• Minna72

minnas xiii

Minnas XII
    Tråd nr 13! (fortsättning på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-XI)

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html
    XI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m41756849.html
    XIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m44121291.html

• Svar på tråden minnas xiii
  • maja under eken

Kikar in o vinkar *vink vink*

D går bättre m amningen, d börjar väl lugna ner sig ännu mer så hon blir inte så ilsk f att d sprutar rätt ner i halsen, o så tar hon nappen bättre o ammar mindre när hon bara vill gossa o somna. Så ska jag köra igång ordentligt m Mycostatinet mot torsken oxå, d e så lätt o glömma...

Elsa var på 1 månadsbesiktning idag o hon vägde 4410 o var 57 lång. Hon ligger på mage m huvudet upp länge o svarar m leenden o följer saker m blicken - så himla duktig unge har jag! {#lang_emotions_wink}

Vi försöker få Elvira o somna själv uppe på sitt rum medans vi e nere o grejar, gick väl sådär ikväll som var första kvällen... Jag hade pratat m henne flera gånger om hur vi skulle göra o mutat m godis om d gick bra. Men nepp, hon vile inte när d kom t kritan. Tips emottages tacksamt!

Jag har ont i halsen, stackars mig va!

God natt!

Elvira - Livets Solstråle!
  • Özlem

AAAAAAAAaaaa,jag blir galen..
    Elias är snart 8 mån.Jag började med smaskis när han var 6 mån
    Han får bröstet när han vill utöver det så erbjuds han gröt på morgonen som han inte äter så villig.Jag får knappt i honom smakportion.
    Till lunch får han färdig köpt mat till 6 mån.Det brukar han glupska i sig.
    Jag har nu försökt ge honom gröt på kvällen oxå men det e samma visa som på morgonen,ointresserad.

Nu till problemet. Sen i lörd kväll stönar han på kvälls tid.Som han har ont i magen.Vi får honom att rapa osv han bajsar en ggn om dagen så det borde inte vara förstoppning.
    Han e jätte trött men gråter o stönar är inte nöjd.
    Bvc trodde att de var trots.Kan det vara det?
    -Får han inte tillräcklig med mat?
    -får han mkt`
    -trots?
    -värk/ont?

i övrigt är han glad o pigg.så här har han gjort oavsett om jag ammat mkt el lite.

-Har ni som ammar rutin med era småttingar typ när de vill amma osv?

Jag har ingen som helst rutin med elias har inte förstått hans rutiner när han e hungrig el inte osv.

-Gör han så pga rutinbrist?

Tack i förhand.
    Vet att det blev ego inlägg.

• Özlem

Tar lååång tid att söva honom.Han somnar o vaknar skrikandes efter en kort stund på kvällen

• Pikku myy

Litet livstecken från mig.

Efter 1 vecka hemma i finland hos mor och far...längtar jag hem igen. Hinner inte med allt jag vill göra på den veckan. Vi hade jätte trevligt, men känner mig inte tillfreds iaf. Känns så trist. Samtidigt som 1 vecka är max vi tål vara där då mina föräldrar bara bor i en 2:a, blir trångt om salighet.

Ler lite då jag läser era inlägg, känner igen situationerna. Edwin är inne i trotsen ordentligt nu. Lyssnar riktigt dåligt. han har inte börjat prata än och då han inte gör sig förståd alla gånger blir han så arg och frustrerad ibland. Han äter riktigt dåligt. Kille väger 13 kg just nu, okej han är ingen spinkis men han är då inte tjock heller. Sömnen är lite sisådär med. Svårt och få han och stanna kvar i växa sängen när vi lägger han. Han stiger upp och tänder lampan på en gång och börjar greja med dörren. Hjälper inte och säga till på skarpen, då skrattar han bara åt en. Suck. På nätterna kommer han ofta över till oss. Nu när vi var i finland sov han i resesängen och sov som en gud. Jätte skönt va det. Spjälsängen står fortfarande kvar och ibland blir jag så sugen och lägga han i den för då vet jag att han somnar fortare. Men det vore som och backa några steg så har inte fallit för den frestelsen än.

