Cina UrDeLuxePingla och MINI25:
Nej det är inte skrytigt att säga att ett visst område verkar/är trevligt. Inte ens om det området är ganska dyrt (tex Ålsten o Saltis). Jag uttryckte mig i så fall klumpigt. Det är heller inget fel alls vid att inte vilja bo i Sollentuna, självklart inte. Det var alltså inte det jag reagerade mot. Jag bor inte själv där, så det är inte så att jag försvarar min hemkommun eller så...
Jag reagerade på att MINI25 uttryckte att hon var förvånad över att Sollentuna (tex) ens hade kommit upp som förslag eftersom TS ville ha låg kriminalitet och hon hade minsann hört att det var rätt hög kriminalitet där. Jag menar att det inte är någon idé att slå ihop hela Sollentuna till "kommun med hög kriminalitet". Det är lika vilseledande som att skriva att "nej, bo inte i Stockholms län för det är så bråkigt där". Ja det är det kanske jämfört med andra ställen, men det finns ju både bra och dåliga områden även inom samma kommun.
Nästa uttalande var att det väl är självklart att man om man har råd vill bo i Saltis eller Lidingö, för där är det bra. Det kan låta ganska naivt, som att "vaddå, har inte alla råd med en villa i Saltis..??" (lite överdrivet...) eftersom det ändå är rätt dyrt att köpa boende där idag. Det kan också låta rätt skrytigt, som i "ja jag skulle i alla fall inte kunna tänka mig att bo någon annanstans än Liiidingö... Där har vi bott i generationer".
Du är lite snäv i din tolkning av bättre områden tycker jag. Du likställer bättre med dyra, vilket är en grov förenkling enligt mig. Det är INTE en självklarhet att man vill bo i de områden du nämner, oavsett pengar. Det finns andra mycket bra och trevliga områden också.
Det är ganska fruktlöst att skriva vilka områden man INTE vill bo i. Det är ju mer värt att höra någons goda erfarenheter från ett område (tex nära stan, nära natur, bra kommunikationer, bra skolor, litet centrum, nära sjöar, nära flera arbetsplatser, trevliga grannar etc etc) än att höra någon säga "nej där vill inte jag bo, min mamma känner en som blev nedslagen där", typ. Tycker jag.