• Anonym (Orolig!)

ONT under höger revbensbåge

Jag har i en och en halv månad nu haft ont i magen på höger sida under revbensbågen. Det strålar även nedåt och bak mot ryggen... Jag har gjort ultraljud av njurar, lever,gallan och allt såg normalt ut. Jag har även varit hos gynekologen och uteslutit att det rör sig om något gynrelaterat.
    Börjar känna mig uppgiven nu! Är dessutom värsta sortens hypokondriker och inbillar mig nu att det är någon form av cancer jag har.
    Smärtan är molande och tryckande. Ofta gör det dessutom ont när jag trycker med handen längs höger sida.
    Är det någon som känner igen? Kan gallbesvär vara konstanta eller kommer de alltid i attacker?
    Är sååå rädd!!

• Svar på tråden ONT under höger revbensbåge
  • Anonym

För mig sitter värken där vid magkatarr. Ibland får jag så ont att jag inte kan ligga på sidan. Första gången kom det plötsligt och gjorde så ont att jag funderade på att ringa ambulans. För mig är det en molande smärta som också känns bakåt. Kanske r det så enkelt?

• Stellaviol

Hej här kommer en till!!!!!!
    Jag har oxå ont under höger revbensbåge, jag har varit och gjort ul som visade att jag har massa små gallstenar. Men jag har varit hos kirurgen idag och han säger att det jag känner inte har något att göra med gallsten. Jag är helt övertygad, men måste ju börja fundera på om det kan vara nått annat. Har haft problem med magkramper i hela mitt liv, värre innan graviditeterna. Smärtan "apelsinen" har jag haft de senaste 3 månaderna. Kirurgen säger att det är tarmen jag känner, att jag har IBS (som läkare innan har sagt). Men jag tycker att det känns konstigt eftersom jag aldrig har haft så här!!! Nu sitter smärtan på samma ställe hela tiden och kommer i attacker flera gånger om dagen.
    Jag har 2 symtom till:
    1. jag har någon som bubblar under höger bröst, ovanför "apelsinen".kirurgen säger gaser, jag säger skit snack. Det bubblar bara när jag ligger på mage och andas in eller ut.
    2. Jag får ont bakom bröstbenet, det strålar till "apelsinen" och upp i nacken och ut i axeln.
    annars kommer det onda i attacker, känner att det skaver när jag sitter ner.
    Jag har vissa andra symtom som kan styrka IBS, men jag vill veta vad som skaver.
    Jag tycker verkligen att det ska bli spännande att höra hur det går för er!!!!

• Babybalo
    Stellaviol skrev 2009-10-05 22:34:02 följande:
    Hej här kommer en till!!!!!!Jag har oxå ont under höger revbensbåge, jag har varit och gjort ul som visade att jag har massa små gallstenar. Men jag har varit hos kirurgen idag och han säger att det jag känner inte har något att göra med gallsten. Jag är helt övertygad, men måste ju börja fundera på om det kan vara nått annat. Har haft problem med magkramper i hela mitt liv, värre innan graviditeterna. Smärtan "apelsinen" har jag haft de senaste 3 månaderna. Kirurgen säger att det är tarmen jag känner, att jag har IBS (som läkare innan har sagt). Men jag tycker att det känns konstigt eftersom jag aldrig har haft så här!!! Nu sitter smärtan på samma ställe hela tiden och kommer i attacker flera gånger om dagen. Jag har 2 symtom till:1. jag har någon som bubblar under höger bröst, ovanför "apelsinen".kirurgen säger gaser, jag säger skit snack. Det bubblar bara när jag ligger på mage och andas in eller ut. 2. Jag får ont bakom bröstbenet, det strålar till "apelsinen" och upp i nacken och ut i axeln.annars kommer det onda i attacker, känner att det skaver när jag sitter ner. Jag har vissa andra symtom som kan styrka IBS, men jag vill veta vad som skaver. Jag tycker verkligen att det ska bli spännande att höra hur det går för er!!!!
    Kom på att jag kanske inte behöver vara anonym !
    Vad tråkigt att du också har ont... Min läkare tror också att smärtan och känslan av att något sitter och tar emot och skaver under revbenen kan vara tjocktarmen som spökar. Nu väntar jag på att göra en datortomografi av hela buken på fredag. Jag är sååå nervös!
    Kan känna igen bubbelkänslan som du beskriver, jag får också så ibland...
  • Babybalo
    Babybalo skrev 2009-10-06 11:14:17 följande:
    Kom på att jag kanske inte behöver vara anonym !Vad tråkigt att du också har ont... Min läkare tror också att smärtan och känslan av att något sitter och tar emot och skaver under revbenen kan vara tjocktarmen som spökar. Nu väntar jag på att göra en datortomografi av hela buken på fredag. Jag är sååå nervös!Kan känna igen bubbelkänslan som du beskriver, jag får också så ibland...
    Jag är alltså trådstartaren...
  • Stellaviol

Hej Babybalo!!!
    Jag måste säga att jag blev lite lättad över at hitta någon som har samma som mig! Även om det inte är så roligt!!
    spännande att du ska göra "DT", hoppas att du får ett bra svar!! Jag tror inte att vi har något att vara oroliga för!!! Har du några symtom av IBS? du kan kolla 1177.se/artikel.asp om du inte vet vad det är! Har du nått annat konstigt? höga värden eller nått? jag har haft lite förhöja järnvärden.
    Jag väntar på att min läkare ska ringa mig i morgon och säga hur vi ska gå vidare med detta!!! Jag är väldigt trött på att inte bli tagen på allvar!!
    Jag ska hålla tummarna för dig på fredag.

