• anassio

behöver hjälp nu ang 4-års trots...orkar inte mer..

Har läst många tidigare inlägg om trotsiga ungar o jag känner som tur är att jag inte är ensam :)

Men jag känner ikväll att jag måste få nån hjälp eller tips ang min son... för jaf orkar inte mer, bröt ihop ikväll när hans pappa kom hem o bara grät, sonen tittade på mig, verkade lite ångerfull o sa förlåt, men jag vet att imorgon är det samma sak igen...

Han är som de flesta, hör INGENTING, säger "nej, det gör jag inte" till allt, äter inget (viklket leder till gringit humör...man får tjata ner några tuggor, o jag vet att det skapar en ond mat-cirkel...)
    det stora problemet är att han skriker så mkt och att han SLÅSS!
    Han slår o sparkar mig, sin pappa, syskon, vill gärna ge nåt slag el knuff mot sin kompis... jag kan inte få nån reson på han alls när han är på det humöret...vad gör jag för fel??? Var för tror han att han kan få slå oss? Vi blir arga o det känns som om man hotar sig igenom dagarna nuförtiden...
    Vart har mitt långa tålamod tagit vägen??? Orkar inte mer..

Sitter här o skäms för att jag e en sån hemsk mamma...

• Svar på tråden behöver hjälp nu ang 4-års trots...orkar inte mer..
  • skoladan
    GossarnasMor skrev 2010-06-16 19:58:02 följande:
    Tack! Det är svårt att låta bli att tänka på vad som sker när man inte ser det, man har liksom dåligt samvete ändå. Men precis som du säger de måste ju få utlopp för sin frustation på något sätt. Har läst lite om bitbarn tydligen är det ett tecken på att de är arga men även motsatsen och detta är ofta barn som inte pratar. Vår lille pratar inte alls, inte ett enda ord som vi förstår säger han. Så han kunde inte säga Nej så han bet istället.
    Jag hoppas bara att det går över nu när sommaren kommer och till hösten hoppas jag han kan säga något iaf.
    Hur verkar han för övrigt? Är det Din trotsiga 4-åring som inte pratar? (eller missförstod jag det?)
    Är det så att han inte kan tala, så kan det ju vara därför han är så "trotsig" Han är väl frustrerad över att inte kunna uttrycka sig. Har Du försökt med annan kommunikation? Bilder? Tecken?  Känner Du till PECS?
  • Mamma till en

Vilken bra tråd. Massor av bra tips och råd å jisses vad jag känner igen vår son i många situationer
    Blir lätt att jag/vi faller in i dåliga vanor och sen har svårt att ta oss ur dem.
    Sambon och jag är inne i en sån period nu och vi kämpar för att hitta en väg ut tillsammans med vår 4.5 årige son.
    Vår son är så otroligt gnällig och arg. Ena stunden hur go som helst och man kan sitta och prata med honom eller leka, spela spel eller vad som. Sen bara vänder det! Han gnäller och gråter och många runt oss undrar om ha är trött för han är så gnällig. Då skäms man lite
    Tycker vi har försökt allt, försöker att få honom att förklara vad han vill och att det inte hjälper att gnälla.
    Har ni några tips eller förslag hur vi kan minska den gnälliga och ledsna tonen hos vår son? Klart att han ska få vara arg, ledsen och gråta och det har vi förklarat för honom men nu är det bara för mycket och det får mig att inte vilja/våga åka till vänner för han är så gnällig och vi bråkar..
    Sorry för långt inlägg...

• Eet

Jag har än inget barn i trotsåldern men la förlänge sen en diskussion med en förskolelärare på minnet, för att ha vid jobbigare tider. Kanske något som kan fungera för någon av er...

Det är okej för barn att bli arga etc... men när man inte kan få dem att lyssna så lyfte hon alltid iväg barnet till ex. närliggande soffa. Då händer det något som bryter barnet maniska "ilska" och på soffan förklarade hon att det var okej att vara arg men inte att slåss etc... och att barnet fick sitta där och vara arg. Sen kan det ju självklart bli svårt att få barnet att sitta still.

