Tror jag inte, gelatin framställs ju från grissvåll (eller liknande) så det blir väl svårt att hitta nåt motsvarande som kan göras halal men jag är ju förstås inte säker.
    Personligen skulle jag inte ens bry mig om gelatinet pga grisen men min man är desto kinkigare.
    ♥ Saknar ett barn i mitt liv ♥
  • Dime09
    Melike skrev 2009-08-28 01:00:56 följande:
    Allt gelatin är haram för det utvins från djuret ,ofta grisen eller kon, och dem är inte halal slaktade.

Igår åt vi kyckling och ris till lagat i ugnen, här är receptet:

För 2 personer

En stor kycklingfile eller två små

1 glas ris
    1 skalad och finskuren tomat
    1 tsk salt
    2 tsk paprikapulver och lite stark paprika om man vill ha
    1/2 gul lök

Koka kycklingen en timme
    Stek löken guldbrun, häll i ris och kryddor. Lägg det i en liten ungsform och häll i tomaten. blanda runt och lägg över kycklingen som man delar i lagom stora bitar.
    Häll över vattnet som kycklingen kokats i tills allt riset är täckt.

Ställ in i ugn i 225-250 grader och lått vara till riset är klart. Om det fins mycket vatten kvar låt då maten stå kvar i ugnen, stäng värmen och öppna en liten bit.

till detta hade vi stark sås som jag gav receptet på igår och sallad.
Svar på tråden Förberedelser inför Ramadan, Mat och Bak!