• Snurp

Rasism i barnböcker!!

Jag kom för ett år sedan över en svensk barnskiva som heter
    ?Nu skall vi sjunga? Sångerna där är uttagna från en bok med samma namn. Du kommer säkert ihåg den sedan din skoltid (alla barn i skolan sjunger från den)

Första sången på skivan heter ?Familjen Krokodil? och texten går så här

v1 ? I niggerland händer det ibland, att man får se på Nilens svarta strand herr Krokodil, fru krokodil och lille Krokodilleman?

v2 ? Herr Krokodil, fru krokodil och lille Krokodilleman, de drar åstad, vandra i rad till niggerdoktor Pillerman?

Jag reagerade högljutt på val av orden ?nigger? (obs att det inte är neger utan nigger) och tog kontakt med EMI som ger ut skivan. De lovade att ta bort sången OM bokförlaget Almquist & Wiksell tar bort texten till sången ur boken. Jag tog kontakt med Jan Thurfjell på förlaget. Han var väldigt förstående och lovade att de skulle se vad de kunde göra (ta bort texten helt eller ändra ordet) Jag har sedan dess fått ta kontakt med dem upprepade gånger för att få uppdateringar. De senaste mejlen har de inte ens svarat på.

Nu har jag varit snäll och tålmodig men nu är det slut på det. Här följer ett ex på vad du kan skriva (eller bara kopiera rakt av, skriva din signatur och skicka) och adressen vi kan skicka till. Med lite påtryckning kanske de kan förstå att ord som dessa är inget vi accepterar år 2004 för våra barn! Mejlet behöver inte vara långt men jag är säker på att om de får hundratals eller kanske tusentals mejl så måste de reagera.

Skicka gärna dett vidare till alla i din adressbok som du tror skulle vilja hjälpa till.

Ex. på mejl

?Hej!

Jag skriver till Er för att visa att jag inte accepterar att sången ?Familjen Krokodil? fortfarande år 2004 trycks och ges ut till våra svenska barn. Texten måste antingen ändras eller tas bort.

Mvh"

Skickas till jan.thurfjell@liber.se

Tack för din hjälp! Du kanske resonerar som så att det inte gör nån skillnad om du skickar ett mejl eller inte men det gör det!!

• Svar på tråden Rasism i barnböcker!!
  • Lilla Sofia

en av mina bästa vänner när jag var mindre var svart, och hon påpekade OFTA hur irriterande det var att man skulle döpa om "negerbollar" till chokladbollar. Hon var den ende som fortsatte med ordet. Hon sade alltid att neger var ett fint ont, men NIGGER däremot är ett fult ort!!!! Och vad jag vet är hon fortfarande en stolt neger.

• Mamba

Det spelar väl ingen roll hur vi SJÄLVA upplever ett ord när det för andra människor upplevs kränkande?
    Jag säger inte negerboll eller kallar människor för neger i respekt. Vissa kanske tycker det är fjantigt, men för andra gör det ont i själen!

Michelle som startade uppropet bor och verkar faktiskt i ett land där rasismen varit stor. Du har klu klux klan osv. De använder sig stolt av ordet nigger.

Jag håller med Roisin som att boken möjligvis passar på ett museum, dock är det inget jag vill sjunga med mina barn sedan!

Tack Michelle! Tack bokförlaget som tog bort det!
    Små små steg är jätte värdefulla i kampen mot rasism!

• ikelipiken

Meli!

Detta hände för ca 12 år sedan då jag var 8 år.

Det var alltså inte så väldigt länge sedan.

Jag vet att detta bollspel förekommer fortfarande och med samma namn. men idag får alla vara med och spela och samma fördomar finns inte på skolan. Men synd att dom inte kan hitta på något annat namn för spelet.

• JsN

Snurp, det var en svensk kvinna om än med iranskt ursprung som sköts ned. Jag betraktar min svärmor som svenska och skulle bli ytterst upprörd om hennes eventuella bråda död utomlands inte uppmärksammades pga ursprung. Då är ändå min svärmor inte ens svensk medborgare.

• Alvskatt

Jag tycker det är bra att folk verkligen regerar och gör något när dom känner att något är fel.

Själv tycker jag att det var bra att sången "Familj Krokodil" togs bort. Hade inte velat sjunga den för min tös. Det finns så många mycket finare sånger.

Tycker också att Ejnie och Florentina har viktiga poänger!

• FeuerKind

Herre Gud!

Jag blir helt chokad av era fasansgulla berättelser!!!

Nu kaa inte världens undergågn vara långt borta!

Jag hoppas verkligen dessa ondskefulla människor som använder dessa fruktansvära ord sätts bakom lås och bom för all framtid!

Hur ska annars våra barn klara av att leva? Vi själva har ju tagit oerhörd skada av att matas med dessa hemak ord!

• Ejnie

Feuerkind,

det är lätt att ironisera men kanske en annan sak om man är den som är utsatt??!

• fortabilar

Till acinorev!

Om du har läst mina tidigare inlägg så förstår du vad jag menar med "fy för Michelle Cadeau".

Vill passa på påpeka att jag tycker vi har glidit ifrån ämnet lite. Det handlade väl från början om en bok om jag inte minns fel.
    Hur som helst så vill jag upplysa alla om att ordet neger betyder svart och inget annat (det verkar inte som att riktigt alla här vet det). Därför kan jag absolut inte förstå varför man inte skulle få säga det. Och tro det eller ej, jag FÖRSTÅR faktiskt vad det är ni inte gillar med "familjen krokodil", för nigger och neger är inte riktigt samma sak (bra skrivet av Snurp). Jag tycker bara det är vansinne att börja censurera en 60 år gammal bok.

Lyckligtvis har jag redan både boken och skivan så jag slipper dras med censurerade utgåvor.

• Palsternacka

Fortabilar:

Visst, om man översätter "neger" betyder det svart på många språk (negro på spanska t ex) men det är inte poängen. Med samma logik skulle vi väl inte säga vit utan t ex blanco eller blanc.

Poängen som jag och andra har försökt föra fram är att "neger" är ett begrepp skapat under kolonialtiden av vita för att beskriva mörkhyade - man var inte intresserad av varifrån de kom eller vilken etnisk tillhörighet de hade - de var rätt och slätt "negrer", och med dessa kunde man göra lite som man ville. De ansågs inte vara riktiga människor, och fram tills för inte så länge sen beskrevs de som "stora barn" utan intellektuell eller logisk förmåga. Detta legitimerade det förtryck som mörkhyade människor utsattes för i alla världsdelar dit europeer kom. Så begreppet neger syftar inte alls bara på färgen svart, utan inbyggt i ordet finns en massa föreställningar om att vissa människor är mindre värda än andra. Jag tycker därför att det är fel att använda ett sånt begrepp, lika väl som jag tycker det är fel att kalla ett utomäktenskapligt barn för "oäkting". Det finns de som menar att ordet "kärring" kommer från ordet "käresta" men det spelar ingen roll - för mig är "kärring" ett nedlåtande ord så jag använder det inte om andra.

Svar på tråden Rasism i barnböcker!!