• GossarnasMor
    skoladan skrev 2010-06-17 10:50:44 följande:
    Hur verkar han för övrigt? Är det Din trotsiga 4-åring som inte pratar? (eller missförstod jag det?)
    Är det så att han inte kan tala, så kan det ju vara därför han är så "trotsig" Han är väl frustrerad över att inte kunna uttrycka sig. Har Du försökt med annan kommunikation? Bilder? Tecken?  Känner Du till PECS?
    Jag har kanske varit otydlig men det gäller inte sonen på 4 år, han är "bara" trotsig fast han har lugnat ner sig ganska mycket ändå. Men nya saker uppkommer ju.
    Bitbarnet är vår minsta på 1½år som inte talar alls...inte ens mamma/pappa säger han det enda ord är "ääää" och då pekar han på något han vill ha. BVC tyckte det var konstigt att han inte pratar på 1½ års kontrollen.
  • emmelisen

Jag har bara en fråga,
    Jag har en kille som e 4,5år och som gärna spottas, retas, inte lyssnas osv. precis som alla andra verkar ha det.
    Det jag nu undrar över är:
    HUR gör ni mammor och pappor för att behålla ert lugn? Jag försöker och försöker att vara lugn och konsekvent mot både han och hans lillasyster som är 2,5år men ibland vill jag verkligen bara... kasta ut han! jag har vid flera tillfällen grabbat tag en en bok eller dylikt o slagit den i en vägg eller ett bord, Jag blir sååå arg när han kör hela sitt register att jag håller på att gå under!  Jag förstår att detta är en fas vi ska ta oss igenom men jag pallar inte, Jag HAR inte tålamodet! Hjälp mig snälla nån som har nått konkret man ska göra/tänka på????
    Är det okej att gåiväg och slå huvudet i väggen?? jag tänker ju att det e ju bättre att jag drämmer en bok i bordet än att jag lappar till honom. Har haft sååå många gråtande kvällar. Men vi, efter våra utbrott kramas alltid och ser till att vi har en liten gosig stund!
    Jag älskar honom av hela mitt hjärta och han är en underbar kille men han vet hur han ska trigga mig!

• Aurora

låter som min 4åriga son..han är inne i en jättetrotsperiod..och jag blir snart galen av allt!Gråter

• Dimisi
    emmelisen skrev 2010-07-02 00:56:04 följande:
    Är det okej att gåiväg och slå huvudet i väggen??
    Jag tycker att du ska göra likadant för att få ur dig din ilska, som du vill att barnen ska göra. För de lär sig av att se hur du gör. Slå huvudet i väggen är kanske inte det bästa, för du kan ju skada dig, och barnens huvuden är ju ännu skörare.

Vi har en box-säck för barn. Den uppmanar vi vår kvick-ilska fyraåring att slå på när han är frustrerad.

När han var yngre hade han som första impuls att bita. Då fick han en bit-kudde som var okej att han bet i när han blev arg. Det gällde bara för oss föräldrar att hela tiden ha koll på var den var, så vi kunde springa och hämta den när det smällde till.

Hos oss är det oxå okej att skrika när man blir riktigt arg. Fast inga fula ord eller kränkningar. Man kan t ex skrika "ÅHHH" eller "jag blir så arg!".

