• Efi

Vart ska man bo i Stockholm???!!

Jag bor i en förort i stockholm vilken jag inte tycker är den bästa med tanke på att man har barn. Det är nämligen rätt så hög kriminalitet här och det busas på kvällar och nätter. Jag är inte från staden och undrar nu var ni tycker är det idealiska stället att bo på i Stockholm? Jag vill ha lugn och ro (låg kriminalitet!) med bra skolor och förskolor, men samtidigt vill jag ju inte bo ute på landet, gärna nära till ngt centrum eller stormarknad. Finns det några trevliga ställen?????

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vart ska man bo i Stockholm???!!
  • MINI25

Men jenjen:

du verkar missförstå mig med flit! Har du ens läst mitt senaste inlägg ang Märsta, Vallentuna, Sollentuna? Ang Sollentuna skrev jag b la att de har haft en stökig högstadieskola- vilket jag inte "minsann hört"- utan fått berättat för mig av en mycket nära vän till familjen som jobbat som lärare och även polis i Sollentuna. Jag tror mig veta att jag vet mer om Sollentuna än vad du vet. Och för att "försvara" mig i ditt "antagande" att jag tror att "alla skulle självklart vilja bo i de bättre villaförorterna"- så ja, varför skulle man inte välja de lugnaste och mest problemfria områdena om man hade den möjligheten? Alla "dyra" ställen i sthlm är absolut långt i från bra! Men det är ju inte en slump att det är mer brottslighet och problem i t ex Sollentuna (favvo-exemplet!) än i Sigtuna eller Stocksund!
    Hög invandring, hög arbetslöshet, hög kriminalitet.
    TS frågade om lugna, trevliga ställen. Och jag svarade. Det var varken med en underton av snobbism eller oförståelse jag skrev mina inlägg. Alla infallsvinklar är nog välkomna. Dessutom framgår det inte av TS inlägg om hon avser att hyra eller att köpa. Jag har aldrig påstått i mina inlägg att jag naivt nog tror att alla har råd att köpa en villa i Saltis för miljonbelopp eller att allla skulle vilja det. Det var något du själv tolkade in. Har du inte några råd till TS istället? Du verkar ju vara hemma på Sthlmsregionen.

• Pius

men girlz lägg ner det där tjafset nu! kom med några konkreta tips till TS istället. Era utläggningar, försvar och motargument blir ju som essäer.

när jag bodde i sollentuna var jag livrädd för ligisterna från Vallentuna... nu upplever jag det lite mer nyanserat...

Beroende på jobb och framtidsplaner så är Vallentuna en jättemysig kommun. Inte att rekommendera om man jobbar i södertälje såklart.

• MINI25

Men man måste ju få försvara sig....
    Har kommit med råd och tips men blir hela tiden påhoppad. Förstår inte varför allt skall överanalyseras..tråkig stämmning.

Kul det där med Sollentuna-Vallentuna!

Jag tycker att du TS skall åka runt med tunnelbanan och pendeltåg för att bilda sig en uppfattning om alla ställen i och runt sthlm- det finns ju hur mycket härliga platser som helst!

• Pius

jag hajjar mini men jag tror ni kommit till vägs ände där

att åka runt är ju kanon, fast det är ju lättare om man har fått några tips så man inte åker planlöst från södertälje till sigtuna... det kan ju ta ett tag

• Cina UrDeLuxePingla

Jenjen: OK!

TS: Vet inte om någon tipsat om det ännu, men Ekerö är jättefint o lugnt (var det i alla fall när vi bodde där 92-94). Vi bodde i lgh i Tappströms Centrum o kommunikationerna till Brommaplan funkade dunderbra!
    Ekerö är ju stort oxå så man kan anpassa objekten efter plånboken (ju längre från bron desto billligare men även finare/grönare)!
    En annan del av stan som är fin är ju Nacka/Värmdö! Samma där - ju längre från Nacka (Sickla) ni åker desto lägre priser blir det! Jag skulle gladeligen bo ganska långt ut på Värmdö (kanske t o m Djurö) där det är riktigt grönt o fint. Lite "landet-känsla". Och det är bra kommunikationer även dit från Slussen. Massor av bussar!
    En kollega bor i Tyresö Strand o ääälskar det! Nära till natur o bad men ännu inte så dyrt. Men hur det är med centrum vet jag faktiskt inte...

