• Anonym (Orolig!)

ONT under höger revbensbåge

Jag har i en och en halv månad nu haft ont i magen på höger sida under revbensbågen. Det strålar även nedåt och bak mot ryggen... Jag har gjort ultraljud av njurar, lever,gallan och allt såg normalt ut. Jag har även varit hos gynekologen och uteslutit att det rör sig om något gynrelaterat.
    Börjar känna mig uppgiven nu! Är dessutom värsta sortens hypokondriker och inbillar mig nu att det är någon form av cancer jag har.
    Smärtan är molande och tryckande. Ofta gör det dessutom ont när jag trycker med handen längs höger sida.
    Är det någon som känner igen? Kan gallbesvär vara konstanta eller kommer de alltid i attacker?
    Är sååå rädd!!

• Svar på tråden ONT under höger revbensbåge
  • Babybalo
    Stellaviol skrev 2009-10-09 13:45:17 följande:
    Hej!!idag håller jag tummarna för dig!!! Hoppas verkligen att det går bra, undra hur länge man får vänta på svar!!!4 veckor är ju helt okej att vänta på CT (är visst rätta förkortningen)! Men det blir en väldig massa väntan......Jag har väntat 3 månader på en knäpp meningslös kirurg!!! JA JA!!! Jag har oxå fått tumör på hjärnan!!! Man blir lätt nojjig, speciellt ju mer man läser. Men det visar sig nog vara något enkelt!!! Ha en jätte trevlig helg!!!Kramar
    Tack för tumhållningen! Själva undersökningen gick bra även om det var lite obehagligt när de sprutade in kontrast i armen. En extrem värmekänsla spreds i kroppen och det kändes som att jag kissade på mig! :-O Detta var tydligen en väldigt vanlig reaktion på kontrasten.
    De sa till mig att jag kommer att få svar inom en vecka. Gaaah!Är så orolig! Förhoppningsvis är det inget farligt vi drabbats av... Vill bara ha svaret nu, så jobbigt att gå omkring och vänta.
    Ha en supertrevlig helg du också! Kramar!
  • Babybalo
    Takex skrev 2009-10-09 13:59:25 följande:
    Vilka intressanta uppdateringar, jag har nämligen IBS.
    Hej! Vad har du för symptom? Min läkare pratar om att det skulle vara det jag har drabbats av, men jag får en känsla av att det bara är något han drar till med... När man har IBS är man väl mer konstig imagen? Eller? Jag har smärtor och obehag på höger sida under revbensbågen samt en känsla av att det sitter som en apelsin eller något annat stort där som liksom tar emot...
  • Takex
    Babybalo skrev 2009-10-09 14:31:50 följande:
    Hej! Vad har du för symptom? Min läkare pratar om att det skulle vara det jag har drabbats av, men jag får en känsla av att det bara är något han drar till med... När man har IBS är man väl mer konstig imagen? Eller? Jag har smärtor och obehag på höger sida under revbensbågen samt en känsla av att det sitter som en apelsin eller något annat stort där som liksom tar emot...
    Förutom magproblemen då som är det mest uppenbara så har jag ont under högra revbenen och bak i njurarna, framförallt när jag är hungrig. Under revbenen så bränns det, som du säger känns det som om något sitter i vägen, som om man inte ska kunna luta sig och ryggen gör molande ont, jag brukar slå på ryggen med nävarna som jag gör när jag har mensvärk. Så det är samma värk lite tycker jag.

Men som sagt jag har magsymptom också, jag hade aldrig kopplat ihop de här två om det inte vore för din tråd nu.
  • Stellaviol

Å så skönt att det är gjort, ett steg i rätt riktning!!! Det kommer nog kännas som en lång vecka!!! Jag förstår att du är orolig, det är jag med!!!! Vi fortsätter att hålla tummarna och hoppas på det bästa. vad det än är så kan det säkert fixas till!!!!!! det är kanske en ficka på tarmen som försvinner med bra kost!! haha, själv hoppas jag på en sjukdom som botas med 1 piller och som dessutom gör att mina 10 kg + rasar av!!! lite önskedrömmar måste man ju ha!!!!!
    Njut av helgen!!!!!

