• Minna72

minnas xiii

Minnas XII
    Tråd nr 13! (fortsättning på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-XI)

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html
    XI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m41756849.html
    XIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m44121291.html

• Svar på tråden minnas xiii
  • Serendipity
    Essi73 skrev 2009-11-06 07:13:01 följande:
    Oj oj min vän... då kom frågan "Hur länge tänkte du ha larm då? Jag tycker att du ska sluta med den ganska snart".
    ööh, why? Har man larm så kör man väl med det ett tag liksom. Vi hade larm på Teodor tills han blev..ett år tror jag det var. Och vi har larm på Elsa nu. Både när hon sover rygg och mage.
  • Serendipity

Nu är vi inne på vecka 6 med förkylning. I natt började det om för mig igen, med nysningar och seg snuva. Lock för öronen, muskelvärk. Tja, ni vet.

I morse började så Elsa igen, hosta och rinnsnuva. Teodor har varit hemma från dagis sedan _förra_ torsdagen (8 dagar nu) för att tillfriskna från den förkylningen han hade då, som vi alla fick förra måndagen. Sambon är hemma och sjuk någon dag i veckan. Han får febertoppar, Teodor och jag är feberfria, Elsa ligger på 38 då och då. Jag går liksom på knäna snart, speciellt som jag mår så risigt själv hela tiden. VAD SKA MAN GÖRA??? Ger mig fan på att Teodor insjuknar inatt igen, och sambon imorgon eller på söndag! Så har det varit hela tiden, och det läker liksom inte ut!

Jag var ju inne och tog prover men min sänka visade inte ens på virus och inga streptokocker och inga pneumokocker och ingen öroninflammation. Röd i halsen och lock för öronen, och seg gul snuva-- men det gills liksom inte. Så jag får ju ingen antibiotika.

VAD VAD VAD gör man?! Vi kan inte åka bort till en söderhavsö precis, eller ens till fjällen. Vi måste göra något åt detta på hemmaplan.

• Betty2

Seren: Ja vilken tajming det var på mitt inlägg, jag hörde oxå det på nyheterna sedan. Bra! Hoppas bara att det inte dröjer väldigt länge innan de får chans att vaccineras (än så länge har BVC i Gbg bara planerat för 3-5-åringar, och de vaccinationerna startar nu på måndag). Det tar ju 3 veckor (läste jag någonstans nyligen) innan man har fått full effekt av dosen, så man vill ju inte att det skall dröja väldigt länge innan de vaccineras. Jag vet att det står mycket om olika risker osv på många sidor på nätet men har själv valt att lita på Läkemedelsverkets bedömningar av risker med vaccinering kontra nytta av vaccinering. (Finns bra info på deras hemsida, både angående risk/nytta-värdering, risker med olika innehållsämnen samt sammanställning av inkomna biverkningsrapporter. Läser där nästan dagligen eftersom det ingår i mitt jobb.) Självklart respekterar jag dock Kuns beslut att inte vaccinera sig och familjen. Det är liknande på mitt jobb, alla utom en person vaccinerade sig, och det är ingen som ifrågasätter hans val att inte vaccinera sig.

Naffe: Vad tråkigt att läsa om din mormor. Stor KRAM från mig.

Vad mycket knasiga kommentarer från läkare angående andningslarm. Vi använde det inte (det är ju inte lika lätt när två bebisar sover i samma säng) men det är ju jättebra att det finns, inte minst med tanke på bebisar som vill sova på mage.

Nu måste jag till tvättstugan, kul...

• cirkel

Naffe: Kram på dig! Vad tråkigt med din mormor. Hoppas att ni har fel och att hon repar sig.

Seren: Usch vad trist med sega sjukdomar. Skickar över lite kraft och hopps att ni blir friska snart!

Idag har Emma varit extremt gnällig och motvalls. "VILL inte byta blöja!"
    Sia sover mest hela dan nu för tiden... först ett pass på 3 tim 20 min när hon bara har varit vaken i 2 tim och sen 30 min på em. Dessutom ca 12 timmar på natten, fast med 2 amningar. JAg tyckte redan att hon sov mycket och att det berodde på utvecklingsfasen och så börjar hon sova ännu mer?!
    Någon annan bebis som sover så mycket? (hon är snart 9 månader nu)

Idag har jag fått sova ikapp lite. T kom hem tidigare så jag sov kl 16-19! Skönt!

• ProPPens

En liten fråga till er som kämpar med vikten här inne. Visst är det någon av er som kör viktväktarna? Jag undar bara hur man numera räknar ut hur många points man får äta? Har lite koll på vad olika saker "kostar" i points men inte alls hur många jag får äta... Så om någon vill avslöja den hemliga formeln som leder fram till antalet vore jag glad!!

