• Anonym (Orolig!)

ONT under höger revbensbåge

Jag har i en och en halv månad nu haft ont i magen på höger sida under revbensbågen. Det strålar även nedåt och bak mot ryggen... Jag har gjort ultraljud av njurar, lever,gallan och allt såg normalt ut. Jag har även varit hos gynekologen och uteslutit att det rör sig om något gynrelaterat.
    Börjar känna mig uppgiven nu! Är dessutom värsta sortens hypokondriker och inbillar mig nu att det är någon form av cancer jag har.
    Smärtan är molande och tryckande. Ofta gör det dessutom ont när jag trycker med handen längs höger sida.
    Är det någon som känner igen? Kan gallbesvär vara konstanta eller kommer de alltid i attacker?
    Är sååå rädd!!

• Svar på tråden ONT under höger revbensbåge
  • Anonym

Jag har lika sedan 1 år tillbaka...... Gjort ul tidigare utan att de hittade något. Var och gjorde ett nytt igår och då såg de tydligt att jag har gallstenar. Symptomen du har stämmer mycket bra överrens med det. Begär att få ett ul till för att kolla gallan lite extra mycket.
    Ett annat alternativ är ju att du har en låsning i ryggen som strålar. Inte helt ovanligt det heller.

• Anonym (Orolig!)

Tack!
    Har du också haft ont dagligen? Jag har nämligen trott att om man har symtom från gallan så kommer de i attacker och däremellan mår man bra... Hur har din smärta känts?

• Runawaybride

Jag har för mig att smärta som strålar (men då oftast mot skulderbladen) har med gallan att göra. Gör det ont och är svullet då du känner vid höger revbensbåge, kan det kanske i värsta fall vara levern som är inflammerad, men jag är ingen läkare så jag vet inte, det är något jag läst bara, för länge sen på sjuksköterskeprogrammet. På höger sida av magen sitter ju också tjocktarmen, kan det vara därifrån du har problem, t ex med fickbildningar i tarmen eller så som kan avhjälpas med mer fibrer i maten t ex? Gå du till doktorn och se till att de tar blodprov som kollar dina levervärden och allt, din sänka och att de klämmer ordentligt på magen, inte ska du gå runt och ha ont. Berätta också för dem NÄR du har ont, och försök se ett samband, om du t ex har ätit innan och i så fall vad osv. Min pappa hade ont av gallan också, då i synnerhet på nätterna, och det tog många vändor och undersökningar innan de upptäckte gallsten, så ligg på tills de undersökt dig ordentligt! Han mår bra nu men han hade väldigt ont länge. Magsmärtor är ju så lurigt för dem att se vad det beror på, därför gäller det att du är så beskrivande som möjligt med hur och när du har ont. Berätta att det strålar. Kanske ska de dunka lite över njurarna och se om det är därifrån det kommer?

Hoppas det fixar sig för dig!

• jloide

jag hade så, när jag fick bältros... dock gick jag bara i en vecka innan det stog ut...

å jag va oxå på ultraljud å massa annat, men ingen kunde konstatera vad det va förrens första utslaget hade kommit! å då ringde mormor dagen innan första utslaget kom å sa att det kanske kunde vara det, men läkaren sa bara nej... men när jag ringde dagen efter å sa att jag fått utslag så sa han, jo då e det nog bältros... men du e ju så ung...

hoppas någon konstaterar snart för dig vad det e så du får hjälp! inget roligt att gå runt å ha ont!

• Anonym

Anonym (Orolig!) skrev 2009-08-22 17:24:26 följande:

Tack! Har du också haft ont dagligen? Jag har nämligen trott att om man har symtom från gallan så kommer de i attacker och däremellan mår man bra... Hur har din smärta känts?
    Jag som skrev första svaret i tråden....

Det är en slags skavande, molande värk, svårt att förklara. Har svårt att ligga på höger sida, nästan lite hållkänsla, strålar mot ryggen nedåt. Har haft ont av och till under hela året och oftast ett par veckor i stöten. Läkaren förklarade för mig att man kan få ont beroende på hur stenarna sitter för tillfället.
  • Takex

Jag får så, fast jag tycker mer att det bränner och det har jag haft sen jag var 15 år och skadade mig i en snowboard olycka. Jag brukar inte tänka så mycket på det, har inte ens tänkt på att gå till läkaren.

• Neko

Jag hade så när jag var liten... någon sjukgymnast sade att det var muskelfästen som gjorde ont. Sedan gick det över av sig själv efter ett tag men kan känna av det då och då. Kände av det nästan konstant då jag var gravid. Molar/bränner för mej, fast ändå lite ilande. Svårt att förklara.

• Takex
    Neko skrev 2009-08-29 01:31:45 följande:
    Jag hade så när jag var liten... någon sjukgymnast sade att det var muskelfästen som gjorde ont. Sedan gick det över av sig själv efter ett tag men kan känna av det då och då. Kände av det nästan konstant då jag var gravid. Molar/bränner för mej, fast ändå lite ilande. Svårt att förklara.
    Ja det är sån värk jag har. Märks mest när jag är hungrig, hehe.
    Nej men det låter vettigt att det är en muskel, inget att oroa sig för.
  • Anonym

Hej!Jag har opererat bort gallblåsan förra sommaren,men fick besvär i december igen.Har gjort 2 ultraljud,gastroskopi,kollat levervärden mm.Skulle få göra skiktröntgen men blev gravid,så det blev inställt.Har smärtor hela tiden,ligger med värmedyna konstant.Sitter i en skitsits,eftersom jag måste stå ut till februari.Vet inte hur jag ska kunna hantera smärtan mer.Är det helt uteslutet med röntgen när man är gravid?Kan man inte skärma av nedre delen av magen?Mina smärtor sitter under höger revben och strålar bak mot höger skulderblad och axel när det är som värst.Vet snart inte vad jag ska ta mig till!

• Anonym (Orolig!)
    Anonym skrev 2009-09-21 18:38:35 följande:
    Hej!Jag har opererat bort gallblåsan förra sommaren,men fick besvär i december igen.Har gjort 2 ultraljud,gastroskopi,kollat levervärden mm.Skulle få göra skiktröntgen men blev gravid,så det blev inställt.Har smärtor hela tiden,ligger med värmedyna konstant.Sitter i en skitsits,eftersom jag måste stå ut till februari.Vet inte hur jag ska kunna hantera smärtan mer.Är det helt uteslutet med röntgen när man är gravid?Kan man inte skärma av nedre delen av magen?Mina smärtor sitter under höger revben och strålar bak mot höger skulderblad och axel när det är som värst.Vet snart inte vad jag ska ta mig till!
    Man undviker i möjligaste mån att röntga under graviditet, särskilt under den första trimestern. Jag var dock tvungen att göra en datortomografi på skallen och en lungröntgen när jag väntade min äldsta dotter. Datortomografin gjordes i vecka 15 och lungröntgen i vecka 37... Jag hade blyförkläde på mig som skydd för magen, men jag antar att det är svårt när det är just i buken du har ont...
Svar på tråden ONT under höger revbensbåge