• Efi

Vart ska man bo i Stockholm???!!

Jag bor i en förort i stockholm vilken jag inte tycker är den bästa med tanke på att man har barn. Det är nämligen rätt så hög kriminalitet här och det busas på kvällar och nätter. Jag är inte från staden och undrar nu var ni tycker är det idealiska stället att bo på i Stockholm? Jag vill ha lugn och ro (låg kriminalitet!) med bra skolor och förskolor, men samtidigt vill jag ju inte bo ute på landet, gärna nära till ngt centrum eller stormarknad. Finns det några trevliga ställen?????

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vart ska man bo i Stockholm???!!
  • KajsaSthlm

MINI25, fast att jämföra Sollentuna (en hel kommun) med Rinkeby (som väl närmast kan liknas vid en stadsdel) är väl kanske inte riktigt rättvist? Det finns väldigt fina områden Sollentuna precis som det finns mindre trevliga områden i där. Det är inte billigt att köpa hus eller radhus i Sollentuna i de attraktiva områdena.

• strojes

Efi: Viby ligger inte i direkt anslutning till pendeln. Det ligger i höjd med Norrvikensstation fast närmast Järvafältet (på andra sidan E4 från tåget sett). Ett radhus- och villaområde. Du kan ju gå in på www.gulasidorna.se och söka på Viby på "karta" så ser du var det är.
    Jag tyckte Kista känndes stökigare än där vi bor nu, och mindre inte så mycket promenadstråk. Idag när jag har barn är jag glad att vi hittade en lägenhet här i Sollentuna istället för Kista (blir mycket promenader med barnvagnen). Kista är ju ett så begränsat område (Sollentuna innefattar ju en hel kommun).

• fröken april

Vill också ge en komentar till jenjen; Jag påpekade faktiskt att det var dyrt men sa också att dte finna billigare alternativ!!! TS ville ju ha förslag och jag kom med ett....

• ninan

Jag har lyckan att kunna bo på Gärdet, det måste vara en av de mest barnvänliga stadsdelarna i innerstan, bara att kunna ge sig ut på djurgården så lätt, det är fantastiskt! Nackdelen är ju att det är svindyrt att köpa lägenhet här, vi har inte så höga löner så det blir lite knapert faktiskt för att det ska gå ihop. Lägenheten känns tyvärr för liten nu när vi är tre, så vi funderar på att försöka köpa ett hus så småningom, jag trivs väldigt bra på Ekerö, lantligt men ändå nära stan. Är uppfödd i Sundbyberg och Solna, ganska trevliga ställen de också.

• MINI25

Kajsasthlm: jag jämförde verkligen inte Sollentuna med Rinkeby,- skrev bara att jag inte ville bo där- hade du dessutom läst mitt tidigare inlägg så stod det att Sollentuna är en blandning av höghusmisär och bättre villakvarter. Eftersom detta tydligen passerade förbi obemärkt, ville jag bara påpeka det! Oavsett att det finns jättefina hus i Sollentuna- som ligger fint med natur runt knuten, samt nära till Sthlm så skulle jag inte vilja bo där. Punkt. Lika lite som jag skulle vilja bo i Tensta- men av andra anledningar- så som högre kriminalitet.

TS, Märsta och Rosersberg ligger vackert "ute på landet" ca 40 min med pendeltåg från Sthlm- men det finns tyvärr mycket problem i Märsta. Vet ej hur det ser ut i Rosersberg på just den fronten. Märsta har ett område som heter Valsta- med grova problem- men sen finns det normala villakvarter med bra skolor i Märsta också. Dock har väl inte gymnasieskolan i Märsta så gott rykte.

Jag skulle i ditt fall titta närmre på ställen som Ekerö eller Vallentuna! Har hört mycket positivt om de ställena.
    Och segregation kommer man väl inte undan på något ställe runt Stockholmsområdet. Och det är ju ett växande problem sen år tillbaka. T ex i Sollentuna på deras högstadieskola hade barnen två olika ingångar - de som bodde i höghusen hade en och de som kom från villakvarteren hade en. Detta var dock för 6 år sen, och jag hoppas att en så grov segregation inte finns längre. Det var hatisk stämmning där mellan svenskar-invandrare.
    Obehagligt. Så där av mitt negativa svar om Sollentuna!

Lycka till!

• Pius

Apropå flygtrafik, spånga solhem vissa delar av bromma är ju också rätt flygstört... för att inte tala om alla ställen som är trafikstörda. det är mycket att hålla i huvudet när man letar boende eller hur!

• jenjen

Cina UrDeLuxePingla och MINI25:

Nej det är inte skrytigt att säga att ett visst område verkar/är trevligt. Inte ens om det området är ganska dyrt (tex Ålsten o Saltis). Jag uttryckte mig i så fall klumpigt. Det är heller inget fel alls vid att inte vilja bo i Sollentuna, självklart inte. Det var alltså inte det jag reagerade mot. Jag bor inte själv där, så det är inte så att jag försvarar min hemkommun eller så...
    Jag reagerade på att MINI25 uttryckte att hon var förvånad över att Sollentuna (tex) ens hade kommit upp som förslag eftersom TS ville ha låg kriminalitet och hon hade minsann hört att det var rätt hög kriminalitet där. Jag menar att det inte är någon idé att slå ihop hela Sollentuna till "kommun med hög kriminalitet". Det är lika vilseledande som att skriva att "nej, bo inte i Stockholms län för det är så bråkigt där". Ja det är det kanske jämfört med andra ställen, men det finns ju både bra och dåliga områden även inom samma kommun.

Nästa uttalande var att det väl är självklart att man om man har råd vill bo i Saltis eller Lidingö, för där är det bra. Det kan låta ganska naivt, som att "vaddå, har inte alla råd med en villa i Saltis..??" (lite överdrivet...) eftersom det ändå är rätt dyrt att köpa boende där idag. Det kan också låta rätt skrytigt, som i "ja jag skulle i alla fall inte kunna tänka mig att bo någon annanstans än Liiidingö... Där har vi bott i generationer".

Du är lite snäv i din tolkning av bättre områden tycker jag. Du likställer bättre med dyra, vilket är en grov förenkling enligt mig. Det är INTE en självklarhet att man vill bo i de områden du nämner, oavsett pengar. Det finns andra mycket bra och trevliga områden också.

Det är ganska fruktlöst att skriva vilka områden man INTE vill bo i. Det är ju mer värt att höra någons goda erfarenheter från ett område (tex nära stan, nära natur, bra kommunikationer, bra skolor, litet centrum, nära sjöar, nära flera arbetsplatser, trevliga grannar etc etc) än att höra någon säga "nej där vill inte jag bo, min mamma känner en som blev nedslagen där", typ. Tycker jag.

• Andrés mamma

Å där jag bor är det bäst!!!

• Andrés mamma

Jag har skrivit i tråden förut, tyckte bara att det blev lite mycke tjaf...alltid kul att bryta trenden då!
    Jag bor i Glömsta/Huddinge...där det så klart är bäst - för där bor ju jag..

Svar på tråden Vart ska man bo i Stockholm???!!