• Babybalo
    Stellaviol skrev 2009-10-09 14:38:40 följande:
    Å så skönt att det är gjort, ett steg i rätt riktning!!! Det kommer nog kännas som en lång vecka!!! Jag förstår att du är orolig, det är jag med!!!! Vi fortsätter att hålla tummarna och hoppas på det bästa. vad det än är så kan det säkert fixas till!!!!!! det är kanske en ficka på tarmen som försvinner med bra kost!! haha, själv hoppas jag på en sjukdom som botas med 1 piller och som dessutom gör att mina 10 kg + rasar av!!! lite önskedrömmar måste man ju ha!!!!!Njut av helgen!!!!!
    Ja, det är verkligen skönt att det är gjort! Nu känns det iaf som att "jag gjort det jag har kunnat" och nu är det bara att vänta... Du har rätt i att det säkert kan fixas till oavsett vad det är!! Ja, några kilon- vore ju inte helt fel för mig heller!
    Njut av helgen du också och hoppas att obehaget/smärtan håller sig långt borta!!!!
  • Babybalo
    Takex skrev 2009-10-09 14:34:51 följande:
    Förutom magproblemen då som är det mest uppenbara så har jag ont under högra revbenen och bak i njurarna, framförallt när jag är hungrig. Under revbenen så bränns det, som du säger känns det som om något sitter i vägen, som om man inte ska kunna luta sig och ryggen gör molande ont, jag brukar slå på ryggen med nävarna som jag gör när jag har mensvärk. Så det är samma värk lite tycker jag.Men som sagt jag har magsymptom också, jag hade aldrig kopplat ihop de här två om det inte vore för din tråd nu.
    Hmm, intressant! Ja, läkaren kanske inte är helt ute och cyklar då när han pratar om IBS!!?? Jag har inga direkta magproblem förutom det här konstiga då på höger sida som strålar bak i ryggen, upp mot axel/skulderblad och ibland även ner i ljumsken... Känns det alltså för dig som att någon kört in en tennisboll el något under revbensbågen? Ungefär den känslan är det jag har. Kanske kan det vara tarmen som känns så alltså...
    Vill veeeeeta! Blir galen av ovissheten och i min fantasi ser jag en enorm tumör som sitter fastkilad under revbenen..
  • Takex
    Babybalo skrev 2009-10-09 15:14:48 följande:
    Hmm, intressant! Ja, läkaren kanske inte är helt ute och cyklar då när han pratar om IBS!!?? Jag har inga direkta magproblem förutom det här konstiga då på höger sida som strålar bak i ryggen, upp mot axel/skulderblad och ibland även ner i ljumsken... Känns det alltså för dig som att någon kört in en tennisboll el något under revbensbågen? Ungefär den känslan är det jag har. Kanske kan det vara tarmen som känns så alltså... Vill veeeeeta! Blir galen av ovissheten och i min fantasi ser jag en enorm tumör som sitter fastkilad under revbenen..
    När det började för mig var jag 15 år ca och hade inte sånna grova IBS symptom som jag har idag. Då var jag mest hård i magen ibland tror att det var då IBSen startade.
    Ja det känns som att något sitter i vägen, det bränner även. Det gör inte ont så jag gråter eller måste ligga ner men det är oskönt liksom så jag vänder och vrider och sträcker mig mycket. Efter ett tag börjar det stråla back till ryggen och jag får ont i vad jag säger njurarna och den värken känns mer som mensvärk och jag tror det heter molande på svenska.
    Jag har dock aldrig varit orolig för smärtan som du har så jag har aldrig kollat upp eller nämnt för en läkare, jag äter bara så försvinner det, det kommer som sagt bara när jag varit hungrig en liten stund (ibland har jag känt av hungern innan ibland inte).

Du har inga toalett besvär? Förstoppningar eller diarre? Kanske fårplutts fenomenet när man aldrig får känslan av att man tömt tarmen ordentligt? För mig började det med förstoppning. Nu är magen helt i kaos och jag måste äta inolaxol 3 gånger dagligen för att tarmen ska fungera. Men jag har inte så ofta kramp i magen (endast vid diarre), så det måste man nog inte ha.
  • Plutteli

Här är en till!

Har fått höra att det skulle vara revbensupphakningar, men jag vet inte jag... När det är som värst kan jag inte ens andas och minsta rörelse får det att blixtra framför ögonen!

• Babybalo
    Takex skrev 2009-10-09 22:09:47 följande:
    När det började för mig var jag 15 år ca och hade inte sånna grova IBS symptom som jag har idag. Då var jag mest hård i magen ibland tror att det var då IBSen startade. Ja det känns som att något sitter i vägen, det bränner även. Det gör inte ont så jag gråter eller måste ligga ner men det är oskönt liksom så jag vänder och vrider och sträcker mig mycket. Efter ett tag börjar det stråla back till ryggen och jag får ont i vad jag säger njurarna och den värken känns mer som mensvärk och jag tror det heter molande på svenska.Jag har dock aldrig varit orolig för smärtan som du har så jag har aldrig kollat upp eller nämnt för en läkare, jag äter bara så försvinner det, det kommer som sagt bara när jag varit hungrig en liten stund (ibland har jag känt av hungern innan ibland inte).Du har inga toalett besvär? Förstoppningar eller diarre? Kanske fårplutts fenomenet när man aldrig får känslan av att man tömt tarmen ordentligt? För mig började det med förstoppning. Nu är magen helt i kaos och jag måste äta inolaxol 3 gånger dagligen för att tarmen ska fungera. Men jag har inte så ofta kramp i magen (endast vid diarre), så det måste man nog inte ha.
    Tack så mycket för ditt svar!
    Jag känner igen lite av det du skriver, dock verkar min smärta/obehag inte vara kopplat till mat på någor sätt. Jag har inte kunnat se något mönster att det skulle bli värre el bättre när jag äter/inte äter.
    Mitt obehag (det gör inte heller så ont så att jag gråter utan är mer som ett riktigt jobbigt obehag, en obekväm och skavande känsla) är mer konstant. Jag känner av det mer eller mindre hela tiden. Fårpluttsfenomemet känner jag absolut igen och känslan av att inte tömt tarmen ordentligt. De senaste månaderna har jag ofta behövt gå på toa tre ggr per dag mot i vanliga fall bara en.
  • Stellaviol

Hej hej!! Ja detta verkar ju intressant!! Det verkar ju inte vara helt ovanligt! Men det känns ändra som det skiljer sig lite mellan oss alla. Jag har inte heller vrål ont, utan det känns mer som om någonting inte får plats, det är en konstig känsla och konstigt ont (flummigt). ibland så håller smärtan i sig längre. Jag kan inte heller säga att jag kan se samband med mat, ibland gör det ont i bland inte. Jag har upplevt att det gör ont om jag är lite hungrig och dricker kaffe. det gör även ont bak i ryggen. Men aldrig ljumskarna, däremot har jag en huggande känsla i nedre delen av magen, men det är mest när jag reser mig snabbt (tror att dom sytt nått fel efter kjejsarsnittet).
    Jag har ju ganska många IBS symtom och har fått den diagnosen (men aldrig blivit ordentligt utredd) så det sa bli intressant och höra vad det är!!!

Svar på tråden ONT under höger revbensbåge