• Minna72

minnas xiii

Minnas XII
    Tråd nr 13! (fortsättning på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-XI)

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html
    XI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m41756849.html
    XIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m44121291.html

• Svar på tråden minnas xiii
  • cirkel

Oj Seren! Det låter verkligen inte kul... Hoppas att trotsen ger med sig snarast! Jag tycker att det har gått bättre med tiden och nu är det oftast inga problem alls, med enstaka utfall från Emma.

• Essi73

Angående vaccineringen.. jag lullar runt i min skyddade värld, i en liten by, och känner inte oro. MEN efter ett besök på Mio (möbelbutiken alltså) under dagtid, ingen större folkansamling så blev både Luna och Mio förkylda. Så SÅ skyddad värld lever jag inte i, det konstaterade jag.

J känner att han vill ta den per omgående emedan jag mer räds en reaktion Allan där jag däckar under biverkningarna. Något jag känner att varken utrymme eller tid finns till.
    Däremot brottas jag med tanken att om jag skulle vaccinera mig så smittar iaf. inte jag barnen och det är ett tungt argument.
    Vissa saker kommer dock i min väg nu ett par veckor framöver som gör att jag inte kan vaccinera mig iaf så jag tar upp frågan med mig själv igen om si så där 3-4v.
    Härmed ser jag att bör läsa mer om biverkningar och oddsen för att bli sjuk utav den. Men ge mig TIDEN någon till att göra det
  • Serendipity
    cirkel skrev 2009-11-04 22:06:58 följande:
    Oj Seren! Det låter verkligen inte kul... Hoppas att trotsen ger med sig snarast! Jag tycker att det har gått bättre med tiden och nu är det oftast inga problem alls, med enstaka utfall från Emma.
    Vi har varit trotsbefriade fram till treårsdagen, men nu, 3.5 år gammal så är det all-time-high i "jag vill inte". JAG VILL INTE MAMMA säger han! och när jag frågar vad han vill istället så säger han sanningsenligt JAG VILL INGENTING!!!! Och så är det, han vill sitta i soffan i kalsongerna och kolla på TV och dricka välling 24/7
  • Pikku myy

Hemma hos oss har både jag och sambon tagit vaccin. Jag tog min 21 oktober och han tog sin häromdagen. Vi jobbar båda på sjukhuset så vi tillhörde "riskgrupperna". Däremot kommer Alva att få vänta till v 49 innan hon blir erbjuden vaccin. Det är en hel månad bort, känns som en evighet. Skulle nog gärna ha vaccinerat Edwin oxå, men nu får man ju inte det.

Jag mådde inte värst dåligt av vaccinet. Lite Feber, muskel och ledvärk och jätte trött, men med lite ipren överlevde jag utan större bekymmer. Trodde innan att jag skulle få värsta biverkningarna och dö typ.... Nåja, vill va säker på att jag inte drar hem nåt och smittar barnen. På jobbet har vi vårdat ett barn vars mamma hade svininfluensa, så risken kan ju finnas. Fast den finns ju överallt.

Just nu har jag andra bekymmer. Tydligen går det löss på alvas skola. Inget jag säger jippi över precis. Har nu luskammat henne 2 dagar men inte hittat några löss... tack och lov. Hoppas vi kan slippa dem oxå.

Såg att några av er kämpar med vikten igen. Hänger på jag med. Fast det känns motigt och inte har jag hunnit iväg och träna nåt denna vecka heller. Har gått upp några kilon sen ifjol sommar och OM vi nu ska åka iväg till Turiket på semester i juni så vill jag gå ner lite grann innan dess. Fotona från kreta i höstas var inte så roliga och se på. Samtidigt som jag då inte brydde mig det minsta utan bara njöt av ledigheten. Vet bara inte riktigt vilken strategi jag skall gå efter. Viktväktarna, gi el kanske gl, har inte tänkt prova lchf iaf. Just nu försöker jag bara skippa de jag absolut klassar som onyttigt. Måste hitta motivationen någonstanns ifrån.

Cirkel: Kul och höra om Emma. edwin gör likadant. Om jag köpt små joghurtar hem så kan han gå och plocka fram en , öppna den och smaska i sig. Ibland kan jag vakna på morgonen av att jag hör hur han öppnar kylen. Inte så kul tycker jag. Frukt är oxå nåt han tar för sig allt som oftast. Ibland bröd om det ligger framme en påse. Vi fundera på och sätta barnlås på kylen och frysen, men resonera som att förhoppningsvis slutar han med det snart.

• Nafrung

Håller med om att det är väldigt oroligt att inte kunna vaccinera T. Ska säga till dagis att de MÅSTE meddela om misstänkta influensafall.

När det gäller vår vaccinering så verkar det här i Stockholm som om olika vårdcentraler tänker väldigt olika. Vaccinering av alla som inte är riskgrupper startade typ denna vecka, men vår vårdcentral, som är privatiserad, har vaccinerat alla sedan ett par veckor tillbaka. Min syrra, som jobbar på sjukhus, fick inte vaccin förrän igår dock. Strange...

