• Snurp

Rasism i barnböcker!!

Jag kom för ett år sedan över en svensk barnskiva som heter
    ?Nu skall vi sjunga? Sångerna där är uttagna från en bok med samma namn. Du kommer säkert ihåg den sedan din skoltid (alla barn i skolan sjunger från den)

Första sången på skivan heter ?Familjen Krokodil? och texten går så här

v1 ? I niggerland händer det ibland, att man får se på Nilens svarta strand herr Krokodil, fru krokodil och lille Krokodilleman?

v2 ? Herr Krokodil, fru krokodil och lille Krokodilleman, de drar åstad, vandra i rad till niggerdoktor Pillerman?

Jag reagerade högljutt på val av orden ?nigger? (obs att det inte är neger utan nigger) och tog kontakt med EMI som ger ut skivan. De lovade att ta bort sången OM bokförlaget Almquist & Wiksell tar bort texten till sången ur boken. Jag tog kontakt med Jan Thurfjell på förlaget. Han var väldigt förstående och lovade att de skulle se vad de kunde göra (ta bort texten helt eller ändra ordet) Jag har sedan dess fått ta kontakt med dem upprepade gånger för att få uppdateringar. De senaste mejlen har de inte ens svarat på.

Nu har jag varit snäll och tålmodig men nu är det slut på det. Här följer ett ex på vad du kan skriva (eller bara kopiera rakt av, skriva din signatur och skicka) och adressen vi kan skicka till. Med lite påtryckning kanske de kan förstå att ord som dessa är inget vi accepterar år 2004 för våra barn! Mejlet behöver inte vara långt men jag är säker på att om de får hundratals eller kanske tusentals mejl så måste de reagera.

Skicka gärna dett vidare till alla i din adressbok som du tror skulle vilja hjälpa till.

Ex. på mejl

?Hej!

Jag skriver till Er för att visa att jag inte accepterar att sången ?Familjen Krokodil? fortfarande år 2004 trycks och ges ut till våra svenska barn. Texten måste antingen ändras eller tas bort.

Mvh"

Skickas till jan.thurfjell@liber.se

Tack för din hjälp! Du kanske resonerar som så att det inte gör nån skillnad om du skickar ett mejl eller inte men det gör det!!

• Svar på tråden Rasism i barnböcker!!
  • kobra

Fråga: Vad är RASISM?

Svar: Rasism är varje skillnad, undantag, inskränkning eller företräde på grund av ras, hudfärg, härstamning elle nationellt eller etniskt ursprung, som har till syfte eller verkan att omintetgöra eller inskränka erkännandet, åtnjutandet eller utövandet, på lika villkor, av mänskliga rättigheter och grundläggande friheter på politiska, ekonomiska, sociala, kulturella eller andra områden av det offentliga livet.

Jag bara undrar vad det är som är så hemskt med att det står niggerland i en bok, det är ens egen värdering som är farlig. Håller med far2three

• morotsland

DaCiss och Far2Three: Det intressanta är ju inte om ni menar något kränkande eller inte med ordet. Faktum är att otroligt många upplever sig kränkta av ordet och tycker att det är rasistiskt och då spelar det ingen roll om det "inte var meningen". Fortsätt säga neger eller nigger till era kompisar om ni nu tycker att det är OK, ingen kan förbjuda det, men däremot ska ett förlag inte ge ut böcker med texter som av de allra flesta uppfattas som rasistiska.

• Snurp

1.
    Nu måste jag också lägga in ett par ord här. Jag hoppas inte det blir missuppfattat - blir det får jag väl förklara mer vid ett senare tillfälle. Men det är något som jag måste fråga.
    Har märkt att speciellt svenskar har problem med detta.
    (har själv bott längre tid i en hel del andra länder i europa sedan 1983).

Svenskar har ett konstigt förhållande till ord som kan verka stötande.
    Jag sa: KAN!!

Ett exempel från mitt besök i Sverige i påskas:
    I alla tidningar, TV och radio var det den stora nyheten:

"SVENSK småbarnsmamma ihjälskjuten i Bagdad!!"

Min första reaktion var: Jösses vad gör alltså en SVENSK småbarnsmamma i Bagdad under värsta krigstillstånd?
    Europeisk kvinna med småbarn ute på gatorna i Bagdad - Nej det stämmer inte det där. Bodde själv i Iran under revolutionen 1978 och visste att på en sådan ort skall man hålla sig lååångt borta.

Någon vecka senare så kom det fram att det var en kvinna från Irak som bodde i Sverige som blev skjuten. Tragiken är stor som den är. Men vad är det nu så fel med att säga att hon är från Irak. Svensk medborgare eller inte - hon är Irakisk.
    Adopterar jag barn från Indien så talar jag också om för dem att de är därifrån. Växer de upp säger de att de är Indier och de är stolta för detta. Men de är också svenskar.

Varför är man så rädd för att kalla människor och saker för vad de/det är!

2.
    Nigger ÄR stötande, därför tycker jag det inte bör användas i böcker, musik eller vid samtal. Men ordet Neger är för mig ett folkslag. Och ordet NEGRESS tycker jag är rent vackert!

