GossarnasMor skrev 2010-06-09 17:57:45 följande:
Släng dig på golvet och skrik du med
Har sett en mamma göra så då hennes dotter förde ett sabla liv vid lösgodiset. Hon vrålade allt möjligt hemskt till sin mamma och slängde sig på golvet och sparkade omkring sig. Mamman fick nog spel eller hjärnsläpp för hon satte sig på golvet hon med och sparkade med benen. Folk tittade ju och somliga bara gapade medans andra flinade lite. Dottern...hon blev knäpptyst och gick utanför kassorna o ställde sig.
Vet inte om metoden funkar men för dem gick den iaf hem

Haha - både jag och syrran har gjort så, det är rätt skönt om inte annat. Får en liksom att förstå var ungen får ut av det. =)
Jag är inte främmande för att avbryta shopping och lyfta ut skrikande unge i famnen vid såna beteenden. Sen när alla inblandade lugnat sig tar vi ett snack om varför det inte är ok att bete sig så (det är däremot helt ok att känna sig ledsen och besviken, men man får faktiskt lära sig att hantera det på andra sätt), och inför varje besök i en affär ett tag efteråt återkopplar jag till det samtalet och berättar vilket beteende som ÄR ok och att det är det jag förväntar mig, och vad som händer om det ändå blir ett utbrott: raka vägen ut ur butiken och hem. Strategin måste justeras lite om det handlar om en klurig unge som hatar att vara i butiker och kommer på att det är ett bra sätt att få ut familjen därifrån...
På tal om att få ur sig känslor förresten:
hur ställer ni er till svordomar? Min 5åriga bonus har lärt sig både av sin mamma och på förskolan att man inte FÅR svära. så kommer jag som motvallskärringen och säger att det får man visst det. Jag tycker nämligen att svordomar är ett svåröverträffat sätt att snabbt få ur sig och kommunicera frustration! Och det FUNKAR som inte lika bra att säga "järnvägar!" när det är jävlar man vill säga. Alltså har ungen snabbt lärt sig att det är ok att svära här, men lilla språkpolisen far i honom ibland ändå när han hör nån utomstående som svär och han påpekar att man inte fååååååår det (jag är lite extra allergisk mot ungar som lägger sig i vad andra får och inte får dessutom).
Däremot brukar vi prata om att man ska spara svordomarna tills de verkligen behövs, och inte använda dem när man inte är arg eller irriterad - för då betyder de ju inget längre.