Stampa i golvet, knyta händerna... Det finns många sätt att få ur sig sitt raseri utan att skada sig själv eller andra.
  • Hädvigg
    emmelisen skrev 2010-07-02 00:56:04 följande:
    Jag har bara en fråga,
    Jag har en kille som e 4,5år och som gärna spottas, retas, inte lyssnas osv. precis som alla andra verkar ha det.
    Det jag nu undrar över är:
    HUR gör ni mammor och pappor för att behålla ert lugn? Jag försöker och försöker att vara lugn och konsekvent mot både han och hans lillasyster som är 2,5år men ibland vill jag verkligen bara... kasta ut han! jag har vid flera tillfällen grabbat tag en en bok eller dylikt o slagit den i en vägg eller ett bord, Jag blir sååå arg när han kör hela sitt register att jag håller på att gå under!  Jag förstår att detta är en fas vi ska ta oss igenom men jag pallar inte, Jag HAR inte tålamodet! Hjälp mig snälla nån som har nått konkret man ska göra/tänka på????
    Är det okej att gåiväg och slå huvudet i väggen?? jag tänker ju att det e ju bättre att jag drämmer en bok i bordet än att jag lappar till honom. Har haft sååå många gråtande kvällar. Men vi, efter våra utbrott kramas alltid och ser till att vi har en liten gosig stund!
    Jag älskar honom av hela mitt hjärta och han är en underbar kille men han vet hur han ska trigga mig!
    Jag går in i ett annat rum och dänger på nåt eller vrålar , joggingturer eller annan motion hjälper också att "rensa huvudet". Ibland säger jag också "jag blir så arg när du gör så där, kan vi göra något annat i stället?"
  • Jonna79

Ts, du är inte ensam, som du förstås redan har märkt av att läsa här. Min kille är bara tre men jag känner igen allt som du skriver. En del barn ÄR mer krävande än andra. De testar gränser så till den milda grad att man som förälder skulle behöva var gjord av ett VÄLDIGT starkt material för att orka stå emot.

Det är otroligt frustrerande att som förälder känna att ens barn beter sig illa. Det vrider om något inom en och får en att känna sig väldigt misslyckad. Dock har jag lärt mig att (försöka) se varje situation, varje konflikt och vredesutbrott som ett inlärningsmoment och ett steg på vägen. Jag försöker (återigen) också komma ihåg att för så här pass små barn handlar det inte om att inte kunna skilja på rätt och fel utan om bristande impulsontroll (vilket är normalt). En känsla (frustration, förvirring, osäkerhet, islka, upprymdhet...) utlöser en impuls som man inte lärt sig att stoppa. Du har säkert själv kännt de impulserna, man blir så arg att man får lust att göra nåt dumt. Skillnaden är att du har lärt dig att hindra impulserna, det har inte han.

Försök hitta andra i liknande situation som du kan prata med och sug i dig av allt positivt som andra säger om din son. Det hjälper inställningen litegrann. Försöka att mota bort det dåliga samvetet för det hjälper varken dig eller din son. Lär dig att komma ihåg och uppmärksamma de bra dagarna och tänk vid slutet av de sämre dagarna:  Imorgon tar vi nya tag!

• Soer
    Jonna79 skrev 2010-07-19 20:59:39 följande:
    Ts, du är inte ensam, som du förstås redan har märkt av att läsa här. Min kille är bara tre men jag känner igen allt som du skriver. En del barn ÄR mer krävande än andra. De testar gränser så till den milda grad att man som förälder skulle behöva var gjord av ett VÄLDIGT starkt material för att orka stå emot.

Det är otroligt frustrerande att som förälder känna att ens barn beter sig illa. Det vrider om något inom en och får en att känna sig väldigt misslyckad. Dock har jag lärt mig att (försöka) se varje situation, varje konflikt och vredesutbrott som ett inlärningsmoment och ett steg på vägen. Jag försöker (återigen) också komma ihåg att för så här pass små barn handlar det inte om att inte kunna skilja på rätt och fel utan om bristande impulsontroll (vilket är normalt). En känsla (frustration, förvirring, osäkerhet, islka, upprymdhet...) utlöser en impuls som man inte lärt sig att stoppa. Du har säkert själv kännt de impulserna, man blir så arg att man får lust att göra nåt dumt. Skillnaden är att du har lärt dig att hindra impulserna, det har inte han.

Försök hitta andra i liknande situation som du kan prata med och sug i dig av allt positivt som andra säger om din son. Det hjälper inställningen litegrann. Försöka att mota bort det dåliga samvetet för det hjälper varken dig eller din son. Lär dig att komma ihåg och uppmärksamma de bra dagarna och tänk vid slutet av de sämre dagarna:  Imorgon tar vi nya tag!
    Mycket bra inlägg!
    Melker och Malte
Svar på tråden behöver hjälp nu ang 4-års trots...orkar inte mer..