• Gravid 89

Förberedelser inför Ramadan, Mat och Bak!

Hej!
    Jag undrar om det finns någon mer muslim, liksom jag, som gärna vill sätta igång och förbereda månadens mat och bak under Ramadan (även under Eid).

Jag tänkte, om det finns fler muslimer, att vi kunde dela med oss med smaskiga recept och bakverk, bl a

Här hemma hos oss lagar vi mest pakistansk/indisk mat pg a familjeförhållandena, men det blir också annan mat såsom persisk, libanesisk, turkisk o sv.

Vore så himla bra om vi kunde tipsa varandra om olika recept! Håller ni inte med?!

• Svar på tråden Förberedelser inför Ramadan, Mat och Bak!
  • Fatme
    MrsQuitaz skrev 2009-08-23 21:03:53 följande:
    ramadan karim på er!vi är från libanon/irak och fastar. i dag har jag gjort köttfärsbiffar med potatis och tomatsås i ugn, tomatsoppa och fattoush. till efterrätt blir det libanesisk kaka som är väldigt söööt och te samt frukt. imorgon får jag besök och då vill jag smälla på stort, någon som har en ide. lamm går bort eftersom jag alltid misslyckas med det.
    hej jag ville bara fråga vad det är för sorts libanesisk efterrätt du gjorde!
    o receptet på den tack
  • JMina
    Peyman skrev 2009-08-24 10:00:25 följande:
    Åh, tack för receptet! Låter nästan som min mans gryta. Det här ska jag helt klart testa. Men "sju kryddor" vad är det? Får man tag på det i vanlig affär eller är det "arab"affären man ska till?
    Sju kryddor är en blandning man kan göra själv om man vill.
    Den består av:
    Koriander, kummin, kryddnejlika, fänkål, muskotnöt, svartpeppar och kardemumma.
    Men det finns att köpa i "arab" affären eller från lågprismärkena som t ex Willys har.

Soppan är sååå god, jag lovar, men man måste vara lite försiktig med mängden stjärnmakaroner (eller motsvarande) och mängden vatten kan behöva ökas på så att det inte blir en gryta snarare än soppa.
    Om man nu inte vill det förstås ;)
    ♥ Saknar ett barn i mitt liv ♥
  • Hobbi

salam alaykom
    Ramadan karim, idag har jag gjort nåt som är jätte gott
    Jag kokar potatis och mosar
    Tar filodegsblad
    köttfärs som jag kryddar ganska mycket(man kan krydda med vad man vill)
    Persilja
    Ägg

Jag tar filodegsbladen och lägger i potatis, köttfärs,persilja och ägg.
    Sen penslar jag även kanterna med lite ägg, viker i hop dem och friterar dem. Man kan mixa igentligen med vad man vill, ibland brer jag på lite ajvar himmla mättande en gott.

• Gravid 89
    Hobbi skrev 2009-08-24 18:55:46 följande:
    salam alaykomRamadan karim, idag har jag gjort nåt som är jätte gottJag kokar potatis och mosarTar filodegsbladköttfärs som jag kryddar ganska mycket(man kan krydda med vad man vill)PersiljaÄggJag tar filodegsbladen och lägger i potatis, köttfärs,persilja och ägg.Sen penslar jag även kanterna med lite ägg, viker i hop dem och friterar dem. Man kan mixa igentligen med vad man vill, ibland brer jag på lite ajvar himmla mättande en gott.
    Wa aleikum assalam wa rahmatullah

Låter ju jättegott, det där. Måste testa!

Idag har vi ätit:

Linsgryta gjort på gröna linser, tillsammans med chapati (pakistanskt/indiskt matbröd - sök på google om ni inte vet vad det är ) och fatoush sallad, samt oliver. Även saltad rå lök, en storfavorit för mig som ammar! Jag har verkligen varit helt såld på det sedan Ramadan började, känns som om det kommer vara givet hela månaden nu!