Hände en otroligt otäck grej inatt, så jag måste höra med er hur man ska tänka.

Vårt andningslarm, som vi har till J, löste ut!!! Skiiiitläskigt, jag flög ur sängen och fram till spjälisen, men J sov, och andades såvitt jag kunde se normalt. Han var heller inte blå i hyn eller speciellt varm eller kall.

Men efter att ha testat larmet verkar det inte som om det är nåt fel. Det funkade också felfritt resten av natten. Så förmodligen andades han oregelbundet just då.

Så vad tycker ni man ska göra? Ska man oroa sig mer än vanligt? KOlla med läkare? Pess, du som också kör med larm, hur skulle du tänka? Lille J verkar helt normal idag också, bara lite snuvig...

• cirkel

Pikku: Ja, bröd som ligger framme i påsaqr ligger risigt här också.
    Vi började med att ta bort öppningspedalerna på kyl och frys, men det hjälpte inte länge...

Intressant att höra vad ni har fått för biverkningar av vaccinet! Berätta gärna alla andra som också har tagit sprutan!
    Jag ska försöka ta den en tisdag, så att T är hemma dagen efter ifall jag inte mår bra.

Så får man väl se till att vara lite småförkyld fram tills man vaccineras för att skydda sig.

• förväntan

Hello!!

Har läst o tänkt kommentera massa, men skyller på amningshjärna....

Hur mår föresten Rossy o Tim. Är gipset borta o hur har det gått??

Och hur mår Meleah, fick du kontakt med en psy??

Naffe, jag kan typ inget om larm, men vad jag har hört så får man räkna med att det löser ut ibland¨då små barn har oregelbunden andningsrytm och det är helt normalt. Skit vilken panik jag hade fått om det hade hänt, får ont i magen bara att tänka tanken .

VIll också vacc mig snartast. Kommer det vara några barn kvar på dagis när influensan kommer?? Och som Essi skriver att hur skyddat man än lever kan ´man ändå bli smittad av en det ena och andra. Vi kör också konstant på förkyldningar här så vi kanske klarar oss då . F är fortfarande hes och hörs inte när han skriker i falsett, annars hörs han nu igen klart och tydligt.

Funderar på att köpa en crosstrainer. Är det någon som har erfarenhet av dessa. Vad ska man tänka på?? märken?? hur snabbt tappar man motivationen och använder den som klädhängare??

Mot lite lunch

• cirkel

Naffe: Oj, glömde visst att säga ngt om larmet... Otäckt! Jag har aldrig haft ngt larm, så jag vet inte. Mår han bra så är det säkert inga problem.

Förväntan: Oj, en crosstrainer! Jag har inga tips att komma med, men jag använde en på gymmet när jag gick ner i vikt förra gången. De är ju mycket roligare än att cykla eller springa iaf!

Igår råkade Emma välta ut nästan ett helt paket makaroner på golvet...

Oj, NU vaknade Sia! Hon har sovit från kl 9.20!

• Essi73

Naffe, jag hade, med en del vånda och oro i ett gäng nätter framöver, försökt att se det som om andningslarmet fungerade. För det gjorde ju den även om det är infarktvarning på en. Jag hade försökt tänka omvänt, mer i "Vad hade hänt om jag inte hade haft larm?" För i slutändan är DEN tanken mer skrämmande än allt annat. Och precis som Förväntan säger, de gör andningsuppehåll de här små Kornen.

Lunas har aldrig löst ut och vi har nu tagit bort den. Mest för att delarna kom ifrån varandra under flytten.
    Mios löste ut men det berodde på att han hade hoppat sönder den typ.
    Förväntan, jag hade en CT i vårt förra hus. Jag läste in mig på det då innan köpet och vad jag minns så skall man _inte_ sattsa på den billigaste varianten. Det är en kul träningsform helt klaaaart! Dock har jag mer en förkärlek till löpband så därför höll sig inte min CT-motivation på topp, jag längtade hela tiden efter ett löpband istället.
    Tack förresten för erbjudandet om röstförluster för Luna Hon tycks ha lugnat sig nu och kvittrar mest. Wow... det händer oss nu!
    I övrigt så.. ja, vad? Förkylda är vi alla hemma förutom J och i eftermiddag beger vi oss för att beställa nya soffor. Herregud, det blir vår 4e soffa sen vi träffades *s* Men nu skall dessa nya stå här på nedervåningen. Det blir en 3-sitts & fåtölj med schälslong i Oxfordserien på Mio. Tyg inte bestämt ännu.
  • Pess

Essi:

Naffe, L:s larm löste ut en gång felaktigt. Då var det batterierna som var svaga. Efter det bytte jag batterier OFTA och hade aldrig några probs. Otäckt det där. Men jag hade nog låtit det vara för stunden. Killen mår ju bra och gjorde ju inatt oxå. Risken är att du bara får "skit" om du söker läkare för ett falsklarm. Läkarna är ju emot dessa. KRAM

Svar på tråden minnas xiii