3.
    Negerboll - med ordet menar vi ju bara en mörk boll och inget annat. Vi säger inte Niggerboll och vi - inte jag iallafall, ser inget sexuellt samband med ordet Negerboll.

Vem sårar vi egentligen här??

• Ejnie

Nu har ju frågan om ordet neger/nigger stötts och blötts några gånger redan men...

Med samma resonemang som några av de senaste inläggen borde det alltså vara ok att kalla kvinnor som har sex utanför äktenskapet för slyna och hora (i sin traditionella bemärkelse är det inte bara att sälja sig också utan att ha sex utan att vara gift) och män som gör det samma för horkarlar? Är det också ok att som i Nordisk familjebok från tidigt 1900-tal tala om "kaffrer" och "hottentotter"?

"Neger" är inte ett folkslag det är de vita förtryckarnas samlingsnamn på folk som är mörkhyade. Därför pratade man om t.ex. om "australnegrer" i Australien.

Varför är det så svårt att fatta att beteckningar som handlar om hudfärg och som stammar från kolonialtiden är kränkande för många människor oavsett om några individer inom dessa grupper försöker erövra ordet genom att använda det _sinsemelllan_. (T.ex. nigger bland svarta amerikaner)

• Nevy

Bara en liten tanke...
    Hörde för ett tag sen om ett fik som fortsatte att kalla bollarna med havre, kakao och kokos för negerboll, med förklaringen att det inte kunde kallas chokladboll, eftersom det inte innehåller choklad.
    Jag bara undrar... Hur mycket neger innehåller de?

• Palsternacka

En fråga:

ni som tycker nigger är ett helt okej ord - säger ni "mongo" eller "krympling", "idiot" eller "efterbliven" om funktionshindrade också?

Precis som ejnie säger är "Neger" och "nigger" ett samlingsord som de vita använt för att beskriva mörkhyade - en afrikan skulle knappast använda "neger" för att beskriva sin etniska tillhörighet (annat än i syfte att provocera).

Jag har släktingar som är från ett land i Afrika och de kallar sig själva för negrer, men det är deras jargong. Jag skulle aldrig drömma om att kalla dem för det och jag vet att de tar illa upp om någon som inte är mörkhyad kallar dem eller deras barn för negrer.

den som drabbas måste ha tolkningsföreträde - JAG som ljushyad, icke funktionshindrad kan väl inte bestämma vad folk har rätt att ta illa upp för och inte?

• Meli

Vad vill svarta människor kallas? Svart helt enkelt, som i svart och vita. Bara undrar?

• ikelipiken

Jag måste bara dela med mig om min tid i lågstadiet.

På skolgården så fanns det rutor för bollspel, en kvadrat uppdelad i fyra mindre kvadrater där man studsade en basketboll mellan varandra för att se vem som blev utslagen först.

Fröknarna namngav spelet till just "nigger".
    Den som förlorade var tvungen att ställa sig i ett hörn att skämmas som en "nigger" var spelets regler.

En dag så kom en av skolans mörkhyade tjejer och ville vara med och spela. Men fröknarna sade åt henne att gå och ställa sig i "niggerhörnan" och skämmas på en gång, hon fick inte vara med och spela alls. Inte heller de andra mörkhyade eleverna på skolan.
    Vi andra elever hade inga som helst problem med att folk har olika hudfärger och kulturer. Men tydligen så hade fröknarna det.
    Inte förän flera år senare så förstod man den snevridna innebörden av spelet och dess rasistiska regler.

Jag finner det tråkigt och högst olämpligt att barn ska växa upp och höra sådana ord och bli påprackade åsikter som inte är dens egna men som barnet olyckligtvis har snappat upp från barnsånger, björnes magasin eller spel och annat som nu kan innehålla respektlösa ord eller liknande.

• Meli

ikelipiken

Så fruktansvärt!! Får man fråga när detta skedde??

Kram

• Isolde

Vill bara understryka att "neger" inte är någon etnisk tillhörighet! (Jag har då aldrig hört på maken? )

Afrikaner (kan man ju säga om både svarta och vita i Afrika!) som har en folk- eller stamtillhörighet kallar sig antagligen för mandinka, zulu, xhosa eller vad det kan vara. De andra gör just som vi (underligt, va?) och definierar sig utifrån sin nationalstats-, områdes- eller stadstillhörighet och kallar sig sydafrikan, nigerian, namibier, nairobier, hararier eller vad det kan vara?

De svarta personer som INTE är från Afrika kan man ju kalla amerikaner, britter, fransmän, nya guyanier, jamaicaner, svenskar, norrmän, finnar? allt utifrån deras nationalitetstillhörighet.

Utifall man skulle behöva identifiera alla de här personerna utifrån deras utseende, kan man pröva med "den svarta killen med den röda jackan och fula dojor" eller kanske precis som man gör med vita personer (ja, så kan man göra!): "du vet hon med rastaflätor/rött hår som gick i min parallellklass och hade en snygg brorsa som var två år äldre" eller "tjejen på mitt jobb med en nigeriansk/skånsk mamma".

Svar på tråden Rasism i barnböcker!!