Nu lite senare har vi också ätit mockarutor från gårdagen, samt Sesampinnar med oregano. Till det har vi druckit bananmilkshake
  • Gravid 89
    JMina skrev 2009-08-24 15:40:37 följande:
    Sju kryddor är en blandning man kan göra själv om man vill. Den består av:Koriander, kummin, kryddnejlika, fänkål, muskotnöt, svartpeppar och kardemumma. Men det finns att köpa i "arab" affären eller från lågprismärkena som t ex Willys har. Soppan är sååå god, jag lovar, men man måste vara lite försiktig med mängden stjärnmakaroner (eller motsvarande) och mängden vatten kan behöva ökas på så att det inte blir en gryta snarare än soppa. Om man nu inte vill det förstås ;)
    Jag såg faktiskt den kryddblandningen igår i en utländsk livsmedelbutik. Har aldrig sett den förr och reagerade just på namnet, "Sju kryddor". Vadå sju kryddor tänkte jag
  • Melike

Idag åt vi Delade Auberginer med köttfärsfyllning och kokta kikärtor med tomatpyre sås (fast jag fuskade o gjorde det med kikärtor på burk). Ris som jag brukar steka i smör och krydda med Vegeta! jätte gott!! :D Sen blev det vattenmelon och kaffe :D nu e vi helt slut! :D fast jag fortfarande har mens men jag försöker inte störa rutinen me att äta sent :D

• JMina
    Gravid 89 skrev 2009-08-24 21:58:25 följande:
    Jag såg faktiskt den kryddblandningen igår i en utländsk livsmedelbutik. Har aldrig sett den förr och reagerade just på namnet, "Sju kryddor". Vadå sju kryddor tänkte jag
    Nä jag har heller aldrig fattat förräns jag insåg att man kan göra det själv {#lang_emotions_wink} Men jag gillar kryddblandningar, det är enkelt att laga mat med.
    ♥ Saknar ett barn i mitt liv ♥
  • MrsQuitaz
    timalillah skrev 2009-08-24 03:47:37 följande:
    Jag vill önska er alla Ramadan kerim och berätta att vi fick en son i onsdags alhamdolillah det gick bra. Han mår fint och är helt underbar maschallah. Får se hur aktiv jag kommer vara i tråden, annars kommer jag nog testa era recept roligt att så många anslutit sig till tråden.
    grattis till lilla pojken!

idag blev det seyedieh (fisk på libanesiskt vis),ris med stekt mandel, hemmagjord pizza, tomatsoppa och fattoush, till efterrätt blev det även idag kakan från igår (nammoura), milkshake och frukt.

receptet på kakan kommer här:

1 paket mannagryn
    1 paket kokosflingor
    1 msk vaniljsocker
    1 msk bakpulver
    3 ägg
    1 glas mjölk
    2 glas socker

blanda alla ingredienser och häll ner i en smord form. stoppa i ugnen i 200 grader tills kakan blivit gyllenbrun.

sirap:
    3 glas socker
    3 glas vatten
    1 msk margarin
    2 msk citronjuice

blanda alla ingredienser i en kastrull och sätt på plattan. rör om tills socket smält ordenligt och det kokat lite. var försiktig så det inte bränner eller pyser över. rör om och ha uppsikt hela tiden.

när kakan är klar tar du ut den ur ugnen och skär den i fyrkanter efter egen smak. därefter sätter du i skalad mandel, en i varje kub, och lägger upp kakorna en och en på ett fat. stoppa i kylen och njut!!
  • Melike

mmmm gott vad kallas den kakan? Revani heter den på turkiska

• MrsQuitaz
    Melike skrev 2009-08-24 22:59:04 följande:
    mmmm gott vad kallas den kakan? Revani heter den på turkiska
    vi kallar den nammoura men det finns tydligen lite olika språk på den beroende på vart i libanon man bor hehe.
Svar på tråden Förberedelser inför Ramadan, Mat och Bak!