Vi kämpar fortfarande med och få vardagen och gå ihop. Har haft några ekonomiska bakslag nu på hösten, men inget som vi inte klarar. Däremot så verkar det som att resan till Turkiet vi planerar i juni kanske inte blir av då de pengar vi tänkt spara går till en massa annat. Känns trist. Jobbar på och gör det bästa av saker och ting.

Ser att många vistas på Facebook. Om nån vill adda mig så säg till...

Nu ska jag göra ett sista ryck på jobbet innan jag får gå hem till sängen.

Ha det så gott allihopa.

• Özlem

Pikku:härligt att ni var med dina päron.Förstår att en vecka inte räckte.
    Trisst att vardagarna e jobbiga.Hoppas det blir bättre snart.

Glömde skriva ang elias att så fort jag lägger en fleecefilt runt hans mage så blir han lugn.Har han ont i mgaen ändå trò?

• Essi73

Öz, någon trots är det inte tal om hos Elias. Din BVC är nog kraftigt ute och cyklar där gumman.. Förtrotsen, det som kommer innan deras trotsålder vid 2.5-år, kommer först vid 1.5-årsålder.

Min gissning, när du nämner "stönandet" är att det är 8-månaders Ångesten, den fasen, Separationsfasen som kommer nu.
    Mio stönade så där, lät PRECIS som barn låter innan de skall börja gråta. Luna har låtit så hon med. Mio lät så HELA dagarna i 5v, Luna börjar komma ur sin och har låtit så mest på eftermiddagarna/kvällarna.
    Jag har läst att en del bebisar får trasslig(are) sömn i samband med den här fasen också.
    Så, välkommen till 8-månadersångesten är min gissning.
    Förtrotset kan du välkomna när E är 1.5
  • Essi73

Fleecefilten kan göra honom lugn är min andra gissning. En känsla av "ombonat", "varmt och gott", "gosigt". Lite som när man lindar om små spädisar.

-Eller så har han ont i magen och filten hjälper...
  • Özlem

Essi:Tack för svaret.
    Men hur ska jag stå ut i ev 5veckor utan lugnande???
    Kan vara ångest.För han gråter mer när grodmannen tar honom.

Jag e bortskämd med "tysta" lugna barn så det här "lilla" är en stor plåga.
    Vet att vissa av er har haft en jobbig skrik period o vet ni att ni har min respekt.Vilken super morsa ni är.

• Essi73

Öz, tack för fina ord Jag säger som Fisk brukar säga, man klarar det för att man måste och inte har något val.

Alla vi är Supermorsor på ett eller annat sätt.
    Så bejb, du kommer att klara det du med. När det har varit som jobbigast här hemma så har jag använt öronproppar, de dämpar toppen av de där ljuden. (Så det inte ger intrycket av att man inte hör ett smack med öronproppar på).
    Nu kanske Mio och Luna har varit extrema med 5v. vardera.. Jag tror dock inte att alla har lika långa faser, vissa har bara ett par veckor.
  • Nafrung

Vi har också en liten stönare här hemma. Men t var allt liksom på eller av - fullt skrik eller sömn. Mest på förstås då, eftersom han inte sov så mycket.

Julian är mer lugn och stönar och stånkar liksom när han inte är nöjd. Men ja, han kan också illskrika förstås, men det är mest på kvällen när han har lite ont i magen. Stönet visar i vårt fall oftast att han är hungrig, eller i alla fall vill tutta lite.

Läste just om nån åttaåring som KAN ha dött av svinflunsan i norrland.... Såååå glad att jag och mannen vaccinerat oss så vi inte kan bära hem sjukan till de små. Men t kan ju såklart ta hem viruset från dagis, eftersom de inte vaccinerar barn under 3. Hur tänker ni om detta, med barn i samma ålder, dagis och småsyskon?

Svar på tråden minnas xiii