• labilina

hej heeeeeeeeeej!!

roligt att läsa om tillökningar på flera håll!! grattis zynk! roligt att det blir tillökning i pess-familjen!
    essi, ni är så coola som flyttat till schysstaste huset på helt nya marker!! låter sååå spännande!

naf, jag köpte andningslarmet ¨babysense 3¨ och ibland började det tjuta av vad som jag uppfattade ingen anledning alls. efter en månad tröttnade jag på att själv bli uppstirrad samt att adam väcktes när han väl sov så då packade jag ned det i en låda. kommer ihåg att jag ringde firman och då sa de att det kunde påverka om man hade en fläkt jämte sängen, men så är säkert inte läget hos dig nu. lite läskigt när de händer.

seren, ojoj. krya på er!! låter riktigt jobbigt det där..

här är allt som vanligt. lite för varmt för tillfället men det kanske inte är läge att klaga på här inne..!? vi var på bvc i förrgår (2,5 årskoll) och adam fick okejstämpel i rumpan.

adam har börjat sova i en stor säng nu och det har ej varit smidigt.. han kommer upp heeeeeeeeeeeeela tiden. någon som har tips på taktik? jag har burit tillbaka honom hela tiden men efter en millisekund är han nere igen och ropar väldigt glatt ¨hej¨ eller ¨hej-hej¨. det kan hålla på i upp till tre timmar efter en helt sömnlös dag.. ignorerar jag honom gör han allt han under dagtid inte skulle göra. ikväll satt han på köksbordet och kletade med lipgloss han rotat fram i min väska och häromkvällen kissade han med flit i sängen trots att han kan kontrollera sig och sover utan blöja. suck..

• Özlem

Ska skumma senare
    Det här e vår farsdag firande.Texten har jag tagit från faceb.

Det blev ingen farsdag firande hemma. Melvin tyckte att det var länge sedan han träffade Jessica så vi åkte till akuten..... Jag hörde att byrån (malm,ikea) i Melvin rum lät.Jag fasade för vad som kunde ha hänt när jag gick till Ms rum. Byrån hade vält o jag såg inte M. M var under byrån. Han mår bra men var chockad.

• cirkel

Öz: Hu vad hemskt! Skönt att det gick bra trots allt.

Proppens: Jag har inte pappren framme, men så här är det ungefär: (jag vet inte hur man får fram de 14p exakt, men det är rätt iaf. )
    Kvinna, över 1,60 och stillasittande jobb=14 points + den första siffran i din vikt.
    Dvs om du väger 69 så får du +6 points, om du väger 71 så får du +7 points.
    Är du under 1,6 m så blir det -1 point.
    Vet inte riktigt vad det är för extra points man får om man har ett mer rörligt jobb, men kan gissa att det är +1-2 p.
    Om du helammar är det +10 p och delammar du är det + 5p.

Hej Labi! Det var längesen! Vad duktig A är som inte har blöja ens på natten!
    Ja, det var inte så lätt att byta till stor säng för oss heller, även om vi gjorde det när hon bara var drygt 1 år.

Nu verkar den mesta ångesten gått över för Sia, hon gnäller inte alls/så mycket när hon ska somna på dan och igår kväll kunde jag lägga ner henne vaken i sängen. SKönt!
    Vi jobbar (igen) på att få amningsfria hela nätter.

Arbetsrummet är nästan helt klart och datorn har fått flytta tillbaka in.

• Essi73

Heeej Labi, skoj att se di'! Har tyvärr inga heta tips för era nätter men A är ju fantastisk som är torr om nätterna också. Wow! Och som savnligt så avundas jag värmen hos er, även om jag veeeet att man kan tröttna på det med

Öz, gulp! Där påminde du mig om att vi måste sätta fast vår Malm i barnens rum mot vägen. Mio lyckades med den bedriften han också men hamnade inte under den. Vi har desssutom den dubbla varianten, den avlånga (men låga). Åndå, de väger de där. SKÖNT att allt gick bra med M !
    Cirkel, *s* då kan ni komma hit och ta tag i vårt arbetsrum Tvätten får flytta in till vårt här. Och annat bös.
    Luna ångestfas har också gett med sig, hon höll på i 5v hon med men jag får säga att Mios var värre...
  • Özlem

Seren:Vad jobbigt med trotsig son.Hoppas det gör över fort.
    Usch med svininfl på dagis.

Pikku:Usch för löss.
    Det har jag haft en gång i hela mit liv (hoppas det håller) o det e inte kul.
    Fick det i vuxen ålder av min små kusin.

Naffe:Usch vad hemskt o vakna så.Vilken rädsla.Skönt att allt var bra.
    Hör med bvc.

Svar på tråden minnas xiii