• Babybalo
    Stellaviol skrev 2009-10-06 23:11:02 följande:
    Hej Babybalo!!!Jag måste säga att jag blev lite lättad över at hitta någon som har samma som mig! Även om det inte är så roligt!!spännande att du ska göra "DT", hoppas att du får ett bra svar!! Jag tror inte att vi har något att vara oroliga för!!! Har du några symtom av IBS? du kan kolla 1177.se/artikel.asp om du inte vet vad det är! Har du nått annat konstigt? höga värden eller nått? jag har haft lite förhöja järnvärden.Jag väntar på att min läkare ska ringa mig i morgon och säga hur vi ska gå vidare med detta!!! Jag är väldigt trött på att inte bli tagen på allvar!!Jag ska hålla tummarna för dig på fredag.
    Hej! Ja, det är faktiskt skönt att veta att man inte är ensam... Min läkare på VC tror att mina smärtor skulle kunna vara IBSrelaterade, men jag vet inte. Det känns inte riktigt som att jag har de "rätta" symtomen.. Alla blodprover som tagits på mig har varit normala. Har du för högt järn? Är det detsamma som hb?
    Hoppas att din läkare har något vettigt att komma med! Jag är också trött på att inte bli tagen på allvar och mest bli betraktad som en hypokondriker!
    Tack för att du håller tummarna!
    Kram
  • Stellaviol

Hej hej!!!
    Idag har jag pratat med min läkare! som tog mig på fullast allvar, han förstod verkligen att jag var besviken på den kirurg som jag besökte i måndags. Han har bokat in en tid till mig nästa vecka och sa även att han funderade på att vi skulle göra en datortomografi på hela buken. Så det kan ju bli spännande!
    Järn och Hb är samma, finns skillnad på kapillärt och venöst blod (fingret eller armen) jag tror att det var det venösa (armen) som gav förhöjt värde. Tänkte be honom att ta om det!!!
    Det känns som det är lätt att säga IBS, då man inte helt säkert kan säga att det är det. Ganska flummig diagnos. Så fall tycker jag verkligen att dom ska utreda om det är IBS!!!
    Jag hoppas att inte att du är allt för nervös inför fredagen!!! Och jag hoppas inte att jag behöver vänta så länge.....evigt väntande. fick vänta 3 månader för att prata med en kirurg!!!
    Kram på dig!!!!!!!!!Så glad att jag hittade dig!!!

• Babybalo
    Stellaviol skrev 2009-10-07 20:49:07 följande:
    Hej hej!!!Idag har jag pratat med min läkare! som tog mig på fullast allvar, han förstod verkligen att jag var besviken på den kirurg som jag besökte i måndags. Han har bokat in en tid till mig nästa vecka och sa även att han funderade på att vi skulle göra en datortomografi på hela buken. Så det kan ju bli spännande! Järn och Hb är samma, finns skillnad på kapillärt och venöst blod (fingret eller armen) jag tror att det var det venösa (armen) som gav förhöjt värde. Tänkte be honom att ta om det!!!Det känns som det är lätt att säga IBS, då man inte helt säkert kan säga att det är det. Ganska flummig diagnos. Så fall tycker jag verkligen att dom ska utreda om det är IBS!!!Jag hoppas att inte att du är allt för nervös inför fredagen!!! Och jag hoppas inte att jag behöver vänta så länge.....evigt väntande. fick vänta 3 månader för att prata med en kirurg!!!Kram på dig!!!!!!!!!Så glad att jag hittade dig!!!
    Hej igen och tack detsamma!
    Vad skönt att läkaren tog dig på allvar och att du kanske skall få göra en dt. Det känns ju liksom lika bra att få det gjort. Då får man ju svart på vitt känns det som... Min största fasa är att jag går omkring med en apelsinstor tumör under revbensbågen, och det klart att skulle det vara så så lär det ju synas på datortomografin.
    Man blir ju galen av allt väntande! Från det att läkaren skrev remiss till dt så har det tagit 4 veckor för mig. Jag antar att det i sammanhanget är en OK väntetid, men det är ändå såå jobbigt! Jag är ju orolig och har ont hela tiden så jag kan aldrig slappna av.
    Håller med om att IBS känns lite som en flumdiagnos, något som läkarna drar till med när de inte vet vad symtomen beror på.. Jaja, hoppas iaf att vi snart får klarhet i vad våra smärtor beror på och att det är något helt ofarligt!
    Vi hörs igen! Kram!
  • Stellaviol

Hej!!
    idag håller jag tummarna för dig!!! Hoppas verkligen att det går bra, undra hur länge man får vänta på svar!!!
    4 veckor är ju helt okej att vänta på CT (är visst rätta förkortningen)! Men det blir en väldig massa väntan......
    Jag har väntat 3 månader på en knäpp meningslös kirurg!!! JA JA!!! Jag har oxå fått tumör på hjärnan!!! Man blir lätt nojjig, speciellt ju mer man läser.
    Men det visar sig nog vara något enkelt!!!
    Ha en jätte trevlig helg!!!
    Kramar

• Takex

Vilka intressanta uppdateringar, jag har nämligen IBS.

Svar på tråden ONT under höger revbensbåge