Hur bor ni nu? BR, HR?

• Cina UrDeLuxePingla

Inser att jag nog snöat in på villaområden... sorry! Det kanske inte är prio ett?!
    Ett mysigt o hemtrevligt område är Hammarbyhöjden söder om stan! Där bodde jag i nästan 10 år! Finns både HR o BR men de gamla husen har mest små-lägenheter. Stora finns oxå men då är det nyprod o lite dyrare.

Dagis o skolor är i alla fall toppen där! Många kör Reggio Emilio filosofin o det var något jag värdesatte rörande min dotter!

• jenjen

MINI25,
    jag har inte "hoppat på dig". Tycker jag själv i alla fall. Jag är uppriktigt ledsen om du tog illa vid dig för det var inte min mening. Att debattera och ha olika åsikter och argumentera för sin sak innebär inte för mig detsamma som påhopp.

Min poäng var i alla fall att när du säger att det är mer brottslighet i Sollentuna än i Stocksund så är det ungefär lika rättvisande som att säga att det är mer brottslighet i Stockholm än i Askim (eller nåt liknande). Det går liksom inte att dra nån slutsats av det. Ett stort område mot ett litet. I Sollentuna finns åtminstone 10 höstadieskolor. Att det då finns en eller flera med vissa problem förvånar mig inte, men det betyder ju inte heller att ALLA skolor där är dåliga. Jag tror säkert att du har erfarenheter av Sollentuna, men det hade varit tydligare om du skrivit om vilket område i S-tuna du menar. Precis som att du preciserar ett särskilt område i Nacka (Saltsjöbaden).

Dessutom är brottsligheten högre i Sigtuna än i Sollentuna per capita. Rent statistikst alltså.

Nog om det, jag ska inte argumentera med dig mer, jag har kanske feltolkat dina inlägg och ber om ursäkt för det.

Till TS:
    personligen är jag väldigt förtjust i södra sidan om stan. Både om ni är ute efter villa eller lägenhet så är Enskede jättetrevligt! Östra sidan vätter ju mot Nackareservatet vilket gör mycket natur att knata runt i. Sen är det ju jättenära stan. Att köpa hus är är ganska dyrt, men det finns en hel del lägenheter också.
    Huddinge tycker jag också är en kommun med oförtjänt "dåligt" rykte. Stor kommun, kan inget alls om tex Trångsund, men Stuvsta är mysigt och trevligt. Inget vidare centrum där men då har ju rätt nära till Huddinge C och Kungens kurva samt stan.
    Hammarbyhöjden gillar jag också! Och Årsta, där ju kommunikationerna är bättre nu med tvärbana och ny bro.

• Efi

Vi bor nu i bostadsrätt och planerar att antingen fortsätta bo så eller i radhus/villa. Ekerö låter mysigt har hört lite om det förr, men är det inte väldigt långt från stan? Jag vill gärna ha bra kommunikationer ut mot e4:an så att jag lätt kan åka norrut till släktingar jag har där.

MINI25: vilken högstadieskola är det som är så hemsk? När du säger sollentuna är det då högstadieskolan i sollentuna (station - det området) eller är det i stort sett alla högsstadieskolor/gymnasium i sollentuna???

Finns det gymnasium/högstadium i viby? Någon som vet?

Tack återigen för alla svar jag får... /Efi

• MINI25

TS

Sollentuna har bara en gymnasieskola. Menade INTE högstadieskola. Ber om ursäkt för det! (Alltså den som ligger i närheten av stationen). Men överlag har Sollentuna mycket problem.

Och till Jenjen: ang brottslighet per capita jämför du då Sigtuna KOMMUN (innefattar Märsta och Rosersberg) med Sollentuna kommun- kan jag förstå det. Men jag menade bara Sigtuna som stad. Inser att jag skall uttrycka mig bättre i framtiden! Och ursäkt till dig med!

Svar på tråden Vart ska man bo i Stockholm???!!