• Efi

Vart ska man bo i Stockholm???!!

Jag bor i en förort i stockholm vilken jag inte tycker är den bästa med tanke på att man har barn. Det är nämligen rätt så hög kriminalitet här och det busas på kvällar och nätter. Jag är inte från staden och undrar nu var ni tycker är det idealiska stället att bo på i Stockholm? Jag vill ha lugn och ro (låg kriminalitet!) med bra skolor och förskolor, men samtidigt vill jag ju inte bo ute på landet, gärna nära till ngt centrum eller stormarknad. Finns det några trevliga ställen?????

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vart ska man bo i Stockholm???!!
  • jenjen

MINI25,
    vilken härligt nyanserad bild av världen du verkar ha....
    "Det är väl självklart att man vill bo i någon av de bra förorterna".... Man kan nog nästan anta att Saltis inte är ett jättebra alternativ för de flesta... TS bor idag i Kista och är mammaledig, dvs det är kanske inte troligt att hon/de har sisådär 4-10 milj över att lägga på ett nytt hus i Saltsjöbaden. Visst, det finns ju lägenheter också, samt en del billigare radhus, men de ligger ju i allmänhet i områden som kanske inte är dåliga, men knappast heller Stockholms bästa (typ Fiskarhöjden/Igelbodaplatån). Jag tycker bara det känns så naivt, eller skrytigt på nåt sätt, av dig att ens föreslå dessa ställen.
    Alla kan inte bo på Lidingö/Stocksund/Bromma, vill inte och har inte råd.

När det gäller Sollentuna så är ju det en stor kommun som har både trevliga och mindre trevliga delar. Att säga att hela Sollentuna är en gangsterhåla är väl som att säga att hela Nacka är det bara för att det finns några mindre kul ställen i Nacka. Och om segregation skulle vara ett problem i Sollentuna, vad är det då i Saltis..... DÄR kan man väl snacka om segregation!!

• Cina UrDeLuxePingla

jenjen: Det är väl inte skrytigt att säga att man tycker ett visst område är/verkar trevligt?! Hur kan du få det till det? Får man inte komma med förslag om man bor på Lidingö eller i Stocksund/Bromma? Varför är de förslagen sämre än andra o skrytiga?

Jag vägrar se mig som skrytig för att jag bor i, och föreslog, just Bromma. Det ÄR dyrare här än i andra områden, längre från stan. Men vi blev störtförälskade i området o överlyckliga när vi till slut (efter 2 års sökande) hittade ett hus som vi ansåg oss ha råd med. Nu kämpar vi på med lån, renoveringar o skyhög fastighetsskatt och unnar oss inte mycket. Allt för att kunna bo i ett område vi trivs i. Ska jag skämmas för det?

Jag njuter varje dag när jag går från tåget o hem! Men skrytig är jag då rakt inte - tvärtom känner jag mig oerhört lyckligt lottad som funnit mitt drömhus som jag trivs så gott i! Är mycket ödmjuk och inser att inte alla kan välja o vraka på områden att bo i (har själv bott runt i andra hand och i små HR i förorterna). Så det så!

• Cina UrDeLuxePingla

Nika75: Ja, det är dyrt, men inte värre än t ex Gamla Enskede i söderort där vi oxå kollade.
    Vi var runt på många många ställen men var lite bundna av att min dotter går i skola i söderort. Men efter att ha varit hemma hos släktingar i Ålsten så var vi sålda! Jämförde alla objekt med de som fanns där o sprang på alla visningar som var i området. Till slut kom vår tur... vi lyckades få lägga bud på ett hus innan visning (o påföljande väntad budgivning). Säljaren ville få ett snabbt avslut o vi gav ett bud han kunde känna sig nöjd med (långt under vad det skulle slutat på vid budgivning dock). En gång i livet ska man väl ha sån tur gissar jag...

Hyresrätter tror jag inte det finns så många av. Det finns inte så många lägenheter här o jag tror att de flesta husen är BR. Men jag är osäker.

Har ni lya i stan så är det ju ett perfekt läge att ha den med som bytesobjekt i ett köp (så får ni "ut lite för den")!

• MINI25

till jenjen:

tycker att det verkar som om du med flit misstolkade mitt inlägg. Här följer nedan exakt vad jag skrev.

"Allt har ju ett pris- kan man betala miljonbelopp så är det ju självklart att man skulle söka sig till de bättre förorterna- speciellt för barnens skull".

KAN man betala miljonbelopp- TS frågade bara om tips och ideer.
    Jag antar att även de som INTE vill bo i förorter a la Sollentuna och Rinkeby är välkomna att skriva i denna tråd....

• Efi

Trevligt att man får så många förslag på områden i Stockholm. Har en lite fråga angående segregeringen som kommit upp lite..... Är den inte rätt så utspridd i de flesta förorter där det finns både lägenheter och radhus/villor. Jag tycker mig se även i områden som solna med hagalundshusen mitt i även som ett område med betydliga klassskillnader? Fast det kanske är värre i tex rotebro???

Är det någon som vet något om området rosersberg som ligger i sigtuna kommun, stationen mellan upplands väsby och märsta??? Och är det någon som vet hur det är i Märsta??? Trevligt eller inte??

Tacksam för ytterligare svar...

• Mårbackapelargonen

Pius: Inga problem med kommunikationer. Pendeln tar 20 minuter till T-centralen, sedan går det massa bussar också, så det funkar bra med Tullinge på den fronten också.

• Saga å Filippa

En nackdel till med Väsby, framför allt Rosersberg och Märsta. Den ständiga flygplans trafiken...mycket buller som är rätt störande. Dom börjar komma ner i höjd vid Väsby, för att nosa på Rosersberg och Märsta, beroende på från vilket håll dom kommer ifrån.

När vi bodde i Väsby och satt ute på terassen under sommar halvåret, så var man tvungen att avbryta samtalet i när planen kom och då kom dom med ca ½ - 1 minuts mellanrum... När vi flyttade till Åkersberga, så var det faktiskt avsaknaden av det ljudet som märktes först, man hörde ju fåglarna igen .

• Mårbackapelargonen

mini25: läser man inlägget framgår det rätt tydligt att det gäller ringkommunerna också. Men för mig går ditt resonemang utmärkt. Jag är norrlänning i förskingringen och har aldrig velat bo i Stockholm eller ens stockholmsområdet, men tullingebo...det funkar.

• strojes

Jag är uppvuxen i Åkersberga. Fint område men sååå segt in till stan med Roslagsbanan. Bodde en kort period i Hallonbegen (höghusen nära t-banan) och därefter i Kista i två år. Hade gärna bott kvar i Kista men hittade ingen lämplig lägenhet. Hamnade i Sollentuna istället, i låghusen bakom de höga Malmvägen-husen från stationen sett. Vi trivs bra här och letar nu radhus/villa här. Var och kikade på ett par hus i Viby och fastnade för området, såg så mysigt ut och det ligger en bit från pendeln. Rotebro skulle jag nog inte välja, har hört att flygplanen stör rätt mycket.
    Allra helst skulle jag flytta lite längre från stan för barnens skull men min man jobbar söder om stan och känns inte som läge att leta jobb nu (är själv arbetslös).

• Efi

Skydiver: Hur tycker du annars det är i sollentuna? Är det ett bra ställe för barnfamiljer? Jag bor ju i kista, tycker du sollentuna är bättre än kista då du bott på båda ställena?? Vill ju ifrån lite hur det är här... och var exakt ligger viby? /Efi

Svar på tråden Vart ska man bo